• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Redan47
    TyckOmMig skrev 2015-05-27 12:06:33 följande:

Snart lycklig-förstår din oro besvikelse över kejsarsnitt.Jag som fött alla mina barn vaginalt är livrädd att denna gång få erfara ett kejsarsnitt vilket är vanligt vid tvillingfödsel.Men ibland finns inget val...

Stor kram till dig.

Säger exakt som ovanstående. Jag vill oxå få ut mina barn vaginalt, känner redan den speciella känslan av att bli snuvad på det, inte riktig sorg men i gränstrakten. För som dr sa igår allt kommer bero på hur vi mår, alla tre.

Har livmoder halkat ner nu senaste veckorna? Typiskt.
  • MillaQ2

Förstår er som vill föda naturligt, det är ju såklart det bästa när det fungerar. Men jag vill ändå säga att jag som gjort både och i vart fall kan lugna er med att det - i vart fall som jag upplevde det- inte är någon hemsk upplevelse att föda med snitt . Vid ett planerat snitt är allt under kontroll, det gör inte det minsta ont .Inte alls farligt ont efteråt heller bara lite jobbigt att inte kunna göra allt på ett tag, lyfta saker etc. Barnet kan man bära men inte tyngre. Jag hade en komplicerad och utdragen vaginal förlossning med mitt första barn och var nästan medvetslös när barnet till slut kom ut . Så upplevelsen med kejsarsnitt blev mycket positiv för mig, jag kunde njuta av barnet när jag fick det i min famn. Jag var så lycklig och mådde samtidigt bra till skillnad från gången innan. Menar bara att även om det naturliga sättet är bäst (när det fungerar, vilket det vanligen gör) så behöver man inte tycka snitt är hemskt, det kan ha sina fördelar också. Jag tycker inte man blir snuvad på "förlossningsupplevelsen". Även jag har moderkakan för långt ner (är i v 31 nu, 30+4) men jag har ju upplevelsen att den mest positiva av mina förlossningar var den med snitt så för mig känns det bara bra. Så ni som av medicinska skäl inte kommer kunna föda vaginalt- jag är övertygad att ni kommer få positiva upplevelser av er förlossning ändå och efter snittet kommer ni bara att njuta av att få barnet i er famn :)

• HRE

Förstår er som vill föda vaginalt och som det inte fungerar för.

För min del Vill jag ha kejsarsnitt - har aldrig sett fram emot en vaginal förlossning. Dessutom i min situation som är singel känns det enklare med planerat kejsarsnitt så man inte måste ha någon som står stand-by.

Jag har redan tänkt ut att min bebisar kommer i mitten av oktober. Räknar man är förlossningsdag 22 november men det är sällan man går så länge med tvillingar. Så mitten av oktober har jag bestämt;.)

Jag blir överöst med förslag från vänner som har vänner som säljer allt möjligt. Så imorgon ska jag kolla vagn så jag åtminstone har en liten aning om vad jag vill ha. Känns läskigt! Men tänker att går något fel så är inte största katastrofen att ha en vagn eller något annat hemma...

• TyckOmMig

Så har jag varit hos vanliga MVC för ovanlighetens skull sista tiden är ju mest SPEC MVC för min del och blodtryck 110/50 socker 6,0 ingen äggvita i urinen hjärtljuden på mina två har skiljt sig åt hela tiden 134/154 så den ena är alltid livligare än den andre och SF 38 jag har ökat totalt 9 kg så inte konstigt jag upplever att min mage är gigantisk!!!!

TUL 9/6 och även tvillingträff ledd av överläkare på sjukhuset samma dag ska bli roligt intressant och höra uppdateras om nya rön och tips!

• Redan47

Okey dags för rapport: första besök på spec Mvc, de kallade mig pga äggdonation. Dr hade inte sett resultatet på kub med twins. Han ville veta allt möjligt om mig, hälsa, reumatologen, mediciner, kollade mina provsvar, tsh togs ännu ett 3e på 2v, EKG remiss, UL undersökning var jätte noga och han var så koncentrerad att han gick inte att prata m hela tiden. Han konstaterade enäggs han oxå, letade strängars fästning i moderkakan men det vet jag inte om han fann, de är fortf väldigt jämnstora 87mm, urinblåsor hittades, hjärtan pickade, alla möjliga mått togs. Dr ingav förtroende och trygghet. Han konstaterade lugnt att tvillingar får gå till v39 men de brukar göra entré tidigare," de kommer bero på hur ni mår". Vaginalt/KS likaså. Det är nu inbokat UL hos dr, två stycken som kommer vara mina kontakter, varannan vecka fram till aug, sedan får de se. Hittills har fostren inte utvecklat TTTS, det är en bra början konstaterades.

