Inlägg från: Spagettimonstret |Visa alla inlägg
  • Spagettimonstret

När blir man familj?

Inspirerad av en viss annan tråd, tänke jag att Familjeliv ska få avgöra, en gång för alla, när ens partner börjar räknas till familjen. Svara gärna utifrån när du börjar räkna din egen partner till familjen. Diskutera gärna även när du börjar se ingifta (eller inte) familjemedlemmar som familj.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När blir man familj?
  • Spagettimonstret
    Varit där skrev 2015-05-03 14:39:16 följande:

Jag räknar min sambo som min familj. Vi har varit tillsammans i 5 år har en dotter tillsammans och väntar en till. Jag har träffat hans familj och släkt och samma med han.

När anser du att ni blev en familj? Var det när ni flyttade ihop, fick barn eller vid ett annat tillfälle?
  • Spagettimonstret
    Anonym (-) skrev 2015-05-03 14:28:15 följande:

Om en barnlös säger att hen ska på semester med familjen, så tror jag direkt att personen syftar på sin ursprungsfamilj - dvs mamma, pappa, ev. syskon.

Jag har aldrig hört någon säga att hen ska vara med familjen över semestern, och då enbart syfta till sin partner - gifta eller ej.

Jag skulle inte uttrycka mig så själv. Tror inte heller jag sagt så om jag haft ett barn och menat endast mig och barnet. Då känns det mindre konstlat att säga jag och namn/maken/ungen. Skulle jag säga att jag gör något med familjen så kan det syfta på min ursprungsfamilj, men även på makens ursprungsfamilj.
  • Spagettimonstret
    Anonym (K) skrev 2015-05-13 10:19:22 följande:
    Det kan väl vara olika beroende på sammanhanget. Det spelar roll för många om frågan är när man själv ser sig själv och sin partner som familj , när man ser andra som familj och när man bjuder folk resor för 20000 + om man tänker på en " viss tråd".

Det kan bli 3 olika svar.
    Så kan det absolut vara. Jag är nyfiken hur folk tänker i de första två fallen du nämner. Vad tycker du?
Svar på tråden När blir man familj?