Kung Markatta skrev 2017-05-17 22:45:42 följande:
Välskriven krönika som kan rekommenderas till såväl vissa av tidningens premiumkunder som till andra som också kan tänkas behöva ta del av innehållet, som föredömligt nog gjorts tillgängligt för alla:
www.svd.se/alla-till-hoger-om-mp-blir-misogyna-bogknackarrasister
Ett utdrag:
Alla till höger om MP blir misogyna bögknackarrasister
Så varför ett sådant ramaskri över denna blocklista? Ingen rimlig person gillar väl näthatare. Vi måste försvara det fria ordet! Så gick resonemangen bland många i övrigt intelligenta människor på vänsterkanten. Putslustigheter kläcktes. När högern är arg är stora delar av vänstern per definition glad.
Och här närmar vi oss pudelns kärna. Det stod snart klart att det verkade räcka med att befinna sig någonstans till höger om miljöpartiet för att reduceras till en av dessa oberörbara som "ägnar sig åt hot, hat och hets mot migranter, kvinnor och HBTQ-personer", om vi ska saxa ur Svenska Institutets kommuniké. Bara i min bekantskapskrets hittas följande: en centerpartistisk riksdagsledamot, åtskilliga ledarskribenter (däribland min make), Israels ambassadör i Sverige och två utlandssvenska hemmafruar.
Att en självutnämnd nätsäkerhetsexpert har en lista på folk som hon och hennes vänner ogillar är en ickefråga - alla har rätt till trygga rum, bollhav och kuddgrottor på sociala medier. Men när Svenska Institutet implementerade denna lista under buller och bång, i akt och mening att göra nätet tryggare, borde man först noggrant ha kollat igenom vilka som egentligen fanns där. Att för skattepengar hänga ut oskyldiga människor som näthatare är inte direkt lysande pr.
Jag märker mer "Alla till vänster om SD blir manshatande våldsvänsterextrema feminister".
I åratal har jag personligen blivit mer eller mindre förföljd av radikaliserade SDare och andra högerextremister
här på FL. Det handlar om personer som tillkännagett sin (parti)politiska hemvist och kallat mig vänsterextremist i alla möjliga varianter inkluderat tillägg så som stenkastare, AFA och taliban för mina inlägg i invandrarfrågor.
Först när M nyligen annonserade sina intentioner att samarbeta med SD gick jag ut med mina partipolitiska sympatier och att jag inte längre kommer att stödja moderaterna. Ja, moderaterna. Och jag är långt ifrån ensam från att utsättas för detta hatregn mot "vänstern".
Samma personer som prisar Trump som agerar efter principen blockera alla för att komma åt några få, tycker det är förfärligt när Svenska Institutet gör samma sak. Märkligt. Är det inte samma sak med den skillnad att med Trump fortsätter medan SI backar?