gabi1969 skrev 2018-07-31 01:44:03 följande:
När skulle de annars ha öppet? Man tog ledigt för att gå till banken eller så gick man till banken
nihka skrev 2018-07-31 01:06:39 följande:
Jag behövde aldrig ta ledigt för att besöka banken eller shoppa en tisdagförmiddag eftersom jag jobbade helger och kunde vara ledig mitt i veckan och jag var inte ensam vare sig på banken eller i affären
Det var FLER människor i affärerna dagtid förr just för att de inte var öppna sent. Bankomater har funnits sedan 60-talet och var vanliga från 70-talet.
Du minns fel igen.
Jag vet inte hur du uppfattar det jag skriver. Självklart vet jag att det fanns skiftarbetare, nattarbetare, daglediga och andra som man kunde se mitt på dagen i centrum eller i butiker. Men jag anser att det idag är betydligt fler än tidigare. Helt 100% säker är jag att det är betydligt fler invandrare som vandrar runt i centrum som gör ärenden mitt på dagen nu för tiden. Det är dessutom fler ungdomar ute under dessa tider. Det är betydligt fler invandrare ute på kvällarna som stryker omkring i mitt bostadsområde. Jag har inte bott där som barn men hade kompisar som bodde där. Nu bor jag själv i detta område och har märkt en enorm skillnad bara de senaste 6-7 åren.
Jag vet inte exakt när bankomaten kom mina föräldrar hade inget sådant kort. Det var bara ett exempel på ärenden man ibland var tvungen att besöka banken för.
Det påstås att det aldrig tidigare har arbetat så många som idag. Men vad som räknas som riktigt jobb kan man diskutera. Ändå har vi hög arbetslöshet. Jag anser att det i början på 90-talet blev så att arbetslösheten och krisen märktes på gator och torg. Var själv arbetslös då och uppmärksammade hur många som var ute på stan. Det hade jag inte noterat tidigare. Idag tycker jag att det är ännu fler som är ute på stan mitt i veckan. Mycket invandrare som hänger vid kiosker och fik som ägs av andra invandrare eller som sitter hos en rännan invandrare som driver en frisörsalong och umgås. En klippning 130 kr knappt något folk alls förutom invandrare. Exemplen är många. Detta är nya fenomen.
Du anser och anser och anser och vad du anser är inte fakta och dessutom stämmer inte vad du anser med min bild av hur det var.
Det har alltid rört sig folk ute på alla tider på dagen, men du tycks störa dig på när de är av utländsk härkomst och att de skule vara arbetslösa. Och nu stör du dig på invandrare som är ute på kvällarna. Anser du att de också är arbetslösa?
Som jag sa: uttagsautomaterna kom på 70-talet.
Vad du uppmärksammar är att småföretagandet blomstrar och att invandrare driver kiosker, fik och frissörsalonger.