Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2020-09-25 18:26:23 följande:

Vadå fake news? Det är väl bara att kolla vilka som sprider bilden av att 100 åklagare ska sparkas eller vilka som sprider bilden av att polisen inte får mer resurser så förstår man vem som sprider fake news och inte är det S i alla fall. 

En snabb koll visar att artikeln har publicerats i Aftonbladet, Västerbottenskuriren, Göteborgsposten, TT, Folkbladet, SVT, Norra Skåne och Skånska Dagbladet.
    Det kan ju förklara varför den där riksdagsmannen trodde på det...
  • Mentat
    KillBill skrev 2020-09-25 18:51:24 följande:
    Att skylla på på media håller inte.  Åtminstone jag förväntar jag mig att folkvalda politiker har koll på den verksamhet man är vald för att sköta genom beslutsunderlag, propositioner och liknande.
    Tja, jag förväntar mig ju att journalister kollar upp nyheter innan man publicerar dem så vi blir väl bägge besvikna i det här fallet. Men det var intressant att du menar att man som folkvald inte skall tro på etablerade media - det var ju inte några obskyra extremistsiter direkt.
  • Mentat
    KillBill skrev 2020-09-25 11:19:22 följande:

En moderat riksdagsman påstod att ett 100 tal åklagare skulle få sparken. Det var inte sant. 
    ...
    Lögn eller inte, det var åtminstone att vilseleda och att moderata riksdagsmän beter sig på det här sättet säger en del om tillståndet och ledarskapet i det partiet.

KillBill skrev 2020-09-25 19:10:33 följande:
    Jag menar inte att man inte ska kunna lita på media men när det gäller det egna arbetet så är det bättre att gå till källan än att utgå från vad som skrivs i kvälltidningarna. Håller du inte med om det?
    Jodå, jag håller gärna med om att man i det egna arbetet bör sätta sig in i vad saken gäller. Forsell läste t.ex. höstbudgeten noggrannare än vad du verkade ha gjort.
    Är det din uppfattning att varje riksdagsman skall kolla alla mediauppgifter innan man deltar i den offentliga debatten? Det kommer att bli rätt tyst i så fall. Men visst, om du menar att man i allmänhet inte skall lita på SVT så...?

• Mentat
    KillBill skrev 2020-09-26 11:30:26 följande:

Jag håller inte med. Med höstbudget syftar man på budgetpropositionen och höständringsbudgeten och av dessa så är det självklart budgetpropositionen som är den viktigaste (höständringsbudgeten ska bara reglera oväntade kostnader för de sista månaderna i år medan budgetpropositionen innehåller satsningar för framtiden).

Man kan inte som Forsell har gjort prata om höstbudget men enbart syfta på höständringsbudgeten utan att tydliggöra detta. Antingen förstår Forsell inte vad som menas med höstbudget eller så är han ute efter att vilseleda och i sammanhanget är det senare mest troligt.

Definition av vår och  höstbudget:

www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/ett-budgetar--tre-olika-sorters-propositioner/

I övrigt bör man alltid vara källkritisk och det gällersjälvklart även riksdagsmän och även när källan är SVT eller SR,

Semantik och hårklyverier. I dagligt tal vill jag nog, i likhet med många andra, hävda att "höstbudgeten" syftar på ändringsbudgeten och om man vill referera till den normala budgeten talar man om "budgetpropositionen" eller bara "budgeten".

Även om du nu lyckades hitta en definition som gör det möjligt att blanda samman begreppen kan du inte veta vad Forsell syftade på. Endast genom att tolka honom på mest ofördelaktigt sätt kan du komma fram till att han ljög.

Att anslagen skulle öka till rättsväsendet i den ordinarie budgeten var känt för både Forsell och Löfven. Ändå var Forsell upprörd över att inga extra pengar hade avsatts och Löfven lovade att man skulle återkomma i budgeten snarare än att säga att "ökade resurser är redan inplanerade". Jag kan ju bara tolka det som att bägge syftade på den höständringsbudget som inte innehöll något extra (utan att jag för den saken ryar om vilken otäck lögnare Löfven är). Du tolkar det uppenbarligen annorlunda.
  • Mentat
    KillBill skrev 2020-09-26 10:50:06 följande:

Pratar vi om satsningar på åklagarmyndigheten så är det värt att notera att Åklagarmyndigheten aldrig har haft så många åklagare som nu. 

Åklagarmyndighetens pressmeddelande från tidigare i år:

www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/februari/100-nya-aklagare-har-anstallts-i-aklagarmyndigheten/
    Det kan säkert behövas men nettotillskottet 2019 var alltså inte 100, utan 44. Man har ju alltid en viss personalomsättning. Hur utvecklingen under 2020 har varit får vi väl leta vidare efter.
  • Mentat
    KillBill skrev 2020-09-26 12:29:11 följande:

Med höstbudgeten menas i dagligt tal nästa års budget och INTE höständringsbudgeten.  

