Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Ekdahl skrev 2021-06-20 20:53:45 följande:
    Om C hade fört mer traditionell Centerpolitik hade det gått alldeles utmräkt med en S-C-MP regering med V som samarbetsparti.
    Ja, förmodligen.

Jag tror att C:s väljarbas har förändrat sig snabbare än partiet, alltså att spåren av  Stureplanscentern märks mycket tydligare i partiets politik än bland dess sympatisörers åsikter.

Och konflikten just nu handlar knappast om en sådan skitfråga som marknadshyror vid nybyggnation - även om förslaget har tydliga rötter i Stureplanscentern.

• FDFMGA
    nihka skrev 2021-06-22 01:02:36 följande:
    Nu är det inte regeringen som har sett till att det antingen ska 
    bli val året före ett val eller att talman ska vandra runt i 4 månader som sist innan man kan hitta en regering som alla accepterar utan vänsterpartiet som tror de kan stoppa marknadshyror så här.

Nu blir det med största sannolikhet en borgerlig koalition och de är alla FÖR marknadshyror. Dadgostar har alltså aktivt hjälpt till att bara väg för marknadshyror. Förmodligen kommer V också att tappa röster till främst S på det här.
    Tror du verkligen att C kommer att ställa sig positiva till ett brunblått samarbete - det gör inte jag.

Antingen blir det extraval eller också kommer C att ge sig på punkten om marknadshyror.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2021-06-22 19:06:42 följande:
    Ja, det tror jag särskilt om Lööf får bli statsminister eller får en duktigt viktig ministerpost. C vill tillbaka till alliansen och marknadshyror ger Lööf ett legitimt skäl att bryta med Löfven. Det kommer att skrivas in särskilda reservationer mot SD precis som de gjordes mot V och så kör man med lovar runt och håller rätt tunt. SD kommer att stödja utan att få något reellt inflytande för de hoppas att det kommer att komma senare och så haltar det på och gnälls rejält fram till september 2022.
    Vi får väl se. Jag tror att C kommer att ta över rollen som det socialliberala parti Folkpartiet var under Westerberg - om än i moderniserad form.

Men det kanske bara är en from förhoppning - men det vore ju ett politiskt fattigdomsbevis om Sverige blev helt utan liberala partier.i.
  • FDFMGA

Endast 30 procent av C-väljarna är positiva till marknadshyror för nyproduktion.

C går lite i otakt med sin väljarbasGlad

Däremot är SD:s lydpartier och dess väljare positiva till förslaget, även om partierna i praktiken röstade bort förslaget när de röstade bort regeringen.

Som Jimmie Åkesson har sagt så blir ju en SD-stödd regering inte en borgerlig regering utan en SD-präglad sådan - och SD är mot marknadshyror.

Cirkus C-irkör fortsätterSkrattande

www.dn.se/sverige/dn-ipsos-loofs-valjare-sager-nej-till-omstridda-hyresreformen/

• FDFMGA
    KillBill skrev 2021-06-23 14:32:33 följande:

Inte bara lyd partierna. Även SD har varit positiva till marknadshyror.

Det var först när marknadshyror dök upp som en punkt i januariavtalet som SD bytte fot och plötsligt sa sig vara motståndare till marknadshyror. Sicka kappvändare. 

www.di.se/nyheter/sd-oppnar-for-marknadshyror/

Nu verkar det som Sverige kan komma att förskonas från en brunblå röra, om V kan acceptera skattesänkningar. Solig

www.svd.se/c-backar-fran-kravet-om-fri-hyressattning
  • FDFMGA
    nihka skrev 2021-06-23 19:27:51 följande:
    Du hade rätt, men kommer det att hända då Lööf kräver att L är med?
    Ja, även om det inte är hela sanningen så måste politiska partier snegla på vad deras väljarbas önskar.

För ett parti som L är detta inte relevant, deras väljarbas har redan försvunnit till C och M, men för C borde det vara mycket viktigt - och det är rätt få centerpartister som önskar att C ska välja att bli ett av SD:s lydpartier.

Jag tror och hoppas att C på sikt ska bli ett socialliberalt part. Det vore så trist om en stolt politisk inriktning i praktiken skulle dö ut och att tomteliberalerna blev de enda som gjorde anspråk på att företräda en klassisk politisk inriktning.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2021-06-23 19:17:50 följande:
    Som jag förstår det är det i första hand L som det nu hänger på om det blir SDs hov eller fortsatt rödgrönt i regeringsposition.

Intervjuer och analyser i SR pekar på att det sedan handlar om V och C som ska hitta ett sätt att tåla varandra -för att en regering SL III ska kunna få igenom en budget och inte regera med en SD/KD/M/L-budget
    Inte nödvändigtvis, tror jag.

Men L har nog tills de försvinner från riksdagen valt att bli ett av SD:s lydpartier.

Det är ju bara helt absurt att höra L:s företrädare tala om en möjlig regering som för en liberal politik.

Liberal politik med M, KD och SD tillsammans med LTomte

Den svenska skolan är ett fullständigt misslyckande, alternativt att det finns politiker som är immuna mot varje tillstymmelse till historisk förankring.

• FDFMGA
    LenaFson skrev 2021-06-23 20:44:44 följande:

Undrar vad riksdagens värsta kappvändare gör härnäst?

Jag tycker du är jättejätteduktig på att posta bilder - och på så sätt når du ju din målgrupp. Åtminstone flertalet av dem, somliga kan nog tycka att abstraktionsnivån ändå är för högSkrattande
  • FDFMGA
    Talmansrundan skrev 2021-06-23 23:29:19 följande:
    Det heter brunblå smet. Vet du inte det? Dock återstår för dig att berätta vilket parti som definierar sig själva som bruna. FL-skribenters åsikter om detta är inte jätteintressant.
    Nja, en smet är ofta mer enhetlig till färgen medan en röra oftare skiftar i sin färgsättning.

Så min uppfattning är att det är lämpligare att kalla populistalliansen för en röra än en smet, men självklart står det dig fritt att kalla den brunblå röran för en smet.

Du har ju dessutom en språklig poäng såtillvida att röran består av partier som smiter från allt ansvar.

Skulle den brunblå röran till äventyrs någon gång i framtiden tränga in i Rosenbad så får man hoppas att Åkesson håller Kristersson i strama tyglar, under sin tid i Strängnäs lyckades ju Kristersson köra kommunens ekonomi i botten på rekordtid.
  • FDFMGA
    Talmansrundan skrev 2021-06-24 07:43:27 följande:
    Intressant iakttagelse, lär ni er det på kladdis?
    Vet jag inte riktigt säkert vad Kladdis är för något, men minns att hen som skapat tusentals nick här på FL under mer än ett årtionde var rasande för att Kladdis inte köpte en ny dator till hen.

Men nog nu om detta. Hursomhelst skulle det behövas att Åkesson höll Kristersson i ledband om det blev så illa att den brunblå röran trängde in i Rosenbad.

Katastrofen i Strängnäs borde stämma till eftertanke.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?