• svabb83

varför skaffa barn sent? tänker många fel?

Bara så nyfiken. varför skaffar så många barn så sent?

Rent biologiskt är kroppen i bäst "skick" att bli förälder runt 20-27. Ni vet minimera risken för barn med sjukdomar.

Men det jag undrar allra mest, hur ska era barn ha möjlighet till avlastning till sina barn när mormor morfar/farmor farfar är så gamla o inte orkar. O jag menar ju inte bara i ren avlastning och goda förutsättningar för föräldrarna med stöd i sin föräldraroll. Utan även en sund och fin relation med pigga mor- och far föräldrar.

Är tanken att era barn ska "köpa" den tjänsten i form av barnvakt?

Låter kanske något provocerande nu. Men jag är så nyfiken.. För enligt min beräkning blir så här, första barnet 30, nästa barn 32. föräldrarna 50-52 år när barnen är tjugo (inget konstigt) barnen satsar på studier/karriär, buffrar pengar, resor.. Ja ni vet. Dvs. de skaffar barn runt 30, föräldrar åldern 60-62, i bästa fall. Då är man iof ganska så pigg i bästa fall... (håller tummarna) men redan tio år senare är det liksom sjuttioåringar vi pratar om...

Alla har självklart sina fulla rätt att göra som de vill. precis som jag har mina åsikter.

Jag var/är ung mamma. Jag har inte rest, pluggat under tiden. Jag är drygt 40 när barnen är 20. Och jag kan då resa och göra min karriär. Utan att ta det från mina barn. Förstår ni vad jag menar? Jag har världens efterätt sen. Jag och barnen kommer att kunna uppleva så mycket tillsammans och jag är en pigg farmor då!

• Svar på tråden varför skaffa barn sent? tänker många fel?
  • beccagranen
    Kim Possible skrev 2015-04-18 22:49:29 följande:

Varför skulle det vara fel med självuppfyllande mål? Gäller det enbart kvinnor?

Jag ser snarare en hets idag åt andra hållet. Det är en enormt snäv modersroll (i brist på bättre ord, jag gillar inte ordet "roll" i sammanhanget) som finns nu. Det ställs specifika krav på hur du ska vara, bete dig, se ut och tänka som mamma. Det får inte finnas något utanför själva barnvärlden, är man mamma ska man "offra sig", "stå ut", "ge upp" saker, "leva för barnen" och "sluta vara egoistisk".

Man anklagas för att förstöra barnets anknytning om man som mamma arbetar, delar föräldraledigheten med pappan, inte ammar, om man har intressen utanför familjesfären eller om man på något annat sätt gör något som inte innebär att gå all-in som den allsmäktiga modern. 

Samtidigt blir man anklagad för att vara en dålig mamma och förebild om man inte är piffad till tänderna varje dag, liksom om hemmet inte är skinande rent som i en tysk Ajaxreklam, eller om barnen mot förmodan inte varje dag får mat av biodynamiskt och ekologiskt odlade grödor. Endast. Plus bröstmjölk då. 

Pappan? Han är ändå oviktig. Förutom då när det kommer till att barnet blir till, och så är det ju trevligt att han jobbar och tjänar pengar när nu staten är så snål och inte vill avlöna hemmafruar. 

DEN hetsen ser jag idag, inte bland mina vänner men väldigt mycket på forum som detta och i bloggkommentarer t ex.

Jag är den första att skriva under på vikten av nära/kära, det är både väldigt trevligt och stundom guld värt. För mig har det varit så, för dig och för många andra är det också så. För andra är det inte viktigt alls. Det jag inte förstår är hur åldern kan spela någon roll. Vi lever i ett välbeställt västland, för de allra flesta innebär inte att fylla 40 att man stapplar fram med rollator. Inte att fylla 50 heller. Eller ens 60...eller 70... 

