Världsmedborgare skrev 2017-03-13 11:32:41 följande:
Fel, kris blev det enbart för att inte EU:s samtliga länder tog sitt ansvar.
Det var bara 1.5 miljoner människor som kom till EU, och det är långt ifrån det antal som skulle vara/är ett antal som EU inte kan hantera.
Av dessa nyanlända så kommer 30-50% att återvända inom några år, frivilligt eller för att dom inte får uppehållstillstånd.
Så det blir alltså inte ens 1 miljon kvar att här i EU.
Men precis som jag varnade för, d.v.s att EU inte skulle bevilja de forna Östeuropeiska länderna ett fullvärdigt medlemskap så fort och lättvindigt.
För jag ansåg att dom saknar tillräcklig erfarenhet av demokrati, och kommer att "bråka" så fort dom inte får bestämma.
Och tyvärr så fick jag rätt, dessa länder vill bara ha men inget ge, därför har vi nu problem med invandringen/flyktingarna.
Där EU nu (mest troligast) kommer att använda sig av kvalificerad majoritet istället för enhällighet, när nu det ska beslutas om hur fördelningen av flyktingarna ska ske.
Världsmedborgare skrev 2017-03-14 12:20:02 följande:
Det sköttes helt perfekt av Sveriges regering, att andra regimer i EU inte tog sitt ansvar ska inte vår regering lastas för.
Och några få fd Östeuropeiska länder fortsätter att vägra ta något ansvar, men samtidigt så kräver dom att få fortsätta vara de största bidragstagarna och de som skickar flest av sina medborgare till andra EU-länder för att jobba.
Det är hög tid att dessa länder görs medvetna om vad det innebär att vara med i EU, att dom inte bara kan kräva utan även måste bidra med något.
Och dom kommer att böna och be om att få göra det, när tumskruvarna dras åt och dom yrvaket blir medvetna om, att utan EU så kommer deras ekonomier att kollapsa.
Flyktingkrisen beror naturligtvis inte på att vissa EU-länder tagit mindre ansvar än andra, då EU globalt sett tagit på sig väldigt stor del. Till att börja med uppstår krisen redan i behovet för folk att fly, sedan hur det hanteras världen över.
Dina siffror stämmer inte. 1,7 miljoner flyktingar beviljades uppehållstillstånd inom EU 2012-2015. 2016 hittade jag inga siffror för, men det borde i alla fall vara runt 200 000-300 000 ytterligare. Ska vi vara petiga så smygstartade flyktingvågen runt 2009-2011, vilket går att se i svensk flyktingstatistik från de drabbade länderna, men det har jag valt att inte räkna med.
Källa:
Migrationsverkets hemsida
www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik.html
Sverige, Sveriges regering och riksdag, Sveriges myndigheter har inte bara ett ansvar utan många, inte minst gentemot det svenska samhället och den svenska befolkningen. Man tog inte ansvar för hur flyktingmottagningen skulle lösas praktiskt, utan istället har man efter hand tagit till osannolikt kostsamma nödlösningar, medan annat fortfarande är olöst. Man har inte tagit ansvar för konsekvenserna för på en redan innan ansträngd bostadsmarknad. Man har inte tagit ansvar för hur integrationsapparaten, vården, rättsväsendet mm blivit överansträngt och vars resurser inte räcker till. Det sitter folk i kommunfullmäktige ute i landet som inte vill ta emot flyktingar, fast deras partier på riksplanet var positiva och i vissa fall även medverkade till besluten att ta emot så många, var är deras ansvarstagande idag?