Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2019-12-12 13:33:28 följande:

Jag gillar verkligen att ditt syfte var att visa att det finns en grupp som VARKEN gillar SD eller S - alltså gruppen som du själv anser dig tillhöra.

Medan folket här menar att du 1) ska kunna visa upp den här gruppen UTAN att räkna bort andelen som gillar S från de totalt 75%:en som inte gillar SD samt 2) menar att du skulle landa i slutsatsen att du (>>vi övriga<<) tillhör gruppen som GILLAR SD.

Hela det här >>Jag har räknat helt tokigt och då måste du/ni också ha gjort det!<<-argumentet är helt fantastiskt. ^____^

Det är ju helt och hållet utan substans.

Om vi bryter ner påståendet som diskuteras så sägs alltså.

Påstående 1: 75% av alla personer har en preferens för att Ogilla A

Påstående 2: 25% av alla personer har en preferens för att Gilla B

PÅSTÅDD ERGO: att alla personer som inte är en del av de personer som omfattas av påstående 1 och 2 skulle vara 50% av alla personer.

Jag kan svårligen se en giltig slutsatsav P1 och P2 som stämmer överens med detta.

Dessa påståenden är inte tillräckligt specifika och de premisser som omedveten förutsatts har inte redogjort för och inte heller validerad. Det blandas friskt med både päron och äpplen här...

På svenska :BS helt enkelt.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-12 15:48:41 följande:

Haha... vad vore då mer specifikt än >>gillar inte SD<< respektive >>gillar S<<? - om jag nu har förstått vad du anmärker på som ospecifikt, för du specificera ingenting om den saken utan kastar bara upp begreppet i luften. :)

Du bör även citera Kverulant67 korrekt om du nu ska anmärka på det som vederbörande har skrivit och INTE skriva egna formuleringar - för att sedan påpeka att dessa är ospecifika på Kverulant67:s bekostnad. Dina formuleringar är nämligen inte Kverulant67:s ord eller text, vilket är vad som ligger uppe för diskussion. ;)

Om man börjar med den totala summan som inte gillar SD (75%) och vill visa hur många det finns som VARKEN gillar SD eller S - så drar man lämpligen av andelen som gillar S från de som totalt inte gillar SD (75 - 25).

Vad finns det att redogöra för angående övriga 25% (i förhållande till de totala 75%:en som inte nämns? - det säger sig självt att dessa gillar SD. Att gilla eller inte gilla SD är en binär fråga.

Men visst kan jag hålla med om att ingenting är validerat. Jag tvivlar dock på att det var Kverulant67:s syfte att bedriva vetenskap, utan vederbörande ville uppenbarligen föra fram en poäng.

Haha, hur många icke validerade påståenden har du inte själv framfört här i tråden? Inga dåliga dubbla måttstockar det där - du ska få kasta runt påståenden utan minsta lilla täckning (som att exempelvis meme:sen som jag har postat är >>SDpropaganda<<) medan dina meningsmotståndare ska presentera vetenskapligt stoff. ;D

Vad har för övrigt något av det här att göra med hur Kverulant67 har räknat? Har han magiskt räknat 75 +/- (25 - 25) + 50 = 125 för att alstret inte kan kvala in som vetenskapligt stoff? ^___^

Det är så roligt uppenbart att vederbörande har räknat 75 - 25 = 50 att jag inte ens förstår varför ni försöker. XD

Tankevurpan ni gör är att ni förutsätter att dessa olika grupper ni räknar procenten med utesluter varandra., det är olika delmängder eller kategorier som ni räknar ihop. Du säger det själv, att ni tror att det är binärt. Men varför skulle det vara så.. Det är inte så svartvitt enkelt som Svansen vill framställa det.

Var det enkelt nog uttryckt för att du inte skulle få vetenskapsångest
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-12 21:59:44 följande:
    Lika vidrigt som ruggigt.

Men hur mycket ansvar ska ett parti ta för sina gräsrötter?
    Grejen är ju att företrädare ur SD sitter där och skriver samma skit :-/
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-12 22:22:29 följande:
    Vad menar du att SD ska göra när gräsrötter håller på med sådant här (uppvigling kan man väl placera det som)?

