SmalaSara skrev 2016-04-17 22:49:27 följande:
Att medvetet missförstå och/eller tolka meningsmotståndaren enligt "worst-case-scenario" är tyvärr väldigt vanligt i dagens debattklimat; en av de saker som Marteus tar upp i sin tankeväckande artikel om åsiktskorridoren. Jag länkade den härovan om du inte redan läst den.
Det är genomgående inom vissa grupper och inte minst här på Familjeliv. Man kan även förklara sin sak bäst man vill men det är likväl deras inledande intryck som ekar hela vägen in i nästa år och längre. Exemplen kan göras många, ser två bara högre upp i tråden här och då räknar jag inte ens med ditt fall.
Det var en klarsynt och högaktuell artikel. Så är det i mångt och mycket.
Även jag var en av de som hade en extremt hård ton i början av Sverigedemokraternas framfart men den sansades relativt fort i takt med att partiet växte - man får helt enkelt tänka sig för och hur man uttrycker sig om en betydande del av befolkningen. För man målar bara in sig själv och sin sak i ett hörn samt kväver en nyttig debattmiljö.
Det har blåst friskare vindar i Sverige än dessa. Antalet trådar och inlägg som jag har postat i önskan om ett sundare debattklimat är otaliga.
Det är tragiskt att våra politiker inte har mött den delen av befolkningen som har känt/känner oro i en bättre dialog än den som har varit. Det är ett folksvek som heter duga och direkt skadligt för politiken i stort.