Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2019-10-04 08:57:00 följande:

Fel?

Vad är fel med att ta ett begrepp som är löst formulerat på en vetenskapsblogg och resonera om hur verkligheten ser ut just nu utifrån detta begrepp?

Felet ligger i att inte se begreppets innebörd och applicera detta på nutiden.

Släpp sargen och se hur verkligheten ser ut idag, här och nu.

Ja, det du gör är att klippa sönder ett begrepp bortom igenkänning - till och med så att det börjar definieras som helt andra begrepp (som >>paradigm<<, >>hegemonier<< med flera).

Åsiktskorridoren som begrepp ämnas hantera den offentliga debatten i samhället - du hanterar dock begreppet som om varenda tänkbar konstellation av debatt i samhället vore åsiktskorridorer.

Det du gör är lika felaktigt som att hantera begreppet >>makroekonomi<< som >>privatekonomi<< för att du ser pengar inblandade i båda.

Lika förvirrat som felaktigt.

Och det är inga som helst problem att applicera begreppet >>åsiktskorridor<< på nutiden, man får bara fram en fundamentalt annorlunda slutsats än din - då din är resultatet av felaktig hantering.
    Besvarar inte ökända provokatörer.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-10-03 18:13:23 följande:

Om vi låter abstraktionen hålla formen av en korridor och räknar in även detta forum samt alla alternativa medier. Jag tänker att alla öppna bloggar, forum, fb ,nättidningar måste väl utgöra en del av de offentliga rummet!?

Vad händer då? Jag tror inte vi landar där Demoskop hamnade i sin undersökning men jag kanske har fel.

"Åsiktskorridoren -- det vill säga den buffertzon där du fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd -- är mycket smal i Sverige. "

Bara genom att alla inlägg på trådarna här under rubriken politik så kanske man kan skapa sig en bild av vad som samtalas mest.

Hur mycket stigmatisering, karaktärsmord, misstänkliggörande och utfrysning förekommer i så fall?

Jag har sett en del inlägg som kan kallas ett utdelande av en dagsfärsk diagnos om mentalt tillstånd. T.ex. inlägg: #12936 innehöll en psykiatrisk diagnos men det finns säkert massor av olika exempel på hur åsiktskorridoren sträcker sig in i detta forum.

Faktum är att det tycks som om den huvudsakliga debatten kanske består i att göra alla meningsmotståndares åsikter till något som borde vara utanför korridoren. Kanske har den offentliga debatten lett till att det som ryms inom åsiktskorridoren är just att antingen parata invandring eller slänga ut meningsmotståndarens åsikter ur korridoren.

Ja, Demoskop hade säkerligen kommit fram till andra resultat idag då den offentliga debatten har förändrats en hel del.

Det är dock innehållet i den offentliga debatten som har förändrats... inte antalet offentliga debatter.

Du liksom Padriac verkar inte införstådda med att den offentliga debatten är en (1) till sitt antal (varav övriga debatter hel enkelt är inofficiella).

Det är den offentliga debatten som begreppet >>åsiktskorridor<< berör och det finns inte fler än en offentlig debatt att beröra.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-10-04 12:05:55 följande:

Nejdå .. 

om du vill jämför med makroekonomi så ... finns det fler av varan även där...sv.wikipedia.org/wiki/Makroekonomi

"Det finns många olika makroekonomiska tankeskolor som inte alltid direkt konkurrerar med varandra även om de ibland kommer fram till olika slutsatser. Makroekonomi är, som andra vetenskaper, ständigt föränderlig just eftersom den fortfarande är relativt ny. Målet inte är att ha rätt, utan att komma nära sanningen. Det är uppenbart att ingen av de nuvarande skolorna lyckats begripa ekonomins fullständiga funktion. Var och en bidrar dock till att lösa det stora pusslet. Det är också möjligt att kombinera de olika skolorna för att komma fram till kompletterande slutsatser."

Skolningar och definitioner är inte riktigt samma sak och oavsett skolning hanterar man inte >>makroekonomin<< som en >>privatekonomi<< i den.

Här har du en skribent som applicerar begreppet åsiktskorridor på en nutida analys (från 2019-07-18): mobil.affarsliv.com/asikter/ledare/tufft-att-vilja-oka-invandringen-om6211464.aspx

>>[...]

Nuförtiden går det inte att säga att man är för invandring utan att få en hord människor efter en som tycker att man är en naiv idealist. Banala spaningar om alla möjliga problem relaterade till asylmottagningen, som att man minsann inte kan trolla fram socialsekreterare ur en magisk hatt, river applåder och hundratals gillamarkeringar på sociala medier. Den som påtalar en positiv effekt som invandringen genererar möts nu direkt av mothugg: ?Har du inte tänkt på hederskulturen? Alla kostnader? Kriminaliteten? Var ska de bo??.