Nedan publicerar jag exempel på vad som menas med höstbudget. Det första avser 2013 när alliansen la fram sin sista höstbudget och den andra från året efter när de rödgröna presenterade sin första. Därefter ger jag några exempel från i år.  Jag kan ge dig åtskilliga fler exempel som visar att man med höstbudget i huvudsak menar budgetpropositionen för nästkommande år.

Fråga: hur många tidningsrubriker kan du ge mig som visar att man med höstbudget menar höständrings budgeten för perioden oktober ? december? Om du redovisar alla exempel som du kan hitta på att man med höstbudget menar höständringsbudget så ger jag dig alla exempel jag hittar på att man med höstbudget menar budgetpropositionen. Därefter kan vi jämföra vem som fann flest. Vad säger du?

När det gäller satsningarna till polisen så har Polisen meddelat att man har fått ALLA anslag som man begärt för att driva och utveckla verksamheten. Polisen har också meddelar att regeringen öppnat för ytterligare tillskott nästa år.

Så för dig är semantiken det viktiga, inte huruvida du medvetet tolkar Forsell på det mest negativa sätt som går att finna för att kunna utmåla honom som "vidrig lögnare" och Löfven på det mest positiva sättet för att undvika att han skulle kunna tjäna som exempel på samma sak - om man nu hade velat sänka sig till den nivån.
    Det är väl iofs inte förvånande, men det är värt att påpeka att det är det som har illustrerats här.
  • Mentat

Om man vill minska mängden plast i havet är det inte i Sverige eller ens Europa man skall lägga sin energi. Den svenska skatten är ren plakatpolitik.
    Problemen finns främst i länder som saknar fungerande sophantering. 10 floder för med sig ca 90% av all plast som kommer ut i havet, 8 i Asien och 2 i Afrika: www.scientificamerican.com/article/stemming-the-plastic-tide-10-rivers-contribute-most-of-the-plastic-in-the-oceans/

• Mentat
    KillBill skrev 2020-10-02 08:00:46 följande:

Det är värt att notera att det inte är våra politiker som leder omställningen mot en plast-fri värld. Det som är i bräschen i för denna utveckling är i stället stora svenska företag.

www.waterlogic.se/blogg/foretagen-i-sverige-som-leder-vagen-mot-en-plast-fri-varld/
    Vad företag i Sverige gör är ju tämligen irrelevant eftersom engångsartiklar i Sverige knappast hamnar i någon av de där floderna, eller hur?
    Det är kanske bra att Kina har gjort vissa plastbegränsande åtgärder, utflödet från Yangtze hade kanske varit ännu värre annars, men att få kontroll på sophanteringen hade nog varit en betydligt mer verksam åtgärd.
    De har säkert mycket att lära av Europa i det avseendet. Men om det nu är företagen som är ledande i Sverige så visar det ännu mer att politikernas plastpåseskatt är ren plakatpolitik. Tack för bekräftelsen.
  • Mentat
    Flash Gordon skrev 2021-09-08 17:09:33 följande:
    Vi har verkligen världens dummaste regering!

twitter.com/Hansknada1/status/1435097491331031045

Miljöminister, tillika vice statsminister, Bolund menar att statens tvingande övertagande av privat skog inte är "expropriering" ...

... för att därefter beskriva hur staten, mot ersättning, tvingar till sig äganderätten.

Vilket. Är. Själva. Definitionen. Av. Expropriering.

sv.wikipedia.org/wiki/Expropriation

"Expropriation (av lat. ex, "av, från", och pro'prius, "egen"), ett rättsligt förfarande där ägaren av en fastighet mot ekonomisk ersättning tvingas överlåta äganderätten till en annan part. 

Hur f*n kan han INTE veta att det han föreslår är just ... expropriering?!

Vi kan inte ha sådan här imbeciller till ministrar!
    Han har i alla fall inte riktigt koll på kartan. Europas största sammanhängande vilda natur måste ju rimligen ligga i Komirepubliken eller möjligen i Nentsien.
  • Mentat
    Padirac skrev 2021-09-11 13:26:37 följande:
    Der är ibland oklart i vilka länder människor har sitt medborgarskap då de ska utvisas och länder vill inte ta emot andra länders medborgare eller så vill landet inte ha in människor som hör till vissa folkgrupper som landets styrande har konflikter med och de vägrar erkänna medborgarskapet. Lite så som du ger uttryck för alltså....

Det är slående vilken källa av okunskap som gömmer sig bakom en del uppfattningar om hur saker och ting förhåller sig.
    Tydligen är detta dock inte det enda skälet. Flera länder tar inte emot sina egna medborgare om de utvisas, endast om de frivilligt reser tillbaka till landet. Sådana länder är (var åtminstone 2019) Irak, Somalia, Libanon och Eritrea.
    Principen om att ta emot sina egna medborgare är uppenbarligen inte något som erkänns överallt, även om jag instämmer i att den borde vara en självklarhet.
    Källa: Diplomatiska relationer med länder som vägrar ta emot sina egna medborgare Skriftlig fråga 2019/20:1983 Boriana Åberg (M) - Riksdagen
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?