• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • zaq1234

Idag var jag på mvc, det gick bra. Magen var på 28cm, på kurvan. Järn gått ner till 121, men hon sa att bebis tar vad den ska till v32, sedan får man behålla sitt järn. Blodtryck 110/70, hjärtslag 135...tror på en pojke!

Vet ni om det är fler risker för oss med ÄD även vid själva förlossningen? Har inte börjat läsa på det ännu..tänkte fråga bm...men tror inte att hon vet och om hon visste så vill de ju inte göra en orolig...jag är mera tvärtom, vill veta och ha information så man är mera förbredd.

• Frk Röd

Jag är glad, det känns såååå bra. Har fått svar på mitt andra Hcg och progesteronprov idag och progesteronet som låg så lågt sist (38) har ökat upp till 180 nmol på 6 dagar och hcg har på samma tid ökat från 425 till 13451 !!!!!! Börjar fundera på om det kan vara mer än en där inne.

• JZ79

Hej fina ni, tack för att ni hållit tummarna {#emotions_dlg.flower} Allt gick bra!! 1 Hjärta slår där inne Jag var övertygad om att allt gått galet med tanke på allt blod..men det finns en kämpe där inne och hjärtat slår för fullt Vecka 7 (6+4) idag. Återbesök på gynmottagningen 1 juni. Skönt att de vill se oss och pyret igen.

Penny vill jag slutar helt med Klexane nu och inte börja igen när blödningen stoppad. Salospir (Trombyl) har jag redan slutat med efter förra blödningen. Förhoppningsvis slipper jag dessa blödningar när jag inte längre tar någon blodförtunnande medicin.

Läkaren kunde inte se varifrån blödningen kommer. Hoppas det slutar snart...men vi känner oss ganska lugna nu. Varit en jobbig dag. Kram!

• Frk Röd

Fick mail från Penny angående mina höga värden och hon skriver såhär: So....most possibly you are expecting twins!!!!!! you don't need your last pregnyl injection , you have super strong babies !!!!!!!!

Kan inte fatta att detta händer mig.

• JZ79
    Frk Röd skrev 2015-05-22 17:36:08 följande:

Fick mail från Penny angående mina höga värden och hon skriver såhär: So....most possibly you are expecting twins!!!!!! you don't need your last pregnyl injection , you have super strong babies !!!!!!!!

Kan inte fatta att detta händer mig.

Härligt!!! BabySolig
  • zaq1234

Å vad skönt JZ!!

Oj oj Grattis frk. Röd hur känns det? Önskar du helst tvillingar? Vad spännande!

• MillaQ2

Å vad irriterande när man skrivit långt och dem muppiga iPhonen laggar så allt försvinner .. Nu börjar jag om :-S

Zaq: roligt att läsa dina värden, vi har så lika; Sf-mått 28 (man ser ju inte vår kurva för den är mitt på medelkurvan :)) Järn 120 , glukos 4,7 , blodtryck 110/70, hjärtljud 133.

Järnvärdet tyckte bm var bra, har fått upp det då jag bytte från niferex (hemskt för magen) till Ferronol.

Fosterlljud sa hon att studier visat att det bara skiljer mellan tjejer och killar vid förlossningen. Men jag tror ju oavsett hjärtljud på kille :) Hoppas bara att det inte är ett dåligt tecken att hjärtljudet var lägre, har varit ca 150 alla andra gånger.. Bebis kanske vilade denna gång?

Prov visade att jag har em infektion i kroppen (inte urinvägsinfektion) så jag fick remiss att kolla streptokocker. Och även en remiss att kolla TSH igen. Prover, prover...

Redan: jag har inte twins, den ena föll bort kanske v 6 då det kom blodklumpar.. Så det är "bara" riskgraviditet pga ÄD , tidigare MF och ålder. Nu är jag i vecka 30 snart 31 (29+6). Mindre än 25% kvar :D Fast jag tycker det går långsamt, längtar...

Många roliga och lugnande besked i tråden, kul!

Trevlig helg allihop! :)

• Snart lycklig

Många att gratulera till bra resultat på sistone. Grattis!

Milla och Zaq, jag ligger också exakt på kurvan för SF-måttet. Vid TUL sist var bebisens vikt också exakt på medel. Det är bara min egen viktkurva som inte ligger på medel....hm..... ;) Alla värden bra. Tar två Niferex per dag och det funkar faktiskt bra.

Hjärtljuden har alltid hittills varit höga 145-164, men sist 135-140. Min tro om flicka eller pojke pendlar hela tiden. Också frågat om hjärtljud och kön, men BM svarade att om hjärtljuden skulle vata facit, då byter bebisar i magen ofta kön fram och tillbaka i samma graviditet, och så är det ju inte. ;) Chansen är ju 50% att gissa rätt. Dock ändå också hört att i slutet av graviditeten kan det kanske ge en indikation.

Har aldrig eg känt så mycket sparkar och rörelser och nu är det mera att bebisen flyttar sig som känns. Ibland har detta oroat mig. Oroade mig också för att hjärtljuden var lägre sist, men BM lugnade mig och sa att det var helt normalt. Allt från 110-270 är helt normalt. Hoppas att det är en lugn och harmonisk bebis, helt enkelt. ;)

• HRE

Frk Röd: dubbelgrattis;.)

Snart Lycklig: har ni inte tagit reda på kön? Jag vill jättegärna veta!

Var på KUB UL idag igen - bebisarna är envisa - de ville inte vända sig nu heller, haha! Läkare fick kallas in och göra vaginalt UL. Men riskfaktorn blev väldigt låg: bebis 1 1:9000 och bebis 2 1: 5000. Jag var inte orolig heller, det är ju unga ägg.
    Men bebisarna rörde på sig och "vinkade" och vi fick tom bild på båda där de tittade på oss!

• Snart lycklig
    HRE skrev 2015-05-22 22:05:58 följande:

Frk Röd: dubbelgrattis;.)

Snart Lycklig: har ni inte tagit reda på kön? Jag vill jättegärna veta!

Var på KUB UL idag igen - bebisarna är envisa - de ville inte vända sig nu heller, haha! Läkare fick kallas in och göra vaginalt UL. Men riskfaktorn blev väldigt låg: bebis 1 1:9000 och bebis 2 1: 5000. Jag var inte orolig heller, det är ju unga ägg.

Men bebisarna rörde på sig och "vinkade" och vi fick tom bild på båda där de tittade på oss!

Grattis till låg risk. Det hade vi med, så skönt. Envisa bebisar. ;)

Nej, vi har inte tagit reda på kön. Vill ha spänningen kvar till förlossningen. Men jag kan ärligt säga att jag är jättenyfiken. Vi ska på nytt TUL på onsdag, så då får vi blunda igen. ;)
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus