• chbw

Fertilitetsutredning

Filli89 skrev 2016-09-08 22:19:16 följande:
    Hej. Om du bor i Sthlm så ville ja BA säga att När jag fick min remiss till Huddinge så var kö tiden oxå 6-9 månader. Kändes inge vidare o vänta så långe så ringde vårdgarantin så fort remissen kom in så vi fick tid i st Göran inom tre månader. Har du kontaktat vårdgarantin ?
    Jaså? Får kolla upp det :O karolinska sa ju att bara de tre (rmc karolinska, akademiska uppsala och fertilitetscentrum) finns som är anslutna till landstinget.. 
    Hmm. får kanske ringa på måndag! Kan inte åka till annat län tyvärr :/ 
  • chbw
    Hej. Om du bor i Sthlm så ville ja BA säga att När jag fick min remiss till Huddinge så var kö tiden oxå 6-9 månader. Kändes inge vidare o vänta så långe så ringde vårdgarantin så fort remissen kom in så vi fick tid i st Göran inom tre månader. Har du kontaktat vårdgarantin ?
    Kan tillägga att jag är lite småorolig att det blir uppsala (vi får inte välja) då bara det är långt o åka, speciellt de gångerna jag åker själv (vul o sånt innan äp o återföring).. Jag har nämligen varken körkort eller bil :/ bara sambon har.
  • chbw
    lilsis skrev 2016-09-09 05:11:09 följande:
    Jo det ska synas äggblåsor innan en leder och blir den som mognar den månaden. Jag hade 4-5st på varje och det är lite färre än normalt.
    okej ;O
  • chbw
    Ohlin111 skrev 2016-09-10 23:06:23 följande:

Hej!

Jah och min man har försökt bli gravida sedan 1,5 år tillbaka. Jag har alltid haft regelbunden mens och ägglossning enl testerna men ännu har det inte blivit något! I augusti ringde jag till en privat gynmottagninh och vi är nu på g med utredning. Hur har era utredningar gått till? Jag ska lämna prov på menadag 2-5 och sedan göra en så kallad HSS inom 8 dagar från första blödningsdagen. Mannen får lämna spermaprov.

Vi var först på samtal med läkaren på fertilitetskliniken. Jag fick lämna blodprover, göra vul och spolning. Sambon fick lämna spermaprov :)
  • chbw
    mininiss skrev 2016-09-10 22:50:59 följande:

Ja de amh-värdet jag ska kolla upp och läkaren sa de kan ta upp till några veckor tills hon får svar är så orolig :( fick höra om han har lågt så kan man inte få barn :(

Ah jag förstår. Men vad märkligt att det ska ta sån tid att få svaret?

www.fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php

Här står det bl.a. att ett lågt värde inte kan bestämma om en kan bli gravid eller inte!
  • chbw
    Madeeleenee skrev 2016-09-12 09:09:00 följande:

Vi väntar på tid för att träffa läkare för VUL plus få reda på våra provsvar. Jag lämnade blodprover för snart tre veckor sedan och sambon spermaprov för en vecka sedan. Vill bara få en tid så vi kan få svar! Hur lång tid ska det ta? Känns som varje dag är ett år just nu... Jag har en menscykeln på ca 50 dagar så är ju rätt säker på att det är hos mig 'felet' ligger....

Jag tror jag fick svaren ganska fort. Har du pco/pcos? Det kan ju göra cyklerna långa. 
    Hoppas ni får svar + hjälp snart! 
  • chbw
    Madeeleenee skrev 2016-09-12 11:50:56 följande:

De sa att provsvaren skulle komma inom några dagar men att det kunde ta lite tid att få en tid hos läkaren för att få reda på svaren... Med tid sa de nån vecka eller så.. Lite luddigt när jag frågade... Frustrerande... Jag har en känsla av att jag kan ha pco/s men inget jag fått bekräftat...

ah jag förstår. 
  • chbw
    Jag gjorde som du sa! Ringde vårdgarantin förra måndagen och vi fick kallelsen igår! Vi ska på första besöket den 3 oktober!!! :)
  • chbw
    Redcat skrev 2016-09-06 13:50:22 följande:
    Tack

Va kul, hoppas du har lite tur som jag att de tar sig på bara något försök tråkigt att du ska behöva vänta så länge bara.

Håller tummarna att mensen inte kommer nu och att du bara inte har fått tillräckligt med hormoner än skulle vara lite kul om de blir så att bara för att ni sen ska byta till ivf så funkar de nu jag kommer hålla alla tummar för dig <3
    Hej!! Måste bara få berätta. Vi har blivit kallade till första IVF-besöket nu! Vi ska dit 3/10 på min bim-dag! Ih. Gjorde insemination i måndags men tror inte på den den här gången heller. Tyvärr fick vi i uppsala så är en bit att åka. Men jag hoppas det blir värt det i slutändan :D
  • chbw
    lilsis skrev 2016-09-21 14:05:35 följande:

Ackis eller Linné?

Akademiska sjukhuset :)
  • chbw
    lilsis skrev 2016-09-21 21:06:05 följande:

Min graviditet är tillverkad där Har nog träffat alla läkarna

Okej! :) någon du kan rekommendera som extra bra? :p
  • chbw
    lilsis skrev 2016-09-22 16:25:32 följande:

Eg inte. Den sista som jag träffade alla besöken har initialerna GT Kvinnorna är lite mjukare när man gör återföringen. Men alla har varit lätta att få tag på och det har fungerat okej att ha egna åsikter.

Okej, vad bra! :)
  • chbw
    Filli89 skrev 2016-09-29 02:23:25 följande:

Åååh vad bra att vi finns här för varandra. En har alltid lite mer erfarenheter än en skälv och på så sätt kan vi underlätta denna redan jobbiga process en aning. Glad för din skull. Jag ska själv återföra en fem dagars fryst nästa vecka efter ett misslyckat ET. Lycka till kommer gå super! grejen med vårdgarantin är ju just det att man kan skickas till antingen Sthlm lr Uppsala beroende på vart man bor i Sverige då da men jag har bara hört gott om linne!!

Åh lycka till, håller tummarna!!

Hon jag pratade med sa att set bara blir i stockholm eller uppsala (akademiska) och akademiska är med på de tre en står i kö till också. Men ja vi hamna i uppsala på akademiska. Inte ens en vecka kvar nu! Så galet nervös :p
  • chbw
    Filli89 skrev 2016-09-30 02:22:15 följande:

Jaa jag förstår att du är nervös var oxå det men samtidigt super glad stt det hände något. Något som kan kännas segt är dock om du nyligen haft din mens tyvär, då får du vänta tills nästa mens. Det fick jag göra, min mens kom typ fem dagar före vårt första möte så ja fick vänta en hel månad bara för de, men om du får din mens efter mötet kommer du få starta med sprutor på en gång!! Lycka till då kanske vi ruvar samtidigt. Jag gör insättning någon gång nästa vecka, har ul på månad för o se när ja ska ta ovitrielle.

Jag började blöda i söndags o mötet var i måndags. Började med sprutorna i onsdags. Vul planerst nu på onsdag o äggplock vecka 42. Fick börja direkt! Så skönt. Hade tur tror jag, eftersom blödningen började en dag innan bara. Den var dessutom 1 dag tidig.. :o

Vet du när du ska göra insättningen än? Eller har du kanske gjort den redan?? :)
  • chbw
    Filli89 skrev 2016-10-07 07:52:25 följande:
    Åååh vad bra vilken timing dåå. Hoppas det går bra för dig. jag tog ovitrielle i måndags, började med crinone nu imorse för första gången har alltid fått lutinus, och insättning på måndag.
    verkligen! 

ah okej! =) håller tummarna! 
  • chbw

Någon kvar här? :) 

Jag gjorde återföring med ett fint 3dagars-embryo i torsdags. Testdag 14/11. Äggplocket var en ren mardröm, men som tur är fick jag ett gäng embryon till frysen, så även om det inte blir något den här gången är det iallafall långt till nästa eventuella äggplock.. 

Någon mer som väntar på testdag?? 

• chbw
    BusigaSyrran skrev 2016-11-13 18:31:56 följande:

Hoppas du får positivt snart då :)

Jag är kvar me inte varit inne här på jätte länge, inte haft orken.

Ivf har vi funderat på men inte kommit till skott då jag har fått en ny gynekolog då kvinnoklliniken inte gjorde så mycket med min utredning och sa ta ivf. = vi får betala själva då vi redan har ett barn ihopa.

Skall i veckan börja min andra kur med letrozol, tyvärr. Får hoppas att det funkar med letrozol eller något annat så vi slipper ivf annars skall vi åka till tjeckien och sätta in två embryo om det blir två fina embryos.

Jag har faktiskt plussat :) Redan på RD7! Testdag imorgon på RD18. Fattar fortfarande inte..

Åh jag håller verkligen tummarna att letrozol funkar för er!! Fick du ägglossning första kuren? :)
  • chbw
    Hope7 skrev 2016-11-13 20:48:18 följande:

Grattis till plusset! :)

Får man fråga vad letrozol är / gör? Vi ska på första läkarbesöket på onsdag. :)

Tack!

Letrozol hjälper till att stimulera en äggblåsa att växa :) för mig funkade det bara en gång av tre (dubbel dos) så jag fick gå över till gonal-f som gör samma sak men är i sprutform :)
  • chbw
    BusigaSyrran skrev 2016-11-17 19:10:45 följande:

ja det fick jag och ägglossning blev det med, då vi tog blodprov för att se så att allt funkade. Min nya gynekolog tror att jag har äl men att den kan hoppa lite.

så jag vet inte riktigt till allt detta, får se. ibland vill man bara ta tag o åka iväg och göra ivf men samtidigt är det så mycket pengar. då vi försöker få ett syskon så har man ändå hoppet att det kanske funkar med tabletterna ändå så det går även naturligt denna gången även om vår dotter blev till på första egna försöket. Men nu har de gått 2,5år med ett syskonförsök.

Det skall framkalla ägglossning.Dock så är det velande på om jag har äl hela tiden därför får jag prova letrozol då pergotime inte fungerade och min nya gyn sa att letrozol är bättre än pergo.

Därför tar jag inte dubbeldos utan en tablett på min tredje till sjunde mensdag.

Det gav mig en fin och stor äggblåsa förra månaden så hoppas att det går lika bra nu. Fattas bara plusset.

Men om detta inte funkar så hoppas jag att vi kan pröva något i sprutform tex hormonsprutor om han tror att det funkar. :)

Okej! Åh håller tummarna att det funkar med letrozol!
  • chbw
    BusigaSyrran skrev 2016-11-20 12:23:50 följande:

Tack de gör jag med, tog sista kuren för denna cyceln i fredags. :)

Hoppas att vi alla får det envisa pluset snart.

Åååh håller tummarna nu!!! :) ska ni på vul också? 
Svar på tråden Fertilitetsutredning