Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2022-05-05 14:54:19 följande:
    Det allmänna barnbidraget är ett givet exempel, det infördes 1948. Idag har vi även flerbarnstillägg.

Bidrag är dock bara en faktor bland flera. Vi har även haft en väldigt högkvalificerad arbetsmarknad som en underklass helt enkelt har svår tillgång till samt i stort sett inga som helst incitament för företag att skapa lågkvalificerade jobb.

Vad menar du själv har skapat problemen vi ser idag? Får människor utanför arbetsmarknaden för lite pengar, trygghet och utbildning - i ett land där du utan problem kan leva hela ditt utanför arbetsmarknaden och får betalt för att utbilda dig?

Something doesn't ad up och jag tror absolut att ett av de större problemen är att vi aldrig riktigt haft en underklass i Sverige - som i en underklass som levande generationer har i minnet och som samhället har formats med hänsyn till (utöver att blott hålla människor flytande över ytan). Att vi hade en underklass för 100 år sedan är fullständigt irrelevant och det tror jag att du någonstans förstår också.

Sådant här är ett jätteproblem, särskilt för yngre som kommer hit från länder med en 20 år lägre medellivslängd, exempelvis afghaner. De upplever sig alltså som 50 år när de har fyllt 30 - om det ska simplifieras lite slarvigt.

Tänk dig då att fastna i ett vakuum från 16-årsåldern upp till numera 23 år (om de kom hit under Flyktingkrisen) bara för att man inte är ett läshuvud och i ett land med Sveriges trösklar ute på arbetsmarknaden och EXTREMA konkurrens (på de få lågkvalificerade jobben som överhuvudtaget finns). Det är ju för fan ren tortyr mentalt och bidrag är knappast någon verklig tröst.

Något annat måste hända.
    Allvarligt Digestive - nu pratar du om TILL EXEMPEL barnbidraget som infördes 1948 är det som startade problem med bidragsamhället i början av 1970-talet.  Är 1948 ungefär 50 år sedan? Förklara hur du menar istället för att dra fram TILL EXEMPEL som belägg för din tes.

Sen är det tydligen istället avsaknad av låglönejobb som du nu vill påstå startade problemen i början av 1970-talet. Fanns det inte låglönejobb på 1970-talet, okvalificerade arbeten för den som inte hade massa kvalificerad utbildning?  Tror du kanske att det är de med låglönejobb som ingår i din och Sowells 'subkultur' som är gruppen som inte kan katagoriseras som du pekar ut?

Jag menar att du inte har en aning om vad du pratar om då du pratar om början av 1970-talet - jag menar att det är ett problem att du sprider massa osakliga påståenden som arguemnt för saker du inte har belägg för utan kommer med spridda exempel och självmotsägande påståenden om 'subkulturer' och låglönearbetande personer

Vad är det för underklasser du pratar om - kallade inte du dessa för 'subkulturer' nyss?

Vad tror du de som städade eller delade ut tidningar som enda arbete på 1970-talet hade för klasstillhörighet - de som cyklar runt med matlådor eller städar idag - har de det för fett enligt dig?

Finns det för lite klasskillnader i Sverige enligt din uppfattning?  Eller för lite 'redneck-subkultur' om man ska anvönda Sowells terminologi som du svänger dig med ...

Tror du att brottslighet och våld minskar i omfattning om det pressas fram generationer av det fu kalla riktig underklass.

Så var du tillbaks under fernissan av försök till en putsad debatt och börjar prata om att det egentligen handlar om afghaner, invandrare, flyktingar.  
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-05-05 17:03:26 följande:
    Expressens valkompass 2022 har med frågan:

Invandrare ska uppmuntras att flytta tillbaka till sina tidigare hemländer
    Och sätter sedan som facit: "instämmer" (helt eller delvis) på S-M-KD-SD

Om alla tre stora partier är positiva till att invandrare vänder hem så kommer inte de småpartier som är negativa till den idén att ha så mycket att säga til om framöver.
    Eko-kammaren är total

Svara på sitt eget inlägg istället för de kommentarer som inlägget fått
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-05 18:12:27 följande:
    Ja, det är exempel på bidrag jag menar. Var det inte vad du bad om? Om det landar på 50 år bakåt eller inte har ingen större betydelse, det är nära nog för att vara relevant i sammanhanget. Det du själv tog upp var över 100 år bakåt i tiden, inte gör jag stora gester över det då jag tog mig tiden och såg relevans vilket som.

Lågavlönade jobb brukar gå i hand med lägre kvalifikationer, ja.

