• Spagettimonstret

När blir man familj?

Inspirerad av en viss annan tråd, tänke jag att Familjeliv ska få avgöra, en gång för alla, när ens partner börjar räknas till familjen. Svara gärna utifrån när du börjar räkna din egen partner till familjen. Diskutera gärna även när du börjar se ingifta (eller inte) familjemedlemmar som familj.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När blir man familj?
  • fluu

" Diskutera gärna även när du börjar se ingifta (eller inte) familjemedlemmar som familj."

De behöver inte vara gifta med någon som jag ser som familj, de behöver bara vara närvarande tillräckligt ofta och betyda tillräckligt mycket för familjemedlemmen som hen är tillsammans med.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • SecretMe
    lilly skrev 2015-05-03 14:27:31 följande:
    Ja, många är det faktiskt konstigt nog. Har läst en del rättsfall :). Privatjuridik är ett ämne på vissa program men långt ifrån alla. Konstigt, för lite hör till allmänbildning. Som både du och "när man gift sig" konstaterat är det väldigt många gränsdragningar och svårigheter på "när är man sambo, när är det seriöst?" och det är ju troligtvis de gränsdragningarna som gör att politikerna struntar i att utreda frågan och viftar bort den med argumentet "relativt få är sambo". Klart, bara 63% av alla barn födda förra året föddes utanför äktenskap så det är ju inte så många, hehe.
    Fast sambo är man om man bor ihop.  Solig

Man får helt enkelt se om sitt eget hus och skriva allt så man får det som man vill ha det.
  • Anonym (-)
    fluu skrev 2015-05-03 14:32:17 följande:

Det är en känsla inombords förstår du.

Okej. Skumt.
  • Varit där

Jag räknar min sambo som min familj. Vi har varit tillsammans i 5 år har en dotter tillsammans och väntar en till. Jag har träffat hans familj och släkt och samma med han.

• fluu
    Anonym (-) skrev 2015-05-03 14:37:13 följande:
    Okej. Skumt.
    Japp, kärlekskänslor är skumma. Väldigt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lilly
    SecretMe skrev 2015-05-03 14:34:06 följande:
    Fast sambo är man om man bor ihop.  Solig

Man får helt enkelt se om sitt eget hus och skriva allt så man får det som man vill ha det.
    Ja, men det blir aldrig som om man är gift, hur många papper man än skriver. Ja, jag vet definitionen av sambo. :) Menar mer hur man gör bedömningen, man kan bo ihop med en vän av motsatt kön, om två samkönade bor ihop; ska man då utgå ifrån att de är sambos eller två vänner som delar på hyran etc.? Sånt kan ju ha betydelse om man nu ska införa en faderskapspresumtion för ogifta kvinnor med :).
  • Spagettimonstret
    Varit där skrev 2015-05-03 14:39:16 följande:

Jag räknar min sambo som min familj. Vi har varit tillsammans i 5 år har en dotter tillsammans och väntar en till. Jag har träffat hans familj och släkt och samma med han.

När anser du att ni blev en familj? Var det när ni flyttade ihop, fick barn eller vid ett annat tillfälle?
  • Varit där
    Spagettimonstret skrev 2015-05-03 14:44:46 följande:

När anser du att ni blev en familj? Var det när ni flyttade ihop, fick barn eller vid ett annat tillfälle?

När vi flyttade ihop så var förhållandet så nytt då vi flyttade ihop för jag blev gravid. Men typ när dottern föddes för då hade även min släkt träffat honom och jag träffade hans släkt då började jag räkna han som familj påriktigt även om vi hade bott tillsammans i ca 1 år
  • Vinterankan
    fluu skrev 2015-05-03 13:55:11 följande:

När man väljer det, när det känns rätt.

Precis min tanke. Jag räknade min sambo som min familj när vi fick barn tillsammans men om vi inte skaffat barn så hade jag ju ändå räknat honom som familj så småningom, det hade väl bara tagit lite längre tid.
  • Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2015-05-03 14:28:15 följande:

Om en barnlös säger att hen ska på semester med familjen, så tror jag direkt att personen syftar på sin ursprungsfamilj - dvs mamma, pappa, ev. syskon.

Jag har aldrig hört någon säga att hen ska vara med familjen över semestern, och då enbart syfta till sin partner - gifta eller ej.

Svar på tråden När blir man familj?