FDFMGA skrev 2016-04-18 06:08:06 följande:
Aha, då förstår jag hur du har resonerat ibland när det har varit mycket svårt att förstå vad du försöker uttrycka.
Det funkar emellertid inte så. När SmalaSara skriver om kulturmarxismens inflytande i Sverige blir det mycket svårt att följa hens tankegångar om man ska behöva fråga vilken som är hens privata definition av kulturmarxism.
Likaså när hen skriver att två namngivna offentliga personer är negativa till kulturmarxismen.
Men tack för din förklaring. Då förstår jag varför du ena dagen är centerpartist, andra dagen kristdemokrat och tredje piratpartisk. I själva verket kanske du hela tiden varit folkpartist eller digestivist
Nåja, jag tror att man ska försöka ha ett gemensamt språk.
Och då kvarstår det faktum att kulturmarxist är en nedsättande benämning högerextremister använder på personer som anser att olika etniciteter kan leva tillsammans i samma land. Det skulle förvåna mig om en socialdemokratisk minister har den uppfattningen eller ens att en högersosse som Widar Andersson skulle ha blivit högerextremist.
Tittar man på Wikipedias definition så leder den också rakt mot radikalare element än SD:
Kulturmarxism, av engelskans Cultural Marxism, är en
pejorativ politisk term och bygger på en
konspirationsteori baserad på förställningar om att judar och personer runt Frankfurtskolan försöker krossa den västerländska kulturen och kristendomen genom
kulturkrig, bland annat genom att etablera
politisk korrekthet och
multikulturalism som norm. Denna teori framförs och används framförallt av tänkare och opinionsbildare inom den
radikala högern och
extremhögern i
USA och
EuropaDet har nog varit väldigt svårt att förstå vad jag har skrivit genom åren om du hela tiden skulle ha dragit paralleller till den här diskussionen om kulturmarxism och . Även resan i tiden ser jag som väldigt omotiverad.
Skulle det alltså bli svårare att följa SmalaSaras tankegångar om man frågar hen om vad hen menar? Jag håller inte riktigt med.
Ja, ett gemensamt språk är eftersträvansvärt men lika vilset som du kan definiera exempelvis primitivism kan andra definiera någonting annat - exempelvis kulturmarxism - lika vilset. Fenomenet grundar sig i att alla inte besitter likvärdig kunskap i alla ämnen.