Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2019-10-05 12:21:00 följande:

Då är vi alltså på samma spelplan, bashade, diagnostiserade och vadande i skit - och det är bra att det är klarlagt. 

Då tar jag vid där jag skrev om SOM-institutets undersökning om skilda åsiktsvärldar - vilket senare kallas parallella åsiktsvärldar -  som är en av de årliga rapporter från SOM-institutet.

Ett exempel på vad som finns på hyllan där kattmatsburkarna står... där finns också Public Preference Falsification teorin, den är vad jag förstår väl definierad och avgränsad till skillnad mot 'åsiktskorridoren'.

Public Preference Falsification-teorin påvisar samma fenomen som psykologiska och socialpsykologiska undersökningar.

Ja, jag tog själv upp Preference Falsification tidigare. Dock inte samma sak som en >>åsiktskorridor<< eller rättare sagt så ämnas man fokusera på olika saker även om något av det överlappar.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Padirac skrev 2019-10-05 12:46:50 följande:

Ja, jag refererade till det du tog upp i ett tidigare inlägg - det har jag gjort många gånger. Det står som sagt på samma hylla som kattmaten du pratade om tidigare (en till referens till ett av dina tidigare inlägg)

Det finns naturligtvis många överlappningar inom vetenskapen - vetenskapen utvecklas genom dessa överlappningar då teori läggs på teori för att förklara det vi ser och upplever. 

Nja, kattmaten hade kopplingar men visst. Vi kommer nog inte längre än såhär verkar det som.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-05 13:16:41 följande:

Vad du gör därhemma har jag inga som helst synpunkter på.

I min åsiktskorridor är de skillnad på sak och person, men en hel del av martyrskapet i andra åsiktskorridorer tycks bygga på att man inte kan, vill eller får göra den åtskillnaden.

Blir du glad över att få sätta upp saker på kylskåpet finns det ingen anledning att du ska låta andra påverka din hobby.

Lycka till!

Vad bra då.

Så att beskriva mig så som du gjorde här:
    FDFMGA skrev 2019-10-05 11:07:02 följande:

Jodå, jag befinner mig ju utanför din åsiktskorridor, tittar förundrat in genom ett hål i wellpappen och noterar t ex vad du häftklamrat upp på väggen: "Och biter inte bashing så är det censur och åsiktskontroll som gäller. Man kör hellre med folkkontroll än att oliktänkande - som inte ens behöver vara extremer - får komma till tals.".

Varför inte testa att lämna korridoren en stund och bege dig ut bland verklighetens folk, här kan man diskutera det mesta utan att ställa psykiatriska diagnoser på dem med andra åsikter. Vågar du dig ut så blir det kanske ett litet steg för mänskligheten men ett stort för dig själv.

Testa, vetja! Du har inget annat än tryggheten i overkligheten bakom wellpappsväggarna att förlora

Har alltså ingenting med mig att göra som person?

Det verkar snarare vara du som saknar kontakt med verkligheten och som inte vågar lämna tryggheten i det overkliga... men ta det inte personligt, för all del.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2019-10-05 13:54:57 följande:

Enig i detta.

Ja, och något av en händelse att Public Preference Falsification-teorin togs upp i sammanhanget. Men vi märker hur det står till med grodan i grytan tids nog...
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-05 14:17:58 följande:

Inte alls.

Jag anser att du befinner dig i en åsiktskorridor där påståenden som "Och biter inte bashing så är det censur och åsiktskontroll som gäller. Man kör hellre med folkkontroll än att oliktänkande - som inte ens behöver vara extremer - får komma till tals" och liknande hör till det kitt som förenar dem som befolkar korridoren och bygger dess väggar mot verkligheten utanför.

Det är ju dina ord. Det är du som skrivit: "Och biter inte bashing så är det censur och åsiktskontroll som gäller. Man kör hellre med folkkontroll än att oliktänkande - som inte ens behöver vara extremer - får komma till tals.".

Du hävdar att det bara finns en åsiktskorridor - men självklart finns det om man vill använda sig av begreppet ett flertal.

Så nej, det är inget personangrepp. Du gillade ju att använde begreppet diskurs ett tag. Jag köper inte den diskurs som finns i din åsiktskorridor. 