Om några månader fyller jag 48, jag hoppas att jag inte kommer att bli farmor på åtminstone ett par år ännu. Äldsta är 19, yngsta är 13. Om och när jag blir det, så blir eventuella barnbarn en bonus i mitt liv, liksom jag blir i deras förhoppningsvis. 

Om min mamma som är 74 klarar av att ta hand om sina barnbarn så varför skulle jag vara sämre än så? 

Instämmer med ditt inlägg, men det är inget nytt. Den hetsen har funnits i alla generationer, och det är vi kvinnor som oftast skapar den. Och det känns som att det är den osäkra förstagångs föräldern som faller i tron för alla måsten. Ju mer bekväm man blir i sin föräldraroll, detsom mer skiter man i vad andra tycker ;)
  • Lindsey Egot the only one
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-18 22:25:26 följande:
    Andelen högutbildade är större i storstäderna/städerna. Bara att kolla scb.
    Ja andelen är högre men det betyder inte att majoriteten är högutbildade för det bor även många lågutbildade
  • pgw

"It takes a village to raise a child" säger man. Det var förr det. Nu är trenden den, att var och en uppfostrar sina egna barn, och nåde den som vågar sig på en tillsägelse till MITT barn! Är det då så konstigt att alla med ens en gnutta självbevarelsedrift känner att de behöver ha både mental styrka och livserfarenhet innan de skaffar sina barn?

• gemigsinnesro

Jag är både ung och gammal mamma, fick barn när jag var 21, 22 och 39 år. För mig spelar det ingen roll hur gammal jag var när jag fick mina barn men ur barnens synvinkel så har nog den minste fått bra mycket mer fördelar av mitt föräldraskap än vad de äldre fick. Jag har såklart gjort så gott jag kunnat med alla mina barn men jag vet ju att min minste fått mycket mer tid, bättre standard rent materiellt ja mer engagemang överhuvudtaget samt en mycket lugnare, tålmodigare mamma än vad mina äldre barn hade.

• gemigsinnesro

För övrigt har de äldre barnen en sjuklig farmor på 65 år och en farfar som blev överkörd av en bil och omkom vid 60års ålder. Ingen av dom har brytt sig speciellt mycket om sina barnbarn. Farmor har börjat engagera sig nu när barnen är över 20 år. Bättre sent än aldrig kanske. 
    Den minste har en farfar som är 63 år gammal och bor väldigt långt bort, De träffas kanske 3 ggr om året. Farmor är 65 år gammal och sprang ett maraton förra sommaren. Mycket pigg och vital men bor ca 35 mil bort så de träffas  ca 5-6 ggr om året men har ändå en bra relation.
    Alla barn har en morfar som var helt enastående och engagerade sig till 100 %. Tyvärr gick han bort i stroke förra året vid en ålder av 68 år. Deras mormor blir 71 år i år och är också väldigt engagerad i sina barnbarn och hon är ofta barnvakt åt min minste och min brors barn. Hon håller igång från morgon till kväll, sköter huset och trädgården själv samt hjälper andra med smått och gott. En riktig "krut"tant med andra ord.
    Ålder är mest bara en siffra... och ingen kan säga hur länge någon kommer leva och hur de kommer må i "gammal" ålder

• Kim Possible
    svabb83 skrev 2015-04-18 23:15:38 följande:
    Suck..

Du kanske skulle prova läsa om?

Jag vågade bilda familj som ung för jag vågade tro att jag och min sambo skulle bli bra föräldrar och se till att ha ett ordnat liv. Vilket jag delade då och än delar idag med min sambo.

återigen. Jag vill ge perspektiv på att alla inte behöver gå samma väg, med det sagt har jag inte sagt att min väg är den rätta för alla. Men att det kan vara värt att reflektera över.
    Det blir ju bara fånigt att prata om "jag vågade bilda familj som ung" och mena på att det dels skulle vara lite wild & crazy och att det dels ens skulle vara intressant för alla, oavsett trender i samhället. 