Det vore såklart en annan sak om folket som har skrivit det här på något vis var knutet till partiet.
    Nu är ju ett antal av de som skriver där direkt knutna till det sverigedemokratiska partiet - en gång i tiden var det MK himself... och otaliga förtroendevalda har uppdfagats skriva både det ena och andra med precis samma innehåll. 

SDs företrädare bör om de menar allvar ta avstånd från dessa SDgrupper - men det gör de alltså inte. De behöver dessa grupper som driver och sprider frågorna SD själva inte kan tala om i sin gamla språkdräkt längre.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-12 23:21:10 följande:
    Skummade en gång till efter namn eller titlar och hittade >>Även förtroendevalda SD-politiker kommenterar och skriver inlägg.<<. Är det sant så är det givetvis oacceptabelt ur mitt perspektiv.

Vet inte om det finns mer om saken i artikeln men jag klarar inte av att lusläsa mer text idag. Brytningsfelet skapar gärna huvudvärk vid överansträngning och är halvvägs där känner jag...
    Det har hittills alltid varit företrädare på lokal eller central placering som varit inblandade i dessa groteska förehavanden - vad talar för att det är annorlunda nu? Vad har SDs ledning gjort hittills med de som befunnits delaktiga. En del har kickats ut, men ju högre upp i leden de står så har de skyddats, omplacerats, tagits in bakvägen. Vad hände med Mattias Karlsson som skrev på en fascistisk sida under pseudonym och rekommenderade sina riksdagsmän att ta del av detta.  Han sitter säkrare än någonsin som chefsideolog... osv osv.. 
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-14 12:49:37 följande:
    Jösses... du formulerar till och med >>både och<< men kan uppenbarligen inte applicera det i praktik.

Inom boolesk algebra finns det någonting som heter >>venndiagram<< och jag ska visa några visuella exempel på hur dessa kan se ut:

Kan du med dessa visuella hjälpmedel förstå att det ena och det andra även kan överlappa varandra/vara >>både och<<?

Låt mig nu rita och presentera en visuell version av aktuell uppgift (och passande nog är det vecka 50 idag):

Kan du nu lyckas förstå att dessa 50% inte är sin helt egna grupp och att du inte kan lägga ihop dem med 75% och få 125%?
    Den sista bilden är roligast - när 50% är ett snitt i delmängderna 75% och 25% Solig

Snittet av A och B är mängden av alla element som finns i både A och B
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-14 18:41:15 följande:
    I en mening då:

Du har 75% som inte gillar SD och bland dessa 75% finns det folk som gillar respektive inte gillar S.

Vem vill påstå något annat?
    Jag tror det finns många bland M och KD som inte hör till de som ogillar SD  - och det antagandet får hela sifferleken du försvarat sida upp och sida ned att ställas i annan dager oavsett skribenten som drog fram siffrorna hade för avsikt att kommunicera.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-14 19:37:39 följande:
    Va?! :D
    Hmm.. både matematik, mängdlära och skrift Solig
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-12-14 19:58:01 följande:
    Jag vet inte i vilken dager utövandet av matematik hamnar i. Förklara dig. :)

Har i och för sig redan följdfrågor:

1) Vad ska man räkna på för att hamna i god 2) respektive dålig dager?
    Man?
    Padirac skrev 2019-12-14 18:59:23 följande:
    Jag tror det finns många bland M och KD som inte hör till de som ogillar SD  - och det antagandet får hela sifferleken du försvarat sida upp och sida ned att ställas i annan dager oavsett skribenten som drog fram siffrorna hade för avsikt att kommunicera.

• Padirac
    Digestive skrev 2019-12-14 20:43:38 följande:
    Jag visste inte att det fanns särskilda regler om dessa saker som anbelangar just mig.

Nu blev jag allt mer frågvis:

1) Vad ska jag räkna på för att hamna i god respektive 2) dålig dager samt 3) vad gäller för övriga?
    Du?
    Padirac skrev 2019-12-14 18:59:23 följande:

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?