• chbw

Fertilitetsutredning

Zazou skrev 2016-02-12 23:08:37 följande:

Ni som äter pergotime eller liknande. Går ni på vul-kontroller varje månad?

Jag fick gå två gånger. Första gången konstaterade hon snabbt det inte blev något och andra gången antog hon det då blåsorna var större än andra gången. Sen dess är det "bara att köra" men är så orolig att det inte blir ägglossning varje gång. Så, hur gör ni?

enligt min