Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2021-07-06 15:39:48 följande:
    Så är det ju,förstås.

Och det är en taktik som fungerar. Ge bort några symbolfrågor som värnskatten och få offentlig skit för det men sitt kvar med den exekutiva makten och ta alla dessa tiotusentals årliga mindre beslut som aldrig blir rubriker i media.

Skriv direktiv till statliga Vattenfall AB. Utse en ny rektor på en högskola. Ta kontrollen. Behåll kontrollen.

Makt-kalkylen går kraftig plus för den som har statsministerposten.
    Mm, styrelseskicket kallas demokrati och faller förstås inte alla på läppen.

Ulf Kristersson undersökte möjligheten för honom att bilda regering men konstaterade att en majoritet av folkets främsta representanter säger nej till en brunblå regering.

Sån´t är livet Glad

• FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2021-07-07 06:55:36 följande:
    Vänstern skrev att Ebba Busch tal hade trumpvibbar, samtidigt var det kopierat av Kamala Harris. Jag får inte ihop det. Men så är jag ju inte vänster heller.
    Hmm, nu har jag iofs inte lyssnat till Ebbas tal och kanske inte heller läst eller lyssnat till "Vänstern".

Men jag känner mig ändå rätt säker på hur man kan relatera till Trumpvibbar.

Bortse från innehållet i Ebbas tal - om det fanns något - utan se i stället till dess tillblivelse.

Melania Trump plagierade upplägget Michelle Obama hade för sitt tal.

Ebba Busch plagierade upplägget för...

Sen återstår det bara lite tankeövning för att man ska förstå "Trumpvibbarna".
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2021-07-07 07:08:07 följande:
    Debilvänsterns partiaktivister jobbar hårt, de har insett att de inte kommer någon vart med sitt SD-kampanjande, då återstår att pressa ner KD under 4% för att Partiet ska kunna hålla sig kvar vid Makten.
    Jag tror inte att debilvänsterns avsky för det Ebba Busch står för påverkar eventuella KD-sympatisörer.

För mig verkar det lika osannolikt som att dina tankar om hur polisen borde allokera sina resurser skulle påverka polisenSkrattande

• FDFMGA
    Ekdahl skrev 2021-07-07 07:37:07 följande:
    Det är bara ett billigt sätt att utöva guilt by association att hålla på med Trump hit och Trump dit.
    Kanske, kanske inte.

Själv tycker jag att det kanske vore mer relevant att fokusera på hur KD inspireras av den kristna högern i USA än av Kamala Harris.

• FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2021-07-07 07:53:17 följande:
    Berätta gärna om dina fantasier om kd?s inspiration från usa?s krisna höger
    Kan jag försöka göra, men parallellt med att jag skriver här jobbar jag mot en deadline. tror att jag för närvarande måste allokera mina resurser.

Testa gärna att googla på "hjärtlandet" till att börja med.
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2021-07-07 08:57:15 följande:
    Jo jag har läst om ebbas tal om hjärtlandet och sammankopplingar till usa?s heartland. Får fortfarande inte ihop det med den kristna högern.

Ett av mina bästa reseminnen är f ö från usa?s heartland, reste runt i bil några veckor med min brorson som läste i usa, och minflickvän ( nuvarande fru) i bl.a midwest, Wyoming N & S Dakota m.m och träffade alla slags människor. En delnriktiga rednecks som trodde vi var kommunister, men de var få. de flesta var såklart kristna, en rolig grej när vi skulle övernatta i en mindre stad var när vi checkade in, hon trodde att Yael och min brorson var ett par, ?are you 2 married ?? eh, no... ?well you can?t share room here then? så vi fick dela rum och brorsonen fick ett eget. Det var tydligen otänkbart att 2 tjejer kunde vara ett par
    Jag är inte särskilt förtjust i personer man inte kan lita på.

Jag kan iofs förstå att Ulf Kristersson inser att han bara har en möjlighet att bli statsminister - och det är genom att göra sig beroende av SD.

