KillBill skrev 2020-09-26 11:30:26 följande:
Jag håller inte med. Med höstbudget syftar man på budgetpropositionen och höständringsbudgeten och av dessa så är det självklart budgetpropositionen som är den viktigaste (höständringsbudgeten ska bara reglera oväntade kostnader för de sista månaderna i år medan budgetpropositionen innehåller satsningar för framtiden).
Man kan inte som Forsell har gjort prata om höstbudget men enbart syfta på höständringsbudgeten utan att tydliggöra detta. Antingen förstår Forsell inte vad som menas med höstbudget eller så är han ute efter att vilseleda och i sammanhanget är det senare mest troligt.
Definition av vår och höstbudget:
www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/ett-budgetar--tre-olika-sorters-propositioner/
I övrigt bör man alltid vara källkritisk och det gällersjälvklart även riksdagsmän och även när källan är SVT eller SR,
Semantik och hårklyverier. I dagligt tal vill jag nog, i likhet med många andra, hävda att "höstbudgeten" syftar på ändringsbudgeten och om man vill referera till den normala budgeten talar man om "budgetpropositionen" eller bara "budgeten".
Även om du nu lyckades hitta en definition som gör det möjligt att blanda samman begreppen kan du inte veta vad Forsell syftade på. Endast genom att tolka honom på mest ofördelaktigt sätt kan du komma fram till att han ljög.
Att anslagen skulle öka till rättsväsendet i den ordinarie budgeten var känt för både Forsell och Löfven. Ändå var Forsell upprörd över att inga extra pengar hade avsatts och Löfven lovade att man skulle återkomma i budgeten snarare än att säga att "ökade resurser är redan inplanerade". Jag kan ju bara tolka det som att bägge syftade på den höständringsbudget som inte innehöll något extra (utan att jag för den saken ryar om vilken otäck lögnare Löfven är). Du tolkar det uppenbarligen annorlunda.