Är du på riktigt när du stirrar dig blind på träffsäkerheten i tid istället för saklig relevans? Vilket spel och barnslig ovilja till förståelse i sak.

Vad är självmotsägande? Specificera.

Det är i underklassen som dessa subkulturer huserar.

Vad tror du de som städade eller delade ut tidningar som enda arbete på 1970-talet hade för klasstillhörighet - de som cyklar runt med matlådor eller städar idag - har de det för fett enligt dig?

Vad har lägre arbetarklass med den här nya underklassen att göra? Du börjar alltså att referera till någonting som den här nya underklassen inte ens har - ett jobb!

Finns det för lite klasskillnader i Sverige enligt din uppfattning?  Eller för lite 'redneck-subkultur' om man ska anvönda Sowells terminologi som du svänger dig med ...

Nej, det säger jag inte. Jag säger att vi inte har haft någon underklass i Sverige på väldigt länge och därmed inte har ett samhälle välanpassat för att absorbera en underklass - medan vi nu har/håller på att skapa en sådan klass.

Det är redneck-subkulturen som var problematisk i USA. Hur lyckas du få så mycket om bakfoten är en gåta. Inte ens den som strategiskt vill missförstå kommer till slutsatserna du drar här då det understryker att du inte ens har förstått A och försöker diskutera andra halvan av alfabetet.

Tror du att brottslighet och våld minskar i omfattning om det pressas fram generationer av det fu kalla riktig underklass.

Eh, va?

Så var du tillbaks under fernissan av försök till en putsad debatt och börjar prata om att det egentligen handlar om afghaner, invandrare, flyktingar.

Ja, det är framförallt dessa som drabbas hårdast. Är det någonting att hymla om i din värld och vad ska vi få ut av det?

Det är nog bättre att du fortsätter försöken med skänka bort Moder Svea till högerextremister och vitmaktrörelser än att leka diskussion med mig. Börja trycka upp flygblad eller något produktivt istället för att leka lekar.
    Ja, du vill ju påstå att det finns en 'subkultur' som utvecklats pga skeenden som staratade för sisådär 50 år sedan, inte 40 och inte 70 - utan du säger att någonting speciellt drog igång skapandet av en 'subkultur' nånstans runt början av 1970-talet - det exempel du ger på det är barnbidraget från 1948.

Sen vill du ju också påstå att det inte fanns en distinkt underklass tidigare - utan det är på senare tid - kanske där runt början av 1970-talet. - så jag pekade på att det du ville påstå inte var en historisk sanning. 

Visst har det funnits en distinkt underklass tidigare - med eller utan arbete i olika grad. Känner du till den delen av svensk historia där daglönare stod med mössan i hand varje morgon och hoppades att förmannen inte skulle var arg för någon skitsak som hänt eller inte hänt igår för att få möjlighet att tjäna ihop någonting som räckte till mat till barn och fru. Nu kanske pengarna gick till sprit och med det blev barn och fru utan pengar till mat.
    Digestive skrev 2022-05-03 23:40:52 följande:
    Det handlar inte om grupper och vilka människor som berörs går det inte att redogöra för genom kategorier.

Tidigare har vi inte haft en distinkt underklass i Sverige som kännetecknas med hög arbetslöshet, brist på utbildning, bidragsberoende, segregering, hög våldsutsatthet, kriminalitet och så vidare - det är nu/på senare tid som en sådan underklass börjar ta form och det går fort.
    Vad är väldigt länge sedan för dig - är det 50 år sedan? När försvann den tidigare underklassen (som du kanske säger inte fanns) och är det för 50 år sedan grunden för den lades igen? förstår jag dig rätt då jag frågar så?

Så det är i USA redneckkulturen är ett problem - och hur har denna kultur någon koppling till den där 'subkulturen' du pratar om här i Sverige?  

Tror du att låglönearbeten förstärker eller förminskar 'subkulturen' ? Kanske skulle ett jakt och samlar samhälle minska 'subkulturen'  - jag vet inte, du har ju inte haft viljan att förklara vad som kännetecknar 'subkulturen', du har ju till och med sagt att det inte går att redogöra för vilka människor som berörs - annat än att du nu säger att det är en del av underklassen - en del som inte funnits förut men är en grupp med hög arbetslöshet ( inte nytt på något sätt) brist på utbildning ( ja förr fanns det manuella arbeten i större grad än nu - så utvecklas hela samhället i alla delar av världel) hög våldutsatthet ( det är inget nytt, tvärtom är det mindre våld nu än historiskt) kriminalitet ( ja den har också minskat  historiskt)

Så vad försöker du säga med allt detta där du blandar och ger årtioden och grupper som inte kan redogöras för med kategorier men som du ändå identifierar.

