FDFMGA skrev 2019-08-15 18:10:38 följande:
Det är inte min uppfattning - men om jag åtminstone för stunden bortser från dina personliga iakttagelser så återstår min fråga:
På vilket sätt är de som kommer att behöva garantipension hjälpta av att vi som inte kommer att behöva garantipension sparar lite extra till pensionen? Alternativt - menar du att de som redan idag lever i fattigdom, eller på gränsen till fattigdom, ska prioritera annorlunda och månatligen avsätta några hundralappar till pensionssparande?
Mentat skrev 2019-08-15 10:00:06 följande:
Sedan förstår jag inte riktigt varför man inte själv kan spara de där 1-2% av sin lön i ett pensionssparande om man nu förordar en höjning av pensionsavgiften?
För all del, jag kan väl göra ett förhoppningsvis sista försök då: Garantipensionen har inte ett smack att göra med ökade pensionsavsättningar och det har jag inte påstått heller.
Som framgår klart och tydligt ur inlägg #12638 handlar det här om dem som jobbar och frågan är om man skall höja avsättningen till pensionssystemet. Jag påpekar att denna avsättning inte är gratis, den måste tas ur löneutrymmet. Frågan är då varför man skall gå denna omväg att löntagarnas löner skall minskas med 1-2% (eller mer troligt, löneökningar minskas med detta) i stället för att löntagaren får ut det fulla löneutrymmet och sedan avsätter samma summa själv.