Inlägg från: SecretMe |Visa alla inlägg
  • SecretMe

När blir man familj?

Fishy1 skrev 2015-05-03 02:25:56 följande:
    Generellt. 

Sambo 1 och 2 är inte varandras familj. Men man kan beskriva hushållet som familj.
    Så ett gift par utan barn räknas som familj men inte ett sambopar med barn enligt dig?

• SecretMe
    Anonym (intressant) skrev 2015-05-03 11:57:19 följande:
    Hmm, väldigt intressant tycker jag! Personligen tycker jag man ska vara gift då man gör barn, men barnlösa gifta tycker jag inte verkar som så mycket "familj", i mina öron.

Så om det kommit barn innan man hunnit gifta sig? Jaa: då är man familj om man är förlovade (planerar att gifta sig, bättre sent än aldrig).

Svår fråga annars, hur definierar du ett äktenskap?

Jag röstade " När man flyttat ihop" för det känns så för mig personligt, men hoppas ju förstås på giftermål och barn oxå för att det ska bli en mer äkta familj! :)
    Jag lägger inga värderingar i om man är gift eller inte då man skaffar barn.
    Varför ser du inte de ogifta föräldrarna som en familj, om de inte är intresserade av något bröllop menar jag?
    Alla vill inte gifta sig!

Äktenskapet är ett avtal, varken mer eller mindre.
    Sedan kan man ju kombinera det med en fest och fina kläder men det förändrar ingenting, äktenskapet är ett avtal.
    Själv är jag totalt ointresserad av att gifta mig. Ser min sambo och mina söner som min familj utan att behöva ha det på papper.

Förstår inte riktigt hur du resonerar när du först tycker att man ska vara gift och sedan röstar på "När man flyttat ihop"...
  • SecretMe
    lilly skrev 2015-05-03 13:00:46 följande:

Fast sambor räknas som familj i många lagar med eftersom man likställt sambor och makar mer och mer. Så även ett samboförhållande är i de flesta fall 'juridiskt familj". Personligen hoppas jag snart på att politikerna inför arvsrätt även för sambor när man har insett att giftermål minskat och andelen utomäktenskapliga barn ökat.

Håller inte med!
    Vill man ärva som sambo så får man skriva testamente. Jag skulle inte vilja att min sambo ärver mig.

Vi har inga gemensamma barn, träffades när vi var 40+. 
  • SecretMe
    lilly skrev 2015-05-03 14:07:58 följande:
    Det behöver du inte göra  :) Menar mer på de som kanske har barn ihop och som lever i ovissheten och tror att sambos med gemensamma barn ärver varann (många som tror de faktiskt) och det en dag sker en olycka och man ska behöva köpa ut barn/föräldrar och blanda in överförmyndare m.m. Det är ju "tvärtom" mellan makar och sambor. Som make måste du ha testamente för att din partner inte ska ärva dig (som huvudregel), som sambo för att h*n ska ärva.
    Är folk verkligen så dåligt insatta i hur det fungerar med arv?
    I så fall borde det införas i skolutbildningen.

Om det skulle införas arvsrätt om man har gemensamma barn som sambo men inte utan, var ska gränsen gå? Ska det gälla om man är gravid också?
    Det skulle inte fungera.

Jag har mina barn som förmånstagare också, inte min sambo.
    Han klarade sig utan mig i över 40 år så det får han göra om något händer mig också.

Så klart vi får tycka olika, vad vore forumet om alla bara nickade och höll med? Solig
  • SecretMe
    lilly skrev 2015-05-03 14:27:31 följande:
    Ja, många är det faktiskt konstigt nog. Har läst en del rättsfall :). Privatjuridik är ett ämne på vissa program men långt ifrån alla. Konstigt, för lite hör till allmänbildning. Som både du och "när man gift sig" konstaterat är det väldigt många gränsdragningar och svårigheter på "när är man sambo, när är det seriöst?" och det är ju troligtvis de gränsdragningarna som gör att politikerna struntar i att utreda frågan och viftar bort den med argumentet "relativt få är sambo". Klart, bara 63% av alla barn födda förra året föddes utanför äktenskap så det är ju inte så många, hehe.
    Fast sambo är man om man bor ihop.  Solig

Man får helt enkelt se om sitt eget hus och skriva allt så man får det som man vill ha det.
Svar på tråden När blir man familj?