Just samarbete eller inte med SD är en fråga som dominerat svensk politisk debatt i många år nu - och för mig är det obegripligt att man kan låtsas som att alla dessa bedyranden före valet inte var på allvar, att de saknar betydelse.

Ur den aspekten hade ett extra val varit att föredra, då hade det varit tydligt hur de olika politiska partierna ställer sig till (regerings)-samarbete med SD och hur de anser att detta skulle påverka Sverige.

För övrigt sa Ebba Busch för några dagar sen att det är onödigt med ett extra val, idag säger hon att var synd att det inte blev något extra val.

Det förvånar inte mig.

Liberalen som visade moralisk ryggrad och la ner sin röst idag beskrev i en debattartikel i DN idag hur en tidig liberal partiledare resonerade. Partiet hade ändrat uppfattning i en fråga, men eftersom man gått till val på den tidigare ståndpunkten kunde man inte ändra politiken förrän efter ett nytt val då väljarna hade fått möjlighet att ta ställning.

Det var bättre förrSolig

www.dn.se/debatt/darfor-gick-jag-emot-liberalernas-linje-och-rostade-gult/
  • FDFMGA
    Ekdahl skrev 2021-07-07 21:26:19 följande:
    Både Liberalerna och Centerpartiet gick i valet ut med totalt paradoxala löften som byggdes på valresultat som aldrig skulle kunna uppkomma i praktiken. De hade behövt ett nyval direkt efter valet 2018. För enligt sina löften kunde de varken släppa fram Löfven eller Kristersson.

Nyval och förtroendet för politiker och demokratin skulle gå ner. Därför var det viktigt att undvika.
    Nja, de gick väl till val 2018 övertygade om att allianspartierna skulle bli större än de rödgröna partierna, men det blev det motsatta med minsta möjliga marginal.

Och när detta stod klart försvann Ulf omedelbart bort till glömskans dunka vrår, men han fick inte med sig Annie och Jan dit.

Men efter att Nyamko anslutit till den brunblå alliansen så finns det fem partier som önskar en nycementerad blockpolitik - V, M, KD, L och SD - medan det finns tre som önskar ett mittensamarbete, C, S och MP.

Paradoxen är väl snarare att den brunblåröda grupperingen inte utgör ett politiskt alternativ utan bara en missnöjesyttring.
  • FDFMGA
    Ekdahl skrev 2021-07-08 10:56:01 följande:
    Det är ingen bra demokratisk lösning att ha ett realistiskt alternativ att rösta på med missnöjespartier i opposition till vänster och höger som är för små för att ta makten. Så det är positivt att vi återigen fått två tydliga lag att rösta på: S+MP+C+V och M+KD+L+SD.

Angående C+L var det tydligt från början att en eventuell borgerlig regering skulle tvingas att tillmötesgå SD på vissa punkter. Därav hade det inte räckt med att de borgerliga partierna var större än de rödgröna. De hade behövt 50 procent i riksdagen för att isolera SD. Något som var fullständigt orealistiskt.
    Hmm, orealistiskt, kanske det.

Inte desto mindre var det exakt så det såg ut efter valet 2010, alliansen var större än de rödgröna men saknade egen majoritet i och med att SD blivit ett riksdagsparti.

Såvitt jag kan minnas så ledde Reinfeldt då en fullständigt orealistisk alliansregering i fyra år fram till 2014.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2021-07-08 11:24:58 följande:

Ulf Kristersson brukar påstå om att det är Sverigedemokraterna har förändrats och att Moderaterna därför kan samarbeta med partiet. Den som lyssnade på Jimmie Åkesson Almedalstal inser att det är ett helt felaktigt påstående. Den som har förändrats är moderatledaren som idag hävdar att invandringen är en belastning något som han för några månader sedan menade var en orimlig generalisering. Radikaliseringen av den mannen och det partiet går snabbt nu.

omni.se/mledaren-fel-att-prata-om-manniskor-som-belastning/a/Lnjbwq
    omni.se/kristersson-invandringen-har-blivit-en-belastning/a/y73GLK
    Tja, det har blivit trångt i Åkessons knä på sista tiden.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?