• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • zaq1234

Härligt missne!!

Milla, jag ska till bm på fredag, för vanlig koll o sedan tul den 12. Tror du  o tyckommig hade samma TUL dag igen....tog TSH förra veckan..är nyfiken på svaret...vad klantigt att hon glömt dina prover...jag var på sös igår på föreläsning..det som oroar lite är trycket under sommaren...att man ska få plats o när man väl är där att de ska ha tid...

• HRE

Ni som slutat med mediciner  - har ni fått några biverkningar? Jag slutade med Neupogen i lördags och Progynon i söndags och är jättetrött och har ont i huvudet. Kan det ha med det att göra? Har också dragit ner på Crinone.

Sen var jag på träning för gravida i måndags och det var jättebra men tuff träning! Så jag har värsta träningsvärken och tänker att det också gör en trött.

• Missne

Igår ringde jag äntligen till MVC och det var nog tur för väntetiden var lång. Första lediga tiden hos barnmorska var 29 jun i- om nästan en hel månad! Fick även tid för UL den 2 juli (KUB). Tur jag har min privata gyn jag kan göra VUL hos däremellan i alla fall.

• Blomman701

Tul idag igen och koll av livmodertappen! Lär inte hända något på en vecka så ny koll nästa onsdag. Gillade inte alls dagens läkare, dels var han för tyst för min smak ich förespråkade Cytotec vid igångsättning! Jag blir som en trotsig tonåring och kommer vägra! Då får min unge få problem med allergier och astma oga kjesarsnitt men va fan Cytotec är magsårsmedicin!! Är jag tokig som känner så här?

Räknar inte med att pyret vill titta ut innan bf...

• Frk Röd

Funkar familjelivsappen för er? Den har krånglat för mig i flera dagar. Kan läsa inlägg men inte skriva.

Tog nytt progesteronprov igår på eget bevåg bara för att kolla att värdet låg stabilit och tur var väl det för nu har det sjunkit och ligger lågt igen (49). Ska öka med två Utrogestan oralt till natten igen. Tog även nytt Hcg och det var nu uppe i 82080. Undrar hur många som finns där inne. Ultraljud 17 juni.

• zaq1234

Blomman, kan inte 'visa endast' på mobilen så jag minns inte riktigt.. Hur var det, i ditt landsting ( vilket var det?) så blir du igångsatt oavsett hur du mår?? Vilken vecka då? Varför gör det det om du inte har högt blodtryck, äggvita eller andra besvär? Vad är risken att vänta till 40+0??

• Blomman701
    zaq1234 skrev 2015-06-03 20:55:38 följande:

Blomman, kan inte 'visa endast' på mobilen så jag minns inte riktigt.. Hur var det, i ditt landsting ( vilket var det?) så blir du igångsatt oavsett hur du mår?? Vilken vecka då? Varför gör det det om du inte har högt blodtryck, äggvita eller andra besvär? Vad är risken att vänta till 40+0??

Från början var det sagt v37 men nu får jag förhoppningsvis gå till bf! Inga besvär så här långt och min bm är väldigt nöjd med min riskgraviditet. Jag blir mest trött att behöva stångas mot igångsättning med medel som har rätt allvarliga biverkningar och om livmodertappen är helt omogen ändå slutar i ks.
  • weeme

Blomman, jag tycker inte du är galen som vill vägra cytotec! Helt galet att de använder en medicin som, som du säger, är till mot magsår. FInns ingen dosering att tillgå så alla dr gör som de känner och... Grrr jag blir så arg! Det är bara att läsa på själv så blir man mörkrädd. Har bara fått det vid MA/ MF men det är ILLA nog och numera vägrar jag det efter att ha blött i två månader efteråt.

• Blomman701

Weeme det är precis den läsningen som skrämmer skiten ut mig! Större blödningar, att livmodern kan spricka med mera. Visst kan det hända saker vif en naturlig förlossning med och vid ett ks. Läkaren igår försökte med övertalningen att det var bättre för bebis med en igångsättning, att bebisen då blev stressad vilket var bra för andningen samt att den eventuellt fick tillgång till lite av de bra baciller som finns i livmoderhalsen. Efter det kom "hotet" vid ett ks är det vanligare med allergier, astma och att barnet direkt måste till neo pga andningen! Alltså får man  verkligen tala så till en patient/blivande mamma?

Har jag börjat öppna mig/mogna kan jag tänka mig en hinnsvepning eller ballong men när jag uttryckligen gång på gång sagt att jag är emot igångsättning som slutar med ks så tycker jag de har ett ansvar att ta mig på allvar och inte försöka hota mig till något jag vet kommer få mig att må dåligt en väldigt lång tid efter. Har varit med om en gång innan i mitt liv att jag gjorde precis tvärtom vad jag sagt till mig själv i en medicinsk situation och valde att "lita" på läkaren - den sorgen sitter fortfarande i mig!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus