Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2019-09-12 13:12:02 följande:
    Jaha. Tja, "Sesam öppna dig", det vill säga "Vi måste börja samarbeta med SD" kan säkert vara en tröst även för Alf.

Det hindrar inte att det finns ett annat synsätt där man kan beklaga att KD och M söker billiga politiska poänger i stället för att söka samarbete med pertier som är villiga att ta ansvar för hela Sveriges utveckling.
    Ja, det kan man ju tycka. Vi skall dock minnas att de borgerligas förstahandsalternativ efter valet var att söka samarbete med (s). De fick veta att det kunde de glömma.

Då är det inte särskilt förvånande att man börjar fundera på andra möjligheter.
  • Mentat
    Padirac skrev 2019-09-13 19:05:42 följande:
     En ytterligt smal åsiktskorridor hjälper ingen.
    Så sant som det är sagt. Det är väl det vi har idag?
  • Mentat
    Padirac skrev 2019-09-13 20:39:37 följande:
    Dagens korridor är som ett hav jämfört med SDsvansens och Skrikhögerns rännil till korridor.
    Det är förstås möjligt, exakt hur det skulle se ut med (sd) vid makten har vi inte sett, men det ändrar inte faktum: Vi har en väldigt smal åsiktskorridor som det är. Det är ju illa nog även utan (sd)-inflytande, inte sant?
  • Mentat
    Digestive skrev 2019-09-13 23:40:47 följande:
    För att inte lämna din fråga helt svävande så...

...ja, det är illa nog.
    Tack - övriga svar verkar inte beröra den fråga jag tog upp över huvud taget.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2019-09-14 08:26:35 följande:
    Det tycker jag inte.
    Naturligtvis inte. Det ligger i sakens natur att den som själv befinner sig mitt i åsiktskorridoren inte tycker att den är begränsande. Det handlar ju inte om något formellt förbud att framföra visa åsikter utom om en konsensuskultur i den offentliga debatten. Begreppet "politiskt korrekt" är rätt näraliggande.

Jag tycker nog att artikeln på wikipedia är riktigt bra i att förklara begreppet. Vad det handlade om var att Padirac, helt korrekt, framhöll att "En ytterligt smal åsiktskorridor hjälper ingen". Det måste vara ett korrekt uttalande oberoende av var man anser att denna korridor ligger, oberoende av vad som för tillfället är gångbart i en offentlig debatt.
  • Mentat
    Padirac skrev 2019-09-14 10:51:31 följande:
    Korridoren som SDsvans, skrikhöger och alt right vill ha tillåter i huvudsak inte fakta eller nyanser utan vill istället att enbart deras egna fake news, alternativa sanningar och propaganda ska ha berättigad plats. Det bruna formspråket som SDs MK sa inför valrörelsen
    Du talar hela tiden om (sd). Det du verkar ha missat är att jag inte gör det utan reflekterar rent generellt.

Jag håller med dig i uttalandet om att en smal åsiktskorridor inte är bra för någon - det är en sanning oberoende av vilka åsikter som för tillfället anses vara comme-il-faut.
  • Mentat
    Padirac skrev 2019-09-14 15:35:50 följande:
    Jo, du gör ofta bra generella reflektioner, sakliga och valida. 

Jag utvidgade sedan diskussionen om olika åsiktskorridorer (eftersom det var en specifik korridor som föranledde din reflektion)  - en del rymligare än andra, SDs och svansens trängre än övriga då inte ens riktiga fakta får plats utan att budbäraren stämplas som kulturmarxist eller vänsterliberal
    För all del, nu är jag inte särskilt intresserad av (sd), jag tycker att det finns mycket annat man borde kunna diskutera. Just i det här fallet fann jag dock att frågans generella aspekt borde kunna föranleda en viss självreflektion.
  • Mentat
    Padirac skrev 2019-09-14 17:12:12 följande:
    Ja, självreflektion är väl bra.

Då påståendet om att den rådande korridoren inte tillät alla uttryck så var det lämpligt att belysa att den andra korridoren som allt som oftast ligger till grund för detta påstående själv är ännu smalare och då torde en viss självreflektion vara önskad.

Tyvärr har SDs framfart i opinion och debatt med sin propaganda påverkat den nuvarande allmänna korridoren - allt som sägs kommer SDsvansen et al att vända till sina falska arguments fördel.  SD har i själva verket varit med och skapat korridoren och utnyttjar den. Goebbelsk propaganda eller det bruna propagandaspråket har motståndare resp SD-öreträdare kallat det.

Att den nuvarande allmänna korridoren inte rymmer denna propaganda eller fake news eller alterativa sanningar är inget som ska användas mot den, tvärt om. Men svansens korridor utgörs av just dessa element, och jag tycker att det finns goda skäl till att hålla det mot den.

Termen PK är ett uttryck som används i korridoren SDsvansen, et al skapat, uttrycket är till för att på ett nedsättande vis anklaga de som inte vill peka ut grupper, använda alternativa sanningar eller den bruna propagandan.

Så när PK dras fram ur skjortärmen är det väl befogat att peka på hur ytterligt smal korridoren som SDsvans, skrikhöger och alt right företräder egentligen är, då det på dessa grunder klagas på att den nuvarande korridoren är för smal så ska naturligtvis den korridor som påståendet kommer från lyftas upp i ljuset.
    Jag måste medge att jag inte kan se någon koppling till mina inlägg i detta.
  • Mentat
    Padirac skrev 2019-09-14 18:07:32 följande:
    Påståendet om att en ytterligt smal korridor existerar idag formulerat till en retorisk fråga - eller var det en äkta fråga?

Belys gärna vad du menar inte får plats att uttryckas i den av dig påstådda ytterligt smala korridoren idag. Eller acceptera svaret på vad som är en verkligt ytterligt smal korridor i jämförelse med den vi har idag.
    Mentat skrev 2019-09-13 20:20:56 följande:
    Så sant som det är sagt. Det är väl det vi har idag?
    Här kommer PK-kortet om dagens allmänna korridor - visst finns det en koppling i mitt inlägg till dina inlägg.
    Mentat skrev 2019-09-14 10:27:19 följande:
    Naturligtvis inte. Det ligger i sakens natur att den som själv befinner sig mitt i åsiktskorridoren inte tycker att den är begränsande. Det handlar ju inte om något formellt förbud att framföra visa åsikter utom om en konsensuskultur i den offentliga debatten. Begreppet "politiskt korrekt" är rätt näraliggande.

Jag tycker nog att artikeln på wikipedia är riktigt bra i att förklara begreppet. Vad det handlade om var att Padirac, helt korrekt, framhöll att "En ytterligt smal åsiktskorridor hjälper ingen". Det måste vara ett korrekt uttalande oberoende av var man anser att denna korridor ligger, oberoende av vad som för tillfället är gångbart i en offentlig debatt.

Du kan ju ha massa olika skäl till att påstår att dagens korridor är smal, vad menar du inte är OK att uttrycka som göra att du uppfattar den som smal?

Det jag menar saknar koppling till mina inlägg är det ständiga ältandet om (sd). Jag har inte diskuterat (sd) över huvud taget. Tydligen talar vi förbi varandra och då är det svårt att få till en dialog.
  • Mentat
    Padirac skrev 2019-09-14 18:19:12 följande:
    Men så ta upp det du anser vara det som gör korridoren så smal som du påstår den är - då bidrar du också till att utvidga debatten och öka dialogen 
    FDFMGA skrev 2019-09-14 19:35:12 följande:
    Du svarade aldrig på frågan om vad det är som inte får sägas. Vad är det du eller andra inte kan uttrycka i offentligheten?

Eller kan det vara så att du och andra som menar att de finns en åsiktskorridor anser sig själva stå utanför denna och i kraft av detta också sakna de begränsningar jag och andra politiskt korrekta åsiktskorridorkramare inte får säga.

Jag minns en person här på forumet som utan ett uns av självironi menade att endast en mycket liten minoritet av de politiskt korrekta innerst inne har åsikter som stämmer med dem de ger uttryck för.

Men visst kan man tänka sig olika åsiktskorridorer elelr diskurser - i så fall undrar jag hur ängslig du blir vid tanken på att du skulle råka ge uttryck för en åsikt som är inopportun inom din åsiktskorridor?

Problemet med att inordna människor i åsiktskorridorer är bara att man aldrig kan komma längre än till en pseudodebatt.

Vad är det jag inte får säga offentligt?
    Jag menar att jag har svarat er bägge. För all del, jag får väl göra ett sista försök att få fram det som, för mig, är rena självklarheter.

Begreppet "Åsiktskorridor" förklaras, som jag skrev, väl i Wikipediaartikeln. Begreppet "politiskt korrekt" är definitivt besläktat med det. Ingen påstår att det finns något formellt hinder för att framföra vilka åsikter man vill. Vad det handlar om är vad man på förhand vet kommer att ge beröm och gillande i den offentliga debatten och vad som riskerar att skapa ett mediadrev riktat mot en själv.

Det som styr det är förstås den eller de som styr media. I en diktatur är det regimen, t.ex. är det politiskt korrekt och väl inom åsiktskorridoren att i Ryssland berömma Putin. Den som kritiserar honom riskerar att få besök av polisen. I en demokrati är följderna inte lika drastiska men principen att de som avgör vad som skall framföras i media, hur det skall läggas upp, hur det skall eventuellt följas upp om och om igen eller bara ges en pliktskyldig notis och inget mer är förstås de som styr över innehållet i massmedia.

I Sverige är pressen fri att skriva vad den vill, vilket är utomordentligt bortsett från det faktum att journalistkåren står betydligt längre till vänster än väljarkåren. Effekten blir att åsiktskorridoren i Sverige ligger till vänster. I Ungern är det politiskt korrekt att vara mot allt vad flyktingar heter, vilket man knappast kan säga om Sverige. I El Salvador är det politiskt korrekt att vara mot aborter. Etc, etc. Så _vilka_ åsikter som ryms inom korridoren kan skifta.

Oavsett vilka åsikter det handlar om är ingen betjänt av en smal åsiktskorridor. En bred debatt där man respekterar andras åsikter även när man inte håller med vore betydligt bättre, enligt min mening. Det var det jag ursprungligen höll med Padirac om och hoppades att detta skulle kunna stämma till eftertanke. Må vara att jag hade fel i det men om budskapet fortfarande inte går fram kan jag bara dra slutsatsen att det beror på bristande vilja.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?