Inlägg från: pandoraDiem |Visa alla inlägg
  • pandoraDiem

Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!

Härligt att du fick äl tillslut :) jag håller alla tummar att det går vägen för er denna gång och att det går snabbt till bim. Jag nästan ser fram emot min tid hos barnmorskan på onsdag, hoppas kunna få lite mer klarhet hur det går till med utredning och sånt.

Bara att skriva av dig här om du blir lite tokig av all väntan och längtan som kan bli sådär extra stor i närheten av bim :)

• pandoraDiem

Nu är remiss inskickat så nu är det bara att vänta och se om de vill göra undersökning på oss eller inte. Vill de inte det så vänder vi oss till en privat klinik. Känner mig faktiskt mer avslappnad än på länge, nu vet jag iaf att något händer. Förhoppningsvis hinner jag bli gravid själv innan även om inte det känns så troligt, men kan ju inte låta bli att hoppas iaf litegrann :)

Ja visst är det lustigt hur galen man kan bli innan bim, inför förra bim:et klarade jag inte av att gå in på en viss toalett på jobbet för det var där jag hade upptäckt att jag fått mens en annan gång, snacka om att förnuftet flyger all världens väg :) Försöker varje månad intala mig själv att jag varken blir mer eller mindre gravid av att hålla på med alla tokigheter. Hoppas du hittar något bra att göra som bara slukar upp tiden, ibland kan det hjälpa att blicka lite längre fram i tiden, så man inte slukas upp av bim-datumet :)

• pandoraDiem

Tack för lästips och peppen, så skönt att få prata av sig lite här inne :)

Känner igen det där med att gruva sig inför toabesök, man får nog acceptera att man blir lite knäpp när man vill nåt så mycket. Intressant det du skriver om att undersöka känslan, måste jag testa själv :)

Med blicka framåt menade jag nog mer att man slutar att fokusera så mycket på just denna bim utan kanske ser det i ett större perspektiv. Jag hade tex augusti som en lite större milstolpe och när jag blev för besatt i våras försökte jag lugna mig med att fokusera på augusti; antingen skulle jag vara gravid då eller så skulle jag söka hjälp. Antar att jag får försöka hitta någon ny milstolpe nu när augusti är här. Hoppas du hittar en strategi som fungerar för dig :)

• pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-08-06 09:10:38 följande:
    Tack själv! Verkligen. Jag har nu så klart börjat tro att jag är gravid denna månad. Men men, det är väl som det blir.

Apropå det här med att undersöka känslan - det är roligt att du skriver att man får acceptera att man blir lite knäpp, för acceptans är en viktig del i hur man undersöker sina känslor. Dvs att inte tänka att det är fel att man känner som man gör, att det vore bättre att känna annorlunda etc, utan liksom bara acceptera känslan, känna på den och se hur den känns och vad den består av. Det är lite svårt att förklara, men är du intresserad så googla lite på yoga, meditation eller mindfullness.

Ja ok, då förstår jag. Att liksom se det i ett större perspektiv. Det är bra! Förmodligen blir det ju barn förr eller senare. Ibland känner jag mig stressad för att jag håller på att bli för gammal och att det snart är för sent. Men jag är 31 så än är det ju faktiskt inte så. Att få vara tillsammans med sin älskling och få barn förr eller senare, det är ju inte alls så tokigt :)
    Känner igen det där med stressen att bli för gammal, mina tankar har en tendens att styra in sig på värsta läget och då är det ju lätt att allt bara känns hopplöst när det kanske inte är det. När jag istället borde vara sjukt tacksam över att jag lever med min allra bästa vän och vi båda vill samma sak med våra liv och gör varandra lyckliga.

Spännande att följa dig den här månaden, som sagt, plötsligt händer det :)
  • pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-08-08 16:09:09 följande:

Imorse kände jag mig sådär besatt och knäpp. Men då satte jag igång att fixa hemma medan jag lyssnade på intressanta sommarpratare. Det var superbra. Besattheten gick över och jag hade det bara trevligt. Dagens tips ;)

Låter ju perfekt :) och tyckte mycket om ditt tips att balansera upp värsta scenarion med bästa. Ha en fortsatt trevlig helg!
  • pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-08-10 14:38:59 följande:

Så bra. Det går inget vidare bra för mig att ta det lugnt, jag bara tänker på att vara gravid hela tiden. Svårt att koncentrera sig på jobbet då. Men vid 18 ska jag gå och träna, det brukar hjälpa. Ville mest berätta att jag är på sånt där knasigt humör.

