Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2022-04-09 18:20:55 följande:
    Det var ett exempel på att vindkraft inte är den framgångssaga som den målats upp som. Varför läser du inte sammanhanget som saker står i och istället hittar på sammanhang?

Usel läsning.
    Vad har Region Gävleborgs satsning med Equinors satsning i Nordsjön att göra? Någonting specifikt eller är det ett sätt för dig att försöka få någon att tro att andra sagt att alla vindkraftssatsningar är oslagbara i 'whatever' ?
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-09 19:07:10 följande:
    Gävleborgs satsning var ett exempel på att vindkraft inte är den framgångssaga som den målats upp som.

Att du ständigt upprepar ett påhittat sammanhang som inte finns innebär inte att det plötsligt, efter ett visst antal upprepningar, plötsligt börjar existera.

Varför har du så stora problem med att forskare har klassificerat Dogger Bank som olönsam att du spinner runt i sådana här cirklar? Det är väl bara att konstatera deras rapport och bejaka den i den mån det kan vara nyttig i stort.
    Jag är helt nöjd med att du nu uppreapade gånger sagt att region gävleborgs satsning inte har ett dugg att göra med Equinors satsning på vindkraft ute på Doggers Bankar.

Du måste skilja på olönsam och mindre lönsam - för det är det senare som sagts om Equinors satsning på vindkaft i Nordsjön, mindre lönsam än de fossila energislag som Equinor sysslar med i huvudsak, så flr just Equinor är det inte 'lönsamt' - men för ett annat företag som inte har tillgång till alterntiva satsningsar skulle det vara 'lönsamt' .

Det är lätt att se att den som hakat upp sig på 'olönsam' är du ( och den politiserade debattören Jönsson) av den enkla anledning att du vill promota kärnkraft om jag förstår dig rätt? Men 'olönsam' i sammanhanget handlade om vindkraft i relation till fossil energiutvinning, inteom vindkraften i sig ute på Doggers Bankar.

sen kommer fler osakliga påståenden kärrnkraft smo lösning på energibrist i Sverige som du sen hedersamt tar tillbaks som effektbrist och transmissionsbrist - återigen blandas argument huller om buller för att handla om skatt på kärnkraft i slutänden 
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-09 19:41:22 följande:
    Och medan straffbeskattningen på kärnkraft succesivt ökade subventionerades vind- och solkraft. Givetvis blir det olönsamt för kärnkraften att konkurrera under sådana förhållanden.

Att ta till vara på livslängden som reaktorerna har kvar vore bättre medan omställningen hade kunnat fortsätta utan allt för hög känslighet och beroende.
    Var de tinte så att ägarna ansåg att de investeringar som behövde göras för att bibehålla och möta säkerhetskrav som ställs på kärnkraften inte var tillräckligt lösamma  - kanske var de till och med olönsamma med energipriserna som var aktuella när besluten fattades.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-09 20:03:56 följande:
    Subventionera kärnkraften och fråga igen.
    Det finns en del dold subventionering av kärnkraft - dels kostnader för omfattande skador, dels kostnader för 100 000 års lagring av avfallet och så är de svenska raktorerna byggda under tiden vattenfall inte var en affärsdrivande verksamhet och kraven för investering och avkastning såg annorlunda ut. Det är stora kostnader som redan är tagna. 

Visst kan vi med skattepengar subventionera kärnkraft - vi kommer säkerligen att komma dit, men just nu är det vare sig tekniskt eller politiskt moget då det inte är energibrist i Sverige utan i huvudsak effektbrist pga transmissionsbegränsningar.

Jag tror att köärnkraft kommer att byggas ut, men det är inte en fråga om regering eller miljöpartiet, det är en fråga om energiomställning och teknisk utveckling av kärnkraften som behövs.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-10 15:10:32 följande:
    Nej, klyban, det berättar mer. Det berättar att likviditetsutrymmet börjar halta för investeraren. Du ska få ett exempel.

För ungefär sex månader investerade jag i en NFT. Igår såldes den med 100% avkastning då det bland annat behövdes nya sommardäck - ett behov som jag har planerat för sedan vinterdäcken sattes på.

