Har du förtroende för regeringen?
Digestive skrev 2022-05-05 14:54:19 följande:
Bidrag är dock bara en faktor bland flera. Vi har även haft en väldigt högkvalificerad arbetsmarknad som en underklass helt enkelt har svår tillgång till samt i stort sett inga som helst incitament för företag att skapa lågkvalificerade jobb.
Vad menar du själv har skapat problemen vi ser idag? Får människor utanför arbetsmarknaden för lite pengar, trygghet och utbildning - i ett land där du utan problem kan leva hela ditt utanför arbetsmarknaden och får betalt för att utbilda dig?
Something doesn't ad up och jag tror absolut att ett av de större problemen är att vi aldrig riktigt haft en underklass i Sverige - som i en underklass som levande generationer har i minnet och som samhället har formats med hänsyn till (utöver att blott hålla människor flytande över ytan). Att vi hade en underklass för 100 år sedan är fullständigt irrelevant och det tror jag att du någonstans förstår också.
Sådant här är ett jätteproblem, särskilt för yngre som kommer hit från länder med en 20 år lägre medellivslängd, exempelvis afghaner. De upplever sig alltså som 50 år när de har fyllt 30 - om det ska simplifieras lite slarvigt.
Tänk dig då att fastna i ett vakuum från 16-årsåldern upp till numera 23 år (om de kom hit under Flyktingkrisen) bara för att man inte är ett läshuvud och i ett land med Sveriges trösklar ute på arbetsmarknaden och EXTREMA konkurrens (på de få lågkvalificerade jobben som överhuvudtaget finns). Det är ju för fan ren tortyr mentalt och bidrag är knappast någon verklig tröst.
Något annat måste hända.
Sen är det tydligen istället avsaknad av låglönejobb som du nu vill påstå startade problemen i början av 1970-talet. Fanns det inte låglönejobb på 1970-talet, okvalificerade arbeten för den som inte hade massa kvalificerad utbildning? Tror du kanske att det är de med låglönejobb som ingår i din och Sowells 'subkultur' som är gruppen som inte kan katagoriseras som du pekar ut?
Jag menar att du inte har en aning om vad du pratar om då du pratar om början av 1970-talet - jag menar att det är ett problem att du sprider massa osakliga påståenden som arguemnt för saker du inte har belägg för utan kommer med spridda exempel och självmotsägande påståenden om 'subkulturer' och låglönearbetande personer
Vad är det för underklasser du pratar om - kallade inte du dessa för 'subkulturer' nyss?
Vad tror du de som städade eller delade ut tidningar som enda arbete på 1970-talet hade för klasstillhörighet - de som cyklar runt med matlådor eller städar idag - har de det för fett enligt dig?
Finns det för lite klasskillnader i Sverige enligt din uppfattning? Eller för lite 'redneck-subkultur' om man ska anvönda Sowells terminologi som du svänger dig med ...
Tror du att brottslighet och våld minskar i omfattning om det pressas fram generationer av det fu kalla riktig underklass.
Så var du tillbaks under fernissan av försök till en putsad debatt och börjar prata om att det egentligen handlar om afghaner, invandrare, flyktingar.