Det finns rimliga argument både för och emot stor invandring. Problemet är inte att människor kritiserar migrationspolitiken, utan att debatten är så likriktad. Det var dumt att man 2013 inte kunde problematisera invandringens kostnader utan att anklagas för att ha en uniform från 1930-talet och det är dumt att man nu inte kan säga att man vill ta emot en flykting utan att behöva svara på frågor om man vill att han eller hon ska bo i ens vardagsrum.

Invandringskritikerna har kvar offermentaliteten, trots att mycket vatten flutit under broarna sedan 2013 och de nu själva befinner sig i åsiktskorridorens mitt. Man anklagas inte längre för att vara rasist av vettiga människor om man vill diskutera hedersförtryck eller arbetskraftsinvandring. Det är tvärtom tufft för dem som vill öka invandringen till Sverige. Det bör man ha med sig, och bemöta dessa personer med respekt och saklighet i det offentliga samtalet även om man själv inte upplevde att man blev bemött så för några år sedan.<<

- Frida Jansson, näringslivs- och integrationspolitisk talesperson för liberala ungdomsförbundet.

Du finner ingen fundamental skillnad mellan hur vederbörande och du själv hanterar/använder begreppet i fråga?
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-10-04 12:17:29 följande:

Om du inbillar dig att jag tror att varje liten tänkbar konstellation av debatt vore en åsiktskorridor så har du missförstått det jag skrivit. Det är ditt egna påfund som jag inte alls stödjer.

Sen baserar du påståendet om makroekonomi och privatekonomi på dina egna fantasier om vad jag har skrivit - det är i sig förvirrat och felaktigt.

Så länge som du menar - direkt eller indirekt - att det finns fler offentliga debatter än en (1) i ett samhälle och att begreppet >>åsiktskorridor<< skulle beröra någonting mer än DEN offentliga debatten (singular i bestämd form) i ett samhälle, så har du fel.

Jag lägger inte mycket tid och tanke på att reda ut exakt hur du har missförstått och felaktigt hanterat begreppet i fråga... det är inte av någon som helst vikt. Det är mycket möjligt att jag inte beskriver dina tankegångar korrekt...

...det är dock irrelevant när det är en sådan uppenbar och fundamental skillnad mellan hur du använder/hanterar begreppet >>åsiktskorridor<< och hur man vedertaget använder/hanterar det.

Du får ursäkta om jag inte heller mäter och analyserar uppenbart diskvalificerade längdhopp särskilt noggrant.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-10-04 13:16:13 följande:

Det kan vara riktigt att prata om 1 offentlig debatt men HEO talar ju om vad allmänheten kan säga och inte säga. Där ser jag ett problem eftersom allmänheten inte kan delta i stora delar av den offentliga debatten. Den offentliga debatten pågår på flera olika plan som kräver olika förutsättningar. Den som pågår i riksdagen är ett sammanhang medan den som pågår i p1 är en annan. Den som pågår här är offentlig men har helt andra förutsättningar och därför blir inte korridoren entydig. Speciellt inte om vi ser på det kvalitativt på mängden och förekomst av olika samtal/debatter så är urvalsgruppen inte den samma i alla delar av det offentliga rummet. Inte sjutton får jag säga något i p1 eller riksdagsdebatterna. Jag får inte skriva bemötanden till expressens ledarsidor, etc. 

Det är inte svårare än att begreppet >>åsiktskorridor<< bara berör ett specifikt sammanhang - den offentliga debatten/det offentliga samtalet.

Att du inte får säga någonting i P1 eller i riksdagsdebatterna har ingenting med saken att göra - vad saken gäller är hur mycket friktion du bemöter när du uttalar din åsikt offentligt (vart du än må befinna dig i det offentliga, exempelvis här på Familjeliv - som alltså är en del av den offentliga debatten/det offentliga samtalet).

Om du vill så kan jag länka till publikationer där man har använt sig av begreppet >>åsiktskorridor<< och så du kan komma fram till hur begreppet används på egen hand. Annars så postade jag ett exempel rätt nyligen även om en ledare knappast väger lika tungt som vetenskapliga publikationer...

Jag gör som så att jag länkar till ett par publikationer som innehåller begreppet i fråga och så att folk kan se hur det vedertaget används:

(s. 122- 129) www.researchgate.net/publication/311249918_Alternativmedier_En_intervjustudie_om_mediekritik_och_mediemisstro

www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1160048/FULLTEXT01.pdf

Och absolut ingenstans åsyftas begreppet (läs: fenomenet) i plural utan mycket riktigt så förhåller man sig till DEN offentliga debattEN helt genomgående och utan minsta undantag - något som både författare och intervjupersoner gör när de använder begreppet >>åsiktskorridor<<.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-10-04 13:25:17 följande:

Javisst. Om du lade lite tanke och tid på att undersöka saken skulle du kanske upptäcka att jag inte är ensam om att använda begreppet - som inte alls är ett vetenskapligt begrepp, vetenskapligt avgränsat begrepp etc..  -  på det sätter jag gör, det är snarare så att mitt sätt att använda begreppet är lika vedertaget som ditt sätt att använda begreppet.

