oOOo oOOo skrev 2016-04-27 10:20:12 följande:
Att driva företag är ingen välgörenhetsinrättning nej, de försöker tjäna pengar. Men det kan mycket väl vara så att de kan anställa fler om det var billigare. Du får nog fundera lite mer på vad du menar med behov. Ha vi behov av mobiltelefoner tex? I någon mån har vi inte behov av en hel del samhället producerar idag men ändå finns det företag som tillverkar det. Det handlar om tillgång och efterfrågan. Med en viss lönesättning är det inte lönsamt att producera, med en lägre lönesättning blir det lönsamt och företagen kan anställa fler.
Varför skulle dom anställa fler bara för att lönen är lägre, jag skulle inte göra nåt sån´t, anställer eller anlitar jag nån, så är det för att det finns ett behov, inget annat.
Är det inte lönsamt att producera, då lägger man ner eller effektiviserar/ser över sin verksamhet.
Det du säger är precis vad man vill åstadkomma med låglönejobb, lägre löner för att slippa förändra sin verksamhet, och givetvis även öka sina vinster.
Men vill vi ha den typen av företag? Jag tror inte det.
Företag som inte kan stå på egna ben har ingen framtid, så dom ska vi heller inte hålla under armarna.
Vi ska istället se till vara bäst på det vi gör, och dit når man inte genom att sänka kraven eller lönerna.
Eg bara fortsätta på den väg som varit så framgångsrik för Sverige, och inte bli nåt nytt jävla låglöneland som enbart gynnar skitföretag med usla arbetsgivare.