• Fem barns morsa

Vad går ditt/dina barn på för aktivitet?

Ja, som rubriken lyder. Vi kan väll dela med oss av åldrarna på barnet och vilken aktivitet den går på!:) jag börjar:

Pojke 9 år: fotboll, bandy.

Flicka 7 år: gymnastik och fristående, ridning.

Flicka 4 år: dans, rider på ponny med mig.

Pojke 4 år: bollkul, rider på ponny med mig.

Flicka 3 år: danskul.

Pojke 1 år: Bebissim

• Svar på tråden Vad går ditt/dina barn på för aktivitet?
  • Gladhannapanna

Man kan ha åsikter om att det ska vara max si eller så många aktiviteter i en viss ålder, men det är ju mycket annat som spelar in också.

Hur ser livet ut för övrigt? Är vissa aktiviteter i skolans regi? Är det ett barn med viktproblem som behöver aktiveras mer än skolidrotten? osv osv.

För oss är det viktigt att man lär sig simma så det är en aktivitet vi inte låter barnen välja bort förrän de kan simma 25 meter. Det är också väldigt viktigt att de hinner med att leka med kompisar, bara vara och att göra läxor.

Vissa barn som inte har så många aktiviteter sitter med ipad eller tv-spel i timmar varje dag, är det bättre? 

Vi är trygga med att våra barn trivs med sina aktiviteter och att det är lagom många, men det kan ändras både uppåt och neråt. 

• Penida
    Alexi skrev 2015-03-29 08:54:32 följande:
    Hos oss hade de tolv lektioner simning i höstas i förskoleklassen. Sen efter det är det nog ingen simning på ett par år. Den där simningen i höstas räckte dock inte för att min dotter skulle lära sig simma, hon är inte så vattentrygg så vi behöver fler omgångar.
    Ja, det är ju jätteviktigt. Jag vet inte riktigt när de slutar ha simskola här, i förskoleklass och ettan har det varit en gång i veckan hela läsåret i alla fall.

Avskyr CIO-metoder
  • suziz

9 år:
    Ridning (1 gång/vecka)
    Simning (1 gång/vecka
    Fotboll (2 gånger/vecka + matcher)
    Orientering (1 gång/vecka)
    Trumpet (under skoltid)

6 år:
    Ridning (1 gång/varannan vecka)
    Simning (1 gång/vecka)
    Dans (1 gång/vecka)

Simning har vi som ett krav att de ska gå tills de kan simma, 9-åringen slutade simningen men har nu börjat om. I övrigt väljer de själva aktiviteter.

Aktiviteterna tycker jag behövs då de inte självmant är ute och rör på sig. 9-åringen går inte på fritids och har fortfarande korta skoldagar så han har mycket egen tid hemma eller hos kompisar ändå.

• Penida
    Ollibolli skrev 2015-03-29 20:42:27 följande:
    Ja, tycker det är viktigt att de får vara spontana i den åldern och göra det som faller dem in, tror det är svårt att vara spontan när man redan som sexåring har nästintill fullspäckat schema.

Sonen är inne i en period där han tycker det är roligt med kompisar och att hitta på aktiviteter tillsammans med dem, typ fotboll i trädgården, cykla etc. Han skulle aldrig vilja avbryta sin lek för att kl är fem och det är dags att gå till ngn organiserad aktivitet.
    Sedan beror det väl mycket på hur mycket hemmatid barnet har om man ser till "schemat"  , skillnad som sagt om det går på förskola eller skola och fritids 30 timmar i veckan än 50 timmar i veckan om man ser till det andra som kompislek, att vara spontan, familjetid, läxor, att bara vara och ha tråkigt osv.
    Det låter som att er son har hittat något som passar honom, våra barn är också helst ute och leker med kompisar och är väldigt aktiva med det.

Avskyr CIO-metoder
  • Rocket Mania
    Penida skrev 2015-03-30 09:24:48 följande:
    Sedan beror det väl mycket på hur mycket hemmatid barnet har om man ser till "schemat"  , skillnad som sagt om det går på förskola eller skola och fritids 30 timmar i veckan än 50 timmar i veckan om man ser till det andra som kompislek, att vara spontan, familjetid, läxor, att bara vara och ha tråkigt osv.
    Det låter som att er son har hittat något som passar honom, våra barn är också helst ute och leker med kompisar och är väldigt aktiva med det.
    Håller med. Ett av mina barn tränar 16-17 timmar i veckan men går sällan till fritids i huvud taget (ibland går han dit efter skolan och äter mellis för att sedan gå hem. Då är han hemma vid 14.15). 
  • Duckan

8-årig tjej: Teater en gång i veckan.
    Hon har provat diverse aktiviteter men alltid bara en aktivitet per termin.

• sofiashem

Sonen 5 år: Ingen just nu. Har gått i simskola i höst och i vår, dock slut nu. Gick under förra året i gymnastik, dock slutat med det också. Kommer i höst få gå i simskola igen. Vill gärna börja hockey, men tror inte att det kommer bli så. Eventuellt bandy, dans eller gymnastik igen om han väldigt gärna vill.

Dotter 2,5 år: Ingen och har aldrig gjort. Vill väldigt gärna gå i simskola, så ska eventuellt börja i höst.

• gbgumman

Flicka 7 år drama och gympa

Pojke 10 år innebandy.

• ummsumaya
    fluu skrev 2015-03-29 09:52:09 följande:
    Finns det någon tråd där du inte spyr galla på precis allt och alla? Utom dig själv då, du känner dig säkert asduktig..
    "The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
Svar på tråden Vad går ditt/dina barn på för aktivitet?