Utöver UL på spec Mvc ska jag gå på ord BM schema typ...

Ang förlossning- genomgått en djävulskt sådan som satte skräck, nummer två förberedde jag mig svårlösta grad att jg hade full koll, hade TNS hela dagen då hag kände ikväll blir det... Det tog 30 intensiva minuter från entré BB. Och var pigg som en mört efteråt, fullt vaken att ta hand om bebis helt fantastiskt, smärta ja, men chef över min kropp och stöd fr BM som talade i mitt öra som en andre pilot. Så känslan efteråt den skulle jag gärna uppleva igen.

Det är klart att jag kommer uppleva kärlek även efter KS att få barnet till mig, om så blir. När de rusar iväg med dem eller vara sövd, är däremot frustrerande tar längre tid att fatta och anknyta. Erfarenhet av det. Just att sett fram mot att få föda fram och sedan ändras förutsättning är likväl en besvikelse, det har inget med kärleken efter en förlossning att göra, tycker jag, inte för mig. Det är klart jag kommer ta den väg som är säkrast för mig o barnen... Men, Det är en obeskrivlig, smärtsam o helt unikt att ta sig igenom en förlossning.

• weeme

Jag förstår att du inte vill bli snuvad Snart lycklig, tillåt dig en liten sörjning men ta till dig det de säger som har positiv erfarenhet av KS! Jag var så fantastiskt besviken på att först ha barnmorskan just uppstigen från helvetet och sedan fick jag operera bort moderkakan så första stunden fick jag inte direkt med bebis för den var en kamp mot moderkakan mest. Hade hellre fått KS än att inte få första stunden, flaggan, smörgåsen....

I dag var det inskrivning på MVC, det kommer bli extrakontroller vilket känns skönt. Jag hade högt blodtryck i dag, ska dit om en lite dryg vecka och kolla igen. Brukar ha rätt lågt annars.

• Redan47

Weeme mfl. Jag rek varmt att ha en omron m2 el. M6, blodtrycksmätare hemma. Tack vare den har jag kunnat nu visat hur min vilopuls ökar hela tiden sedan en månad tillbaka. Jag för upp all statistik i Iphone's hälso app.

Weeme: skönt du oxå får fler kontroller.

Jag fick sådan positiv intryck av den BM som skrev in mig... Nu får jag inte henne.... Vet inte säkert vem det blir härnäst, träffade en idag som kändes sådär...

• weeme

Vi har en gammal pumpa uppmätare, ska se om vi får koll på den- jag har ju en gång i tiden jobbat i vården så jag kanske kan lära sambon. Skönt att hålla koll på trycket! 

Så tråkigt att behöva byta, jag blev sååå nöjd till skillnad från i somras med min BM. Den i somras ringde inte ens tillbaka när jag rint in på telsvararen och berättat att jag fått MF i v. 10. Engagemang, njae.

• Frk Röd

Har haft bruna flytningar/blödningar igen, nu även med inslag av färskt blod. Inget att oroa sig för skrev Penny, men jag är naturligtvis jätteorolig ändå. Skulle dock ändå sluta med Trombyl. Känner att jag mår inte speciellt bra nu, mycket "krämpor". Magkatarr, kramp i mellangärdet av och till, småillamående, tarmarna krånglar, fruktansvärt trött, värmevallningar och nu jätteorolig för blödningarna.

• HRE

Frk Röd, åk till KK akuten om du är orolig. Jag gjorde det och visserligen ville de inte undersöka den dagen men dagen efter undersökte de mig. Sen fick jag tid hos den s.k. blödningsmottagningen. Där gjordes ett väldigt grundligt VUL och efter det kändes det mycket lugnare.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus