Inlägg från: Anonym (-) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-)

När blir man familj?

Om en barnlös säger att hen ska på semester med familjen, så tror jag direkt att personen syftar på sin ursprungsfamilj - dvs mamma, pappa, ev. syskon.

Jag har aldrig hört någon säga att hen ska vara med familjen över semestern, och då enbart syfta till sin partner - gifta eller ej.

• Anonym (-)
    fluu skrev 2015-05-03 14:30:09 följande:

Vi(jag och sambon) blev familj innan vi flyttade samman och fick barn. Jag är även familj med andra som jag aldrig bott ihop med eller har blodsband till.

Hur!?
  • Anonym (-)
    fluu skrev 2015-05-03 14:32:17 följande:

Det är en känsla inombords förstår du.

Okej. Skumt.
  • Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2015-05-03 14:28:15 följande:

Om en barnlös säger att hen ska på semester med familjen, så tror jag direkt att personen syftar på sin ursprungsfamilj - dvs mamma, pappa, ev. syskon.

Jag har aldrig hört någon säga att hen ska vara med familjen över semestern, och då enbart syfta till sin partner - gifta eller ej.

• Anonym (-)
    Jennie med ie skrev 2015-05-04 10:14:28 följande:

Jag funderade inte på det då men tror jag såg maken som en del av familjen när vi flyttade ihop (gjorde vi hyfsat tidigt), det var ett "commitment" (hittar inget bra svenskt ord) för vår del. Men det är inget jag applicerar på alla andra, man kan ju t o m vara gifta utan att bo ihop t ex och då vara familj ändå...

"Löfte"?
Svar på tråden När blir man familj?