FDFMGA skrev 2016-04-17 15:01:00 följande:
Jag vet inte riktigt vad du svarar på, och ärligt så spelar det inte så stor roll.
Jag anser att risken för radikalisering minskar i miljöer där man inte tror på konspirationer. Det faktum att en person byter partisympatier från SD till S eller M innebär sannolikt inte någon större förändring av personens åsikter men i och med att personen byter till ett parti med en annan förklaringsmodell än att allt är invandringens fel är bytet inte desto mindre ett stort steg för mänskligheten.
Det finns en värdegemenskap där man inte anser att man är rasist om man kritiserar invandringen, där man inte kallar andra för syltryggar, där man inte använder sig av kulturmarxism som förklaringsmodell för hur samhället ser ut och där man inte påstår att det inte finns några (biologiskt orienterade) rasister längre.
Jag är socialdemokrat, SmalaSara. Det är därför vi har så svårt att förstå varandra. Vi tillhör olika värdegemenskaper.
Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Jag är övertygad om att du förstår precis vad jag menar. Problemet är inkonsekvensen i resonemanget; man kan inte anse att väljare till ett parti är korkade, obildade, rasister och Sveriges svar på Boko Haram, SAMTIDIGT, som man är övertygad om att en majoritet av dessa väljare plötsligt ska ändra sig och byta parti i nästa val.
Orsaken till denna inkonsekvens är att det inte existerar några vattentäta skott mellan olika väljargrupper på det sätt som du presenterar; istället finns skalor och grader. Vissa åsikter är vanligast i en väljargrupp, men inte exklusiva för den gruppen. Samma gäller olika begrepp.
Att ha en negativ syn på kulturmarxism (vilket inte jag har f.ö., jag har en blandad syn) är vanligast bland debattörer till höger. Men det finns socialdemokrater som tycker att nedgrottandet i identitetspolitik inte är bra. Till exempel Aida Hadzialic och Widar Andersson:
www.folkbladet.se/opinion/aida-hadzialic-genombrott-om4082715.aspx
Att öht NÅGON skulle tro att biologisk rasism är utrotad är fullständigt befängt! Jag beskrev en trend mot mer kulturinriktad rasism.