Låt oss vara överens om att vi inte är överens och istället fortsätta diskussionen om vad som får eller inte får sägas utan att att det ställs diagnoser etc

Det är helt fantastiskt att se hur du kan svart på vitt kan se hur 1) vetenskapen definierar och hanterar begreppet samt 2) hur upphovsmannen definierat och hanterat det...

...men ger ändå dig själv - och ett par människor som råkar tänka som du gör i sakfrågan - tolkningsföreträde om hur begreppet ska hanteras liksom definieras.

Att det finns fler än du som har missförstått begreppet spelar föga roll. Upphovsmannens definition och hur begreppet används inom vetenskapen väger något tyngre än så...

Du får ringa till våra statsvetenskapliga institut, Demoskop samt professor Henrik Ekengren Oscarsson (som myntade ordet) och meddela dem alla om att de i flera år har missförstått begreppet >>åsiktskorridor<< och istället borde göra som du - hantera och definiera begreppet synonymt med >>paradigmer<< och/eller/alternativt >>hegemonier<<.

Var nu inte blyg utan sätt dem alla på plats...
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-10-04 18:53:36 följande:

Toppen, bra idé.

ring.. ring .. ring...

Hej det är HEO.

- Tjena, jag snackar med skrikhögern på ett familjeforum, de vill att jag ska ringa och sätta dig på plats ang den vetenskapliga definitionen av åsiktskorridor

- #¤%&/YT%RTY& - det finns för h*lvete ingen vetenskaplig definition -  <klick>

Ingen bra idé - de verkar ha bättre saker för sig än att diskutera missuppfattningar av ovetenskapliga begrepp som inte har en vetenskaplig avgränsning

När du skickar ett sådant här inlägg som helt och hållet saknar argument för din sak utan istället levererar massa tomma påståenden som insinuerar att jag skulle ha fel...

...så ser jag det som en walk over.

Om du nu inte har kastat in handduken så kan du alltid presentera en enda publikation i en tidskrift som använder sig av begreppet >>åsiktskorridor<< i linje med dig. Det finns mängder av publikationer som på något vis hanterar och/eller förhåller sig till begreppet i fråga...

...så det är bara att tuta och köra. Jag gissar på att du inte kommer att presentera en enda då det helt enkelt inte existerar.

Emellertid kan jag posta publikation efter publikation där man hanterar och/eller förhåller sig till begreppet i linje med mig/den vedertagna linjen.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-04 19:44:50 följande:

Och där verkar det som ditt tålamod brast. Synd - din och Digestives dialog har varit absurd och absurt roande. 

Men inget nytt under solen. I vissa åsiktskorridorer har man en märklig syn på vetenskap och vad den omfattar.

Jag minns fortfarande med ett småleende SD-tjejen här på FL som hade att berätta att hennes pappa som var vetenskapman också skulle rösta på SD - och dessutom troligen skulle få Nobelpris i tåg

I inlägg #13033 så finns det länkar till publikationer där man hanterar och/eller förhåller sig till begreppet >>åsiktskorridor<<.

Anser du att publikationer i tidskrifter är ett ovetenskapligt område?
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-10-04 19:54:48 följande:

Det kan ju svårt att uttrycka ironi  -  Det var för mig en direkt spegling av din uppmaning att sätta alla på plats.

Fram med publikationerna så läser jag dem  jag kommer ihåg du du bad mig titta på 4-5 timmar film med Hanif som skulle stödja din tes - vilket jag gjorde till din förtret, eftersom du sa att du inte kunde titta på allt det där...

Jag läser gärna vilka vetenskapliga definitioner och avgränsningar som gjort för begreppet i fråga. Hittills har inget sådant postats utan referensen har varit vetenskapsbloggen.

Varför inte sätta dem på plats när du nu vet bättre? Hade jag vetat bättre i ett sakämne än upphovsmannen för sakämnet och den vetenskapliga akademin kring det, så hade jag knappast varit blyg av mig.

Du har två publikationer i inlägg #13033 där man hanterar och/eller förhåller sig till begreppet >>åsiktskorridor<< och i dessa kan du se hur man har använt begreppet. Det samma gäller Demoskops studie som har presenterats för dig för längesen...

Vad talar då för din sak? Har du någonting tyngre att presentera än random debattör som skriver insändare till en tidning och personliga reflektioner?
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-04 20:13:16 följande:

Jag har en annan syn på vetenskap och vetenskapliga begrepp än vad du har.

Det tror jag också att du har.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?