svabb83 skrev 2015-04-18 22:22:36 följande:
Meningen med tråden var att belysa den rådande trend med så många självuppfyllande mål, dvs. De egna målen och bilden som cirkulerar i samhället om den sk. "rätta" vägen till föräldraskapet. Många kritiserar unga föräldrar och menar att det är ett lika med tecken på dålig ekonomi, dålig karaktär, ingen tydlig struktur. Detta är inte mina åsikter.
Att bli förälder med den stora förmån det innebär i livet, gåvan att få ge ett barn ett liv. Att få dela tiden med sitt barn. Det är väl det mest betydelsefulla någonsin?
Jag upplever en HETS att uppfylla en massa saker innan man blir förälder som tros vara betydande för sitt egna föräldrarskap, med RISK för skador som kan drabbat barnet (ökad risk).
Jag anser att varje barn förtjänar mor och farföräldrar i sin uppväxt, om det är möjligt. Ett stort socialt nät. En trygghet.
Plus i kanten för mig, som nämnt, jag kommer att vara ung när mina barn är vuxna. Jag har en massa tid över för självuppfyllande och att vara närvarande för kommande barnbarn. Det är något som JAG känner stor lycka över.
Varför skulle det vara fel med självuppfyllande mål? Gäller det enbart kvinnor?
Jag ser snarare en hets idag åt andra hållet. Det är en enormt snäv modersroll (i brist på bättre ord, jag gillar inte ordet "roll" i sammanhanget) som finns nu. Det ställs specifika krav på hur du ska vara, bete dig, se ut och tänka som mamma. Det får inte finnas något utanför själva barnvärlden, är man mamma ska man "offra sig", "stå ut", "ge upp" saker, "leva för barnen" och "sluta vara egoistisk".
Man anklagas för att förstöra barnets anknytning om man som mamma arbetar, delar föräldraledigheten med pappan, inte ammar, om man har intressen utanför familjesfären eller om man på något annat sätt gör något som inte innebär att gå all-in som den allsmäktiga modern.
Samtidigt blir man anklagad för att vara en dålig mamma och förebild om man inte är piffad till tänderna varje dag, liksom om hemmet inte är skinande rent som i en tysk Ajaxreklam, eller om barnen mot förmodan inte varje dag får mat av biodynamiskt och ekologiskt odlade grödor. Endast. Plus bröstmjölk då.
Pappan? Han är ändå oviktig. Förutom då när det kommer till att barnet blir till, och så är det ju trevligt att han jobbar och tjänar pengar när nu staten är så snål och inte vill avlöna hemmafruar.
DEN hetsen ser jag idag, inte bland mina vänner men väldigt mycket på forum som detta och i bloggkommentarer t ex.
Jag är den första att skriva under på vikten av nära/kära, det är både väldigt trevligt och stundom guld värt. För mig har det varit så, för dig och för många andra är det också så. För andra är det inte viktigt alls. Det jag inte förstår är hur åldern kan spela någon roll. Vi lever i ett välbeställt västland, för de allra flesta innebär inte att fylla 40 att man stapplar fram med rollator. Inte att fylla 50 heller. Eller ens 60...eller 70...
Om några månader fyller jag 48, jag hoppas att jag inte kommer att bli farmor på åtminstone ett par år ännu. Äldsta är 19, yngsta är 13. Om och när jag blir det, så blir eventuella barnbarn en bonus i mitt liv, liksom jag blir i deras förhoppningsvis.
Om min mamma som är 74 klarar av att ta hand om sina barnbarn så varför skulle jag vara sämre än så?