Långt från alla träffar en partner de vill bilda familj med när de är unga. De vill ha en relation, de kanske är kära, men det betyder inte att de känner att de vill ha barn eller känner att det är en partner de kommer att ha en längre tid. 

Inte alla är ute efter en kärnfamilj när de träffar någon som ung. 

Man kan bli bra förälder som ung, och man kan bli det som "äldre" (enligt din definition). Det viktiga är väl att man VILL ha barn, VILL bilda familj, och att man känner att den man gör det tillsammans med faktiskt är någon som har en anings högre status än en anonym spermadonator. 

Ska man prata om trender, återigen, så är väl trenden som fanns förut (som även Robert tog upp ovan) att man skaffar barn med första bästa som finns inom räckhåll, eller tar vad man får bara för att slippa bli ogift och barnlös, så oändligt mycket värre och mer tragisk. Det är då inget jag vill ha tillbaka. 
  • Kim Possible
    beccagranen skrev 2015-04-18 23:17:11 följande:
    Instämmer med ditt inlägg, men det är inget nytt. Den hetsen har funnits i alla generationer, och det är vi kvinnor som oftast skapar den. Och det känns som att det är den osäkra förstagångs föräldern som faller i tron för alla måsten. Ju mer bekväm man blir i sin föräldraroll, detsom mer skiter man i vad andra tycker ;)
    Det har den säkert, även om jag uppfattar den som mer komplex i dag än "förr i tiden". Våra är födda 96 och 02, och jag känner att det bara på den lilla korta tiden har blivit skillnad. Eller så ser jag det annorlunda nu, det fanns liksom knappt internet och inget familjeliv eller bloggar då, så de dömande människor som fanns kanske inte blev fullt så synliga för mig. 

Sorgligt nog har du helt rätt i att det främst är vi kvinnor som dömer varandra och skapar hetsen. En jävligt trist och tydlig effekt av vad traditionella könsroller gör. 
    Rynkar på näsan

Jo, så är det ju.  Fördelen med att bli äldre också. Glad

Jag fick mig ett gott skratt i går när jag kollade "Ack Värmland" på tv. Följer inte serien så noga, men såg igår. Vissa av (den gravida) tonårsdotterns repliker kändes som hämtade härifrån FL; "Ja JAG ska minsann inte ge mitt barn kalaspuffar!!", "Gud så oansvarigt, du har ju inte vuxit upp!", "Man måste ta ANSVAR!!!".  

Ligger väl lite i vilken tidsanda som råder, och att generationer ofta gör tvärt emot den innan. 
  • Rani

Det blir väl som det blir för de flesta. Jag har aldrig träffat någon som fått sitt första barn efter 35 som sagt att det var så de planerade från början. Det bara blev inte läge förrän då.

• spillerkillern
    MrFahrenheit skrev 2015-04-18 22:54:47 följande:
    Jag håller med! De som har seriösa problem ska ut i skogen.
    Haha vilken nolla Skål

Jag fick barn vid 34, kände mig inte redo innan dess.
  • Lizettee

Alla är olika, därför får man barn i olika ålder. Det där med att man ska leva livet efter 40 när barnen är vuxna, är nog det sämsta argumentet någonsin. Visst, man kan så klart göra det om man inte har andra val. Men seriöst, att göra samma saker som 20-åringar gör när man är över 40 anses fruktansvärt patetiskt och pinsamt De flesta gör det inte, det är bara önskedrömmar, och eftersom det här landet är väldigt åldersfixerat är det rätt passé att börja ny karriär/utbildning i den åldern också. 

Själv hade jag blivit en urusel ung förälder eftersom jag var 100% självupptagen och ointresserad av att bry mig om någon annan än mig själv. Förutom det vet vi alla att den mänskliga hjärnan är färdigutvecklad först kring 26-27-års ålder, vilket ger en indikation på att det är fullt normalt att inte se sig som mogen innan dess.

Svar på tråden varför skaffa barn sent? tänker många fel?