Avkastningen på 100% kunde jag återinvestera i en kryptovaluta.

Så, klyban, hur mycket hade jag kunnat återinvestera om min NFT-investering hade varit olönsam under dessa sex månader?

Ta all tid du behöver för att svara på frågan.
    Kvartalskapitalism - som det kallas - är inte svaret på långsiktiga industriella satsningar.   Det finns mycket att skriva och läsa om det.  

Men visst -Equinor kan satsa på NFT för att maximera sin avkastning.. 

Tomte
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-10 15:51:12 följande:
    Så när man investerar långsiktigt i industrin så menar du att avkastningskrav inte är relevanta?

Padirac, the business man.

- Vi, Investeringsbolaget Padirac & Kompani, har idag låst all vår likviditet i ett olönsamt projekt - därmed kommer vi inte kunna göra några nya investeringar i framtiden. Men långsiktigt är vi vinnare och inga, öh, kvartalskapitalister!
    Nä , jag gör ingen business med dig {#emotions_dlg.flower}

Jag har inte sagt att avkastningskrav inte är relevanta  - det har du hittat på inne i din egen skalle

Psykologen Digestive läser andra tankar  Tomte
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-10 15:51:12 följande:
    Så när man investerar långsiktigt i industrin så menar du att avkastningskrav inte är relevanta?

Padirac, the business man.

- Vi, Investeringsbolaget Padirac & Kompani, har idag låst all vår likviditet i ett olönsamt projekt - därmed kommer vi inte kunna göra några nya investeringar i framtiden. Men långsiktigt är vi vinnare och inga, öh, kvartalskapitalister!
    Men Digestive - vet du hur Equinor skaffar/skaffat pengar till investeringarna på Doggers Bankar?

Hur mycket av sina likvida medel har Equinor satsat - är det där Equinor kritiserats? Läs materialet som är länkat i tråden sp ser du vad kritiken bygger på - det är inte dina fantasier {#emotions_dlg.flower}

Är du inte ute på tunn is nu?  

Equinors satsning på vindenergi istället för mer lönsam fossil energi,  har det någon bäring på ditt förtroende för regeringen?
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-10 17:23:45 följande:
    Nej, utan det som forskarna kom fram till i den norska och statsfinansierade rapporten var att Dogger Bank inte uppfyllde Equinors avkastningskrav (ihop internationella och Storbritanniens interna riktlinjer för avkastningskrav).

Det är den här olönsamheten som ni har ifrågasatt och varför - eller vad det nu skulle ha med regeringen att göra - vet ni förhoppningsvis bäst själva.

Kanske var ni ute på för tunn is?
    Ja, du kritiserar vindkraftsatsningar som görs av Equinor för att de inte anses vara lönsamma nog i en ansats att kritisera regeringen för att de inte satsar på kärnkraft? Förstår jag dig rätt?
  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-04-13 07:31:04 följande:
    Jag vill inte göra ett enda ord om skattehöjningar så länge skattepengar används till sånt här:

"Hur kan vi hitta ett sätt att leva med naturen istället för av den?

Det är frågeställningen i forskningsprojekt vid Linnéuniversitetet ”Trollsyn i hjärtemarkerna”, som för ett drygt år sedan fick 4,5 miljoner kronor av vetenskapsrådet. I helgen hade projektet sin första utställning i Virserum.

....

Det handlar alltså om konstnärlig forskning, där frågeställningen undersöks genom att göra konst. Centralt i projektet är att skapa en relation till material genom att se på dem som troll skulle göra – ”Trollsyn”.

– Trollen går inte med på att det finns skräp. För allt som finns på jorden är användbart."

• Padirac
    Digestive skrev 2022-04-15 18:05:17 följande:
    Som sagt uppemot tio gånger så gör Equinor och den norska staten som de vill medan jag bryr mig om hur mina skattemedel hanteras.

Är det någonting som du har lyckats förstå den här gången?
    Jag måste fråga,  har 'dina skattemedel' någonting alls att göra med equinor, norska staten, diamantvertyg och vindturbins vingars återvinnbarhet att göra?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?