• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-02-24 16:09:17 följande:
    Ja precis. De måste "integreras". Samhället måste bli mer homogent. Det multikulturella (mångkulturella, säger vi i Sverige) är en "Lebenslügen).

Skillnaden mellan Orban & Erlander och Merkel är att de två förstnämnda redan har relativt homogena samhällen att bevara medan Merkel kräver aktiva insatser av invandrarna för att ett multikulti-Tyskland skall bli mer homogent.
    Och vanliga hyggliga människor utgår från att man kan fungera tillsammans medan främlingsfientliga och rasistiska krafter anser att lägre stående grupper aldrig kan nå upp till deras egna överlägsna standard.

Där har du skillnad på olika syner på integrering.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nattuw
    KillBill skrev 2019-02-21 17:57:23 följande:

Du är som sagt var inte med i matchen. Strandhäll står för bägge dessa tweets.

Det vi diskuterar är Flash påstående att Strandhäll inte skulle kännas vid att hon skrivit ett inlägg om att Orbans förslag "osar 30-tal". Påståendet att Strandhäll inte skulle kännas vid att hon skrivit ett inlägg om att Orbans förslag "osar 30-tal" är falskt men cirkulerar på Twitter efter det att en fask tweet i Strandhälls namn har spridits. 

Så strandhäll anser det vara helt i sin ordning när hon själv kallar andra för nazister men tycker det är viktigt att andra håller en god ton mot henne.

Hur lyder då den tweet som Strandhäll inte har skrivit och där Strandhäll falskeligen anklagas för att ha tagit avstånd från nazistanklagelserna?
  • FDFMGA
    nattuw skrev 2019-02-24 16:48:47 följande:
    Så strandhäll anser det vara helt i sin ordning när hon själv kallar andra för nazister men tycker det är viktigt att andra håller en god ton mot henne.

Hur lyder då den tweet som Strandhäll inte har skrivit och där Strandhäll falskeligen anklagas för att ha tagit avstånd från nazistanklagelserna?
    Är det inte lämpligare att fråga hen som förklarade att Strandhäll hade tagit avstånd från Strandhäll.

Jag tycker du begär för mycket av KillBill om han ska ta ansvar för vad andra inte förstått.

Källkritik och relevanskontroll är knappast vurmarnas paradgrenSkrattande
     Ons 20 feb 12:04#10733CiteraAnmäl
    Pilsner skrev 2019-02-20 10:44:17 följande:
    Jag noterar att det hettat till lite diplomatisk då vår socialförsäkringsminister Annika Strandhäll kritiserat att Ungern vill införa skattelättnader för familjer med många barn. (Bland annat vill man skattebefria kvinnor som fött sitt fjärde barn samt göra det möjligt att ta huslån utan ränta.)

Annika Strandhäll anser att det osar 30-tal.

Undrar om Annika Strandhäll kommer avskaffa flerbarnstillägget här i Sverige?
    Du, Strandhäll har redan ändrat den historiebeskrivningen.

Hon har bara kritiserat Ungerns familjepolitik, säger hon. Öppet. På Twitter (var annars).

Det där med "osar 30-tal" är inget hon känns vid idag och nu är hon indignerad över "tonen" från Ungerns företrädare.
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2019-02-24 16:58:54 följande:

Är det inte lämpligare att fråga hen som förklarade att Strandhäll hade tagit avstånd från Strandhäll.

Jag tycker du begär för mycket av KillBill om han ska ta ansvar för vad andra inte förstått.

Källkritik och relevanskontroll är knappast vurmarnas paradgren

Flash Gordon
    Återställ
     Ons 20 feb 12:04#10733CiteraAnmäl
    Du, Strandhäll har redan ändrat den historiebeskrivningen.

Hon har bara kritiserat Ungerns familjepolitik, säger hon. Öppet. På Twitter (var annars).

Det där med "osar 30-tal" är inget hon känns vid idag och nu är hon indignerad över "tonen" från Ungerns företrädare.
    Helt rätt, det är självklart Flash som ska förklara vad det är för tweeten där Strandhäll tar avstånd från sig själv..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    nattuw skrev 2019-02-24 16:48:47 följande:

Det var ett jävla tjat. Strandhäll har inte kallat någon för nazist. Hon har sagt att Ungerns familjepolitik osar 30-tal. För den kommentaren gav man sig på henne personligen.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-02-24 23:44:10 följande:
    Det var ett jävla tjat. Strandhäll har inte kallat någon för nazist. Hon har sagt att Ungerns familjepolitik osar 30-tal. För den kommentaren gav man sig på henne personligen.
    Jag tror att man ibland måste tillämpa lingvistisk antropologi för att förstå hur man inom vurmarkulturen kan resonera.

För oss med en västerländsk kultursyn så kan visserligen gränsen mellan ett angrepp på åsikter och ett personangrepp vara oklar ibland men i praktiken innebär det sällan några problem att skilja den ena från det andra.

Ur ett vurmarperspektiv har Standhäll däremot kallat personerna i Ungerns regering för nazister. "Osar trettiotal" likställs då enbart med den nazistiska ideologin och i och med att det finns personer som är ansvariga för Ungerns familjepolitik så har hon därmed kallat dessa för nazister.

Dessutom har hon indirekt insinuerat att SD är en samlingsplats för nazister, Åkesson har ju förklarat att han föredrar Orban framför Merkel och Ungern är ju tillika nästan ett asylland för ledande sverigedemokrater som inte längre är så användbara i Sverige.

Jag tror att det här synsättet är en delförklaring till att så många av oss som argumenterar mot SD-vurmarkulturen blir kallade mentalsjuka, påstås lida av OCD, etcetera, etcetera.

Vi har ju liksom förolämpat dem på ett personligt plan genom att påstå att SD har sina rötter i nazismen och att partiet än i dag genomsyras av rasism och annan inskränkthet.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-02-25 10:09:58 följande:
    Jag tror att man ibland måste tillämpa lingvistisk antropologi för att förstå hur man inom vurmarkulturen kan resonera.

För oss med en västerländsk kultursyn så kan visserligen gränsen mellan ett angrepp på åsikter och ett personangrepp vara oklar ibland men i praktiken innebär det sällan några problem att skilja den ena från det andra.

Ur ett vurmarperspektiv har Standhäll däremot kallat personerna i Ungerns regering för nazister. "Osar trettiotal" likställs då enbart med den nazistiska ideologin och i och med att det finns personer som är ansvariga för Ungerns familjepolitik så har hon därmed kallat dessa för nazister.

Dessutom har hon indirekt insinuerat att SD är en samlingsplats för nazister, Åkesson har ju förklarat att han föredrar Orban framför Merkel och Ungern är ju tillika nästan ett asylland för ledande sverigedemokrater som inte längre är så användbara i Sverige.

Jag tror att det här synsättet är en delförklaring till att så många av oss som argumenterar mot SD-vurmarkulturen blir kallade mentalsjuka, påstås lida av OCD, etcetera, etcetera.

Vi har ju liksom förolämpat dem på ett personligt plan genom att påstå att SD har sina rötter i nazismen och att partiet än i dag genomsyras av rasism och annan inskränkthet.
    Javisst, personangrepp utökas till att innefatta allt man inte gillar att höra. Det känner jag väl igen. När man talar om för någon att man tycker att deras åsikter är uppåt väggarna får man höra att man är en idiot som ägnar sig åt personangrepp Ja, jag vet, det finns ingen logik Och så får man frågan om fittan brinner.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-02-25 12:07:15 följande:
    Javisst, personangrepp utökas till att innefatta allt man inte gillar att höra. Det känner jag väl igen. När man talar om för någon att man tycker att deras åsikter är uppåt väggarna får man höra att man är en idiot som ägnar sig åt personangrepp Ja, jag vet, det finns ingen logik Och så får man frågan om fittan brinner.
    Ja, det är en säregen kultur, som här ovan då man kommit fram till vad Stefan Löfven ska ha för kläder och vad han ska dricka inför EU:s toppmöte med Arabförbundet i Egypten.

Jag menar - majotitetskulturen i Sverige skulle väl snarare ta upp aspekter som huruvida det är försvarbart med ett möte mellan EU:s statschefer och Arabförbundets i Egypten. Varför inte mänskliga rättegheter och jämställdhetsfrågor finns på agendan. Om Sverige överhuvudtaget ska delta, etcetera.

Medan minoritetskulturen i stället kan fokusera på drinkar och hawaiskjortorGlad
  • nattuw
    nihka skrev 2019-02-24 23:44:10 följande:
    Om man vill att andra skall hålla en god ton så är det en bra början att inte direkt eller indirekt insinuera att andra är nazister. Att det i vissa kretsar i Sverige är normalt att direkt eller indirekt koppla ihop meningsmotståndare med nazism innebär inte att det retoriska knepet fungerar lika bra när det används mot personer som inte är insatta i hur det svenska debattklimatet fungerar.
  • nihka
    nattuw skrev 2019-02-25 17:57:49 följande:
    Om man vill att andra skall hålla en god ton så är det en bra början att inte direkt eller indirekt insinuera att andra är nazister. Att det i vissa kretsar i Sverige är normalt att direkt eller indirekt koppla ihop meningsmotståndare med nazism innebär inte att det retoriska knepet fungerar lika bra när det används mot personer som inte är insatta i hur det svenska debattklimatet fungerar.
    Strandhäll har inte kallat någon för nazist. Hon har sagt att Ungerns familjepolitik osar 30-tal. För den kommentaren gav man sig på henne personligen.

Hur kan man INTE fatta skillnaden?

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?