Du är inte ensam att beklaga dig över hur dina åsikter förtrycks, censureras - men så är det knappast. Det finns ju t o m folk i din korridor som ständigt gnäller på moderatorerna på FL.

Jag har aldrig uttryckt att just mina åsikter förtrycks eller censureras - citatet berör en allmän observation, vilket har påpekats för längesen... citatet har varken med Familjeliv eller specifikt mina åsikter att göra.

Jag väntar på att du ska lyckas göra någonting gångbart med citatet du viftar runt med. Tredje gången gillt?

Du menar att mod, graden verklighetskontakt med mera inte utgör en del av någons personlighet?

I övrigt bryr jag mig inte om hur du använder begreppet >>åsiktskorridor<< och kan inte heller se hur det skulle vara ett ämne som du vill diskutera.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-10-05 21:54:17 följande:

Det förstår jag att du inte förstår

Inte desto mindre är det just det jag direkt eller indirekt har diskuterat under de kanske 10 år jag skrivit på FL.

Jag anser att det är fundamentalt att verklighetsbeskrivningen, det vill säga klottret och uppförandekoden i högerpopulisternas åsiktskorridor stannar där det hör hemma och att det bemöts när det är på besök i världen utanför korridoren.

Men visst förstår jag att det finns personer som inbillar sig att oliktänkande drabbas av censur, åsiktskontroll och folkkontroll i Sverige och att de dagdrömmer om hur det ska bli när de får makten.

Du levererar lite väl mycket dravel för att täcka igen dina klumpiga fotavtryck här. Det hade klätt bättre om du hade gjort dig införstådd i vad ett inlägg handlar om, vad det berör och i vilket kontext det skrevs - innan du citerar det och kväker dig blå om massa strunt.

Hur du rätar ut dina snedsteg intresserar mig dock inte för fem öre... men det finns säkert ett litet klientel här på Familjeliv som älskar att se dig kratta tillbaka jorden som du sprätter runt.

Så kratta på.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-10-05 19:20:48 följande:

Han menar säkert att det då kan nyttja våldsmonopolet till att få tyst på det där om allas lika värde och annat de inte gillar.

När du demoniserar dina meningsmotståndare så kan du väl ändå ta i lite?
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    nattuw skrev 2019-10-06 09:55:45 följande:

Jag tror du har rätt i att pendeln svänger och hoppas att det inte bara innebär att vi byter ett åsiktsförtryck mot ett annat utan att det även markerar ett slut på häxjakten mot oliktänkande. Annars är inte mycket vunnet.

Håller med. Idag så känns det iallafall som att vi mer och mer tar en lika stor plats i det offentliga, att de etablissemangsvänliga och dito kritiska har börjat synas ungefär lika mycket (men på lite olika plattformar kanske). Det resulterar förvisso i ett allt hetare debattklimat - inte minst när de som har stått utanför åsiktskorridoren tenderar att ge igen - men det kanske innebär början på ett mer sunt offentligt samtal/en mer sund offentlig debatt, här i Sverige. Man kan hoppas på det iallafall..

För målet bör ju ligga i att våra största åsiktssfärer kan befinna sig i mitten av åsiktskorridoren samtidigt som vi har sansade temperaturer i den.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    nattuw skrev 2019-10-06 09:55:45 följande:

Jag tror du har rätt i att pendeln svänger och hoppas att det inte bara innebär att vi byter ett åsiktsförtryck mot ett annat utan att det även markerar ett slut på häxjakten mot oliktänkande. Annars är inte mycket vunnet.

Håller med. Idag så känns det iallafall som att vi mer och mer tar en lika stor plats i det offentliga, att de etablissemangsvänliga och dito kritiska har börjat synas ungefär lika mycket (men på lite olika plattformar kanske). Det resulterar förvisso i ett allt hetare debattklimat - inte minst när de som har stått utanför åsiktskorridoren tenderar att ge igen - men det kanske innebär början på ett mer sunt offentligt samtal/en mer sund offentlig debatt, här i Sverige. Man kan hoppas på det iallafall..

För målet bör ju ligga i att våra största åsiktssfärer kan befinna sig i mitten av åsiktskorridoren samtidigt som vi har sansade temperaturer i den.
    Skriver i E-Prime.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?