Känner så mycket igen det där, brukar alltid bli så veckan innan bim. Det lustiga är att jag varje månad kring ägglossning tänker att "denna månad kommer jag klara av att tänka på annat för nu känner jag mig så harmonisk". Men har insett nu att jag bara är mer harmonisk runt ägglossning än annars och mer en "jag orkar inte vänta en dag till" person innan bim. Men träna brukar hjälpa mot det mesta. Tummar hålls för dig denna vecka!
  • pandoraDiem

Ja du har väl några dagar kvar till bim, så än behöver ju inte ett negativt test betyda att du inte är gravid. men förstår att det känns som en otroligt lång väntan och känner igen testsuget, man vill ju så väldigt gärna få se det där pluset. Hoppas det kommer om några dagar :)

• pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-08-11 15:36:14 följande:
    Tack :) Jag känner mig faktiskt lite lugnare nu. Vet ju aldrig riktigt när jag har bim, men lördag är den 14de dagen efter äl. Och just nu känns det som att jag kan vänta tills dess. Jag har några roliga saker att engagera mig i de här dagarna och det brukar ju hjälpa. 

Var är du i den här snurran? Jag antar att du inte har hört något om utredning eller så än?
    Vad bra :) Men om det är äl+14 på lördag så är det iaf inte konstigt att du fick negativt, det kan ju ta upp till 10 dagar (om inte mer) för ägget att fästa tror jag och innan det har fäst så har man ju inga gravidhormoner i blodet :)

Har antagligen precis haft ägglossning, så nu sätter väntan igång igen :) Just nu känns det lugnt iaf, blir inte ens ledsen när jag ser gravida längre, tänker bara "snart är jag också gravid". Vet inte om det är dumt att tänka så, att liksom bygga upp förhoppningar, men just nu får det mig iaf att må bra så kör på det för tillfället :) Inte hört nåt än om utredning, men känns skönt att remissen är inskickat så vet jag att det kanske händer något snart.
  • pandoraDiem
    ellinoras skrev 2015-08-12 08:30:13 följande:
    Det är så sant som du skriver, och jag vet ju egentligen att det är så. Men, ja, du vet...Lugna och harmoniska jag liksom :) 

Jag tycker att det låter utmärkt att tänka "snart är jag också gravid". Det är ju dessutom det allra troligaste, att du blir gravid inom en hyfsat snar framtid. Antingen händer det innan utredningen kommer igång, eller så händer det med lite hjälp. Och de är ju bägge två bra alternativ! 

Att skriva det här till dig hjälper mig dessutom att få lite distans till mig själv. Det är ju inte bara det allra troligaste att du blir gravid inom en hyfsat snar framtid, utan även att jag blir det. 

Du får ta det som en utmaning att lyckas hålla dig lugn hela den här perioden av väntan :) För min del är det ju så himla kört, men jag ska försöka så här på sluttampen. Imorgon ska jag dessutom till gynekologen för att kolla att det inte är något fel med mina oregelbundna cykler. Min förra gynekolog har tyvärr gått i pension (hon var så bra!) så jag är lite nervös för hur efterträdaren ska vara. Men det blir säkert bra.
    Du är så klok :) Det är tur att den här tråden finns :)

Ja gynekolog är ju något man gärna inte byter så ofta om man har hittat en bra, hoppas den nya är minst lika bra som hon du hade innan. Låter bra att kolla upp cykeln så slipper du gå och spekulera själv vilket alltid leder till oftast helt felaktiga värsta scenariot självdiagnoser.
  • pandoraDiem

Det är helt sjukt, jag har fått remiss till att lämna blodprov, det tog inte ens en vecka från att vi ansökte om utredning :) Jag vet att väntetiden kommer efter vi lämnat proven fram till vi får komma på första besöket men det känns helt overkligt att det gick så snabbt att få svar från dem :) Ville bara dela med mig lite av mitt hopp i detta träsk av ibland djup hopplöshet :)

Lycka till hos gyn imorgon!

Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!