Det är dunkelt, minst sagt.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-05 19:27:03 följande:
    Jag lägger ingen större vikt på att vara exakt med årtalen. Bidragsdelen var dock en förutsättning för subkulturen i fråga.

Yes, då subkulturen inte är distinkt. Vilka som drabbas hårdast av den är dock en annan sak.

Det är fortfarande inte samma sak som den nya underklassen. Den här underklassen står utanför samhället och är inte den lägsta delen av arbetarklassen hur lågt du än sänker ribban.

Du har fått en rad egenskaper för subkulturerna i fråga men jag kan lägga till en misstro till samhällssystemet och övriga delar av befolkningen. Det kanske får dig att inte stirra dig blind på folk som kommer utifrån.

Förminskar såklart. Görs det korrekt så behöver det inte heller handla om odrägligt låga löner - se min tidigare tidigare fördelning av skattetrycket. Den svenska medelklassen är köpkraftig och har gott om pengar att spendera. Fodora är ett bra exempel på hur medelklassen inte har några som helst problem med att stimulera fram jobb med lägre kvalifikationer. Förenkla vardagen för medelklassen och den kommer att kasta pengar åt alla håll.

Det handlar om att göra det möjligt för folk att efter egen förmåga kunna bygga sin tillvaro och vara stolt över det man åstadkommit - skapa något som man vill bevara.

Vad kan man skapa på egen hand i ett bidragsberoende? Är det ett tecken på att vilja bevara sin tillvaro när man bränner ner den?
    Ok. så det där om att det startade  för 50 år sedan är inte mer än att du drog till med någonting som du inte lögger någon större vikt vid vad du menar?

Det handlade egentligen om ett löst påstående som inte bygger på verkliga händelser och förändringar utan bara någonting att hänga upp din kritik om bidragsberoende på?

Det är mycket märkligt att subkulturen inte är distikt och inte heller redogöras för med kategorier då själva begreppet subkultur förutsätter specifika identifierara kulturella mönster.  Men det kanske är lika löst och luddigt som årtalen du inte lägger någon vikt vid? Men att de har en misstro mot samhället.

Om du nu inte kan identifiera dem men ändå tillskriva dem massa genskaper så är det naturligt så att det är några grupper du tänker på som passar in eller så är det helt enkelt ett fantasifoster som passsar de tankar och känslor du identifierat hos Sowel loch Candace?  Finns dessa personer i Sverige med de egenskaper du tillskriver dem?    De som lever i utanförskap på ett eller annat sätt är kanske kandidater till att räkans in i din 'subkultur'  - en inte blygdsam del av SD sympatisörer passar in, en del av de inte väl integrerade invandrarna och flyktingarna kan passa in, en del av de landsbygsbor i glesbygden kan passa in, en del lågutbildade unga män passar in - och så finns det säkert fler du kan tänka dig, men som du inte vill peka på?

Det är väl beforskat vad låglönepolitik och större klyftor leder till, och det är tvärt mot vad du av ideologiska skäl tänker att det borde leda till. De ideologisk argument som du pekar på stämmer väldigt illa med empiri.

Människor är människor och en del kämpar oh en del har kämpat, en del driver på polariseringen med misstro mot etablissemanget, andra driver på tankar om att krig är fred, och att lögn är sant, åte randra driver på att stöd till de som inte klarar sig är att ta ifrån dem viljan och möjligheten att känna stolhet för att de skapat någonting. En del driver att det är 'subkulturen' som skapar omöjligheten och ovilja natt skapa någonting. 

Som bidragsberoende kan man kanske skapa mer än den som arbatar 3 jobb per dag och ändå inte får ihop till vardagen och möjlighet till utbildning för barnen då de måste hjälpa till med försörjningen istället för att utbilda sig och få en drägligare tillvaro.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-05 21:42:22 följande:
    Jag tror att det allmänna barnbidraget var en verklig händelse även om jag var fel ute med årtalet. Du håller tydligen inte med men det är ok.

Någonting distinkt har tydliga gränser och den här subkulturen har inte gränser som berör identitet. Därmed egenskaper och något exempel på vilka som kan drabbas allra svårast. Som du själv har lyckats upptäckta så kan subkulturen även återfinnas hos flergenerationssvenskar - den är identitetslös.

Ah, så du har tagit reda på min skäl till förslagen. Hur lyckas du missförstå mig så mycket samtidigt som du läser mina tankar? Det är smått imponerande det.

Du är så fantastiskt svartvitt när du slarvtolkar det jag skriver. Jag tror dock inte att det är ungdomar som arbetar tre jobb som är ute och bränner ner sin tillvaro, sysslar med gängkriminalitet eller terroriserar blåljuspersonal. Du kan såklart tro motsatsen.

Det är givetvis inte så att alla i den nya underklassen anammar dessa subkulturer men den huseras där och gror där, det är väldigt tydligt.

Ok, så empirin visar att det vore fel väg att gå. Förslog möjligtvis empirin rätt väg att gå på? Du har fått frågan om en bättre väg men du undvek den, nu har du en till chans.
    Jag har svårt att föreställa mig att barnbidraget skapat en socialgrupp som saknar arbete och försörjning, som är mer utsatt för våld, kriminalitet och det där ospecifierade 'och så vidare' 

Detta påstående är så absurt så att det bara kunde ha uttalats av samma person som säger att polisen borde har skjutit människor, eller att regeringen dödade människor med berått mod under början av pandemin.

Det är ett häpnadsväckande påstående som jag tror det är ytterligt svårt att hitta såväl empiriska som ideologiska belägg för - men jag ser fram mot att få höra hur detta hänger ihop

Det var du och ingen annan än du själv som poängterade att det startade för sisådär 50 år sedan - menar du att detta inte var ett påstående som du löngre vidhåller, som du nu säger är osant? 

Snälla du - jag har lånat stora mängder pengar - en liten del av det dessa pengar gick till var att studera begreppet 'subkultur'  - själva essensen av begreppet subkultur är identitet. 

Det är ju möjligt att de som kastade sten och försökte döda blåljuspersonal efter egen förmåga försökte bygga sin tillvaro och vara stolt över den - men det jag skrev pch försökte förmedla var att den som har tre jobb för att försörja sig och sin familj och att barnen i familjen också arbetar för att bidra till försörjningen inte kommer att kunna använda hela sin förmåga till att bygga sin tillvaro och vara stolt över den - de och deras efterkommande är för evigt fast i fattigdom och utanförskap.   Varför ärdet så viktigt att stötta möjligheten för flickor i utvecklingsländerna att fortsätta att gå i skola stället för att vara den som inte får möjlighet till utbildning för att istället stanna hemma och sköta syskon och hushåll då föräldrarna arbetar för mycket och för tungt för att i alla fall ha någpn möjlighet att försörja sin familj.

No-education-fällan berövar inte bara flickan på möjligheten att bygga sin tillvaro efter bästa förmåga, den berövar samhället möjligehten att utveckla universitet, yrkesutbildningar, näringsliv och dömer både flickan och samhället till  utanförskap där segregering och våldutsatthet, kriminaltet får fotfästen. 

Barnbidraget har helt säkert varit en drivande del till att du och jag och många andra kunnat vidareutbilda oss för att utveckla vår förmåga till att bygga vår tillvaro och för att skapa den framgångsrika kunskaps och exportnation med väl utveckalde fri och rättighet, demokrati och hälsa. Det är emipri, och den empirin visar att de nordiska länder som format sin välförd för att inkludera så många som möjligt är en del av världens mest framgångsrika länder med friska och lyckliga människor.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-05 23:26:21 följande:
    Jag håller med. Vi borde konfrontera den som påstod någonting sådant. Pekar du ut den som skrev tokigheterna så korrigerar jag henom med att det var ett (1) exempel bland många som har skapat förutsättningarna.

Eftersom det allmänna barnbidraget är det enda bidraget som existerar i Sverige så antar jag att det tog stop här och att tanken inte kan nå längre.

Det är inte riktigt lönt att - åter igen - påpeka att det är ett pussel med flera bitar som har skapat situationen vi har idag, när personen på andra sidan hela tiden tar en av pusselbitarna, springer iväg med den samt skriker DEN HÄR KAN INTE ALLS VARA HELA BILDEN - DET GÅR INTE IHOP!!!!! och ingenting mer.

Och som jag skrev så är det inte alla som anammar aktuell subkultur bara för att de är bidragsberoende. Hur mycket pengar du än har lånat så var det detta jag skrev.

Ok, så vi behöver sätta ett annat ord för fenomenet än subkultur. Då tycker att nya underklassen kan vara gott nog för tillfället. Pseudoproblemet är löst.

Blåljuspersonal har terroriserats länge liksom folks tillvaro bränts ner under lång tid. Upploppen i Påsk vara bara en större händelse.

Aha, så du utgår från att lönerna för mitt förslag helt enkelt är odrägliga att leva på. Ja, det var ju ett skarpt motargument och fantastiskt nog ägnat det största stycket i din text. En hel familj i arbete men likväl i utanförskap låter dock helt otroligt. Är det då den låga lönen som gör att denna familj inte lär sig språket, får några vänner bland kollegorna och så vidare?

No-education-fällan? Förklara vad du menar och hur det har relevans. Låt mig dock gissa att du utgår från att flickan skjutsas ut i arbete redan från BB i mitt förslag och för att kunna hålla familjen över ytan, det verkar rimligt vid det här laget.

Barnbidraget kan absolut ha tjänat oss väl men du och jag etablerade oss inte i Sverige i förrgår och från 0. Det är inte så enkelt att man alltid får samma resultat bara för att metoderna är likadana. Tror du det så kan du samtidigt förklara hur vi överhuvudtaget hamnade här - när vägen hit tydligen ska vara den som också tar oss härifrån.

Aja, du har uppenbarligen ingenting av substans att bidra med själv. Klaga på alternativ går dock bra. Är du helt enkelt mätt och belåten med dagens Sverige, Padirac?
    Jag klagar lite till eftersom mina bemötanden av de enstaka pusselbitar du lagt ut nu kokar ner till att det handlar om nyetablerade som inte integrerats i samhället.

Är de utspridda enstaka pusselbitarna egentligen ett sätt för dig att undvika att berätta att du skriver dina åsikter om ersättningssystemet för invandrare och flyktingar?

Hur kommer det sig att du åter igen defaultar till den gruppen för att bemöta mitt klagande på de enstaka pusselbitarna och deras suddiga årtal och kategorier och identitet?

Argumenten om att dina teser och lösningar är rätt bara för att du anser, eller frågar mig om jag anser, att allt inte är så bra har ingen som helst relevans för frågan om vad du har för argument för de suddiga påståenden om att barnbidrag och andra omnämnda bidrag skulle leda dit du påstår att det leder.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-06 01:19:13 följande:
    Det gör det inte alls. De som råkar mest illa ut är helt enkelt värda mest fokus. Så jobbar gärna jag iallafall.

Med tanke på att jag tar upp skattereformer liksom skolreformer också så vore det en ganska långsökt omväg. Varför undrar du ens?

Som det låter på dig efter dessa tre stycken så verkar det finnas något man bör undvika.

På din beskrivning låter det som att vi diskuterar politik - vilken tur att vi råkar vara i rätt forum!

Att vi har någonting att prata om överhuvudtaget i det här ämnet beror på att politiken hitintills inte har lett till önskade resultat. Vad tror du själv att det beror på?
    Ok, så Sowells teser om subkulturer är politiska och inget annat - och det är politik och inte empiri du lägger fram.

Jag tror att många av de pusselbitar du lägger fram leder till just det du ser som inte önskade resultat - och det finns empiri som stödjer detta.  Mer av det som skapar problem kommer inte att minska de problemen - möjligen kommer andra problem att minska - eller öka.
  • Padirac
    klyban skrev 2022-05-06 11:37:30 följande:
    Verkar som något gick fel, i alla fall för mig pga jag ser inget.
    D har publicerat en bild som visar att statens skatteintäkter går tillbaks till befolkningen i landet. Det ser också ut som att det finns fördelningspolitik med i bilden.

Inget konstigt med att skatterna används för att stödja befolkningen och att det sker en omfördelning  - jag tror bestämt att det är så det fungerar i princip i alla länder som beskattar sin befolkning.

Omfördelningen av tillgångar och resurser genom beskattning är en av de metoder som historiskt skapat de mest lyckliga, välmående och demokratiska staterna.

Nu tror jag att D ville göra en annan poäng, men vad den poängen är vet jag inte.
  • Padirac

En av flera studier om rasism, konservatism och fördomar refereras till här

www.dn.se/nyheter/vetenskap/lag-iq-ger-fordomar/

'
    Lågintelligenta vuxna dras dessutom till socialt konservativa ideologier, enligt studien.

? Det är en ond cirkel. Dessa ideologier betonar hierarkier och motstånd mot förändringar, vilket kan bidra till fördomar, skrev Hodson i ett mail till sajten Yahoo LiveScience.

Studien publicerades den 5 januari i nätupplagan av tidskriften Psychological Science.

Forskningen visar att fördomsfullhet är vanligare hos dem som innehar högerextrema ideal, frågan är varför, enligt Nosek.'

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?