Inlägg från: gemigsinnesro |Visa alla inlägg
  • gemigsinnesro

varför skaffa barn sent? tänker många fel?

Jag är både ung och gammal mamma, fick barn när jag var 21, 22 och 39 år. För mig spelar det ingen roll hur gammal jag var när jag fick mina barn men ur barnens synvinkel så har nog den minste fått bra mycket mer fördelar av mitt föräldraskap än vad de äldre fick. Jag har såklart gjort så gott jag kunnat med alla mina barn men jag vet ju att min minste fått mycket mer tid, bättre standard rent materiellt ja mer engagemang överhuvudtaget samt en mycket lugnare, tålmodigare mamma än vad mina äldre barn hade.

• gemigsinnesro

För övrigt har de äldre barnen en sjuklig farmor på 65 år och en farfar som blev överkörd av en bil och omkom vid 60års ålder. Ingen av dom har brytt sig speciellt mycket om sina barnbarn. Farmor har börjat engagera sig nu när barnen är över 20 år. Bättre sent än aldrig kanske. 
    Den minste har en farfar som är 63 år gammal och bor väldigt långt bort, De träffas kanske 3 ggr om året. Farmor är 65 år gammal och sprang ett maraton förra sommaren. Mycket pigg och vital men bor ca 35 mil bort så de träffas  ca 5-6 ggr om året men har ändå en bra relation.
    Alla barn har en morfar som var helt enastående och engagerade sig till 100 %. Tyvärr gick han bort i stroke förra året vid en ålder av 68 år. Deras mormor blir 71 år i år och är också väldigt engagerad i sina barnbarn och hon är ofta barnvakt åt min minste och min brors barn. Hon håller igång från morgon till kväll, sköter huset och trädgården själv samt hjälper andra med smått och gott. En riktig "krut"tant med andra ord.
    Ålder är mest bara en siffra... och ingen kan säga hur länge någon kommer leva och hur de kommer må i "gammal" ålder

Svar på tråden varför skaffa barn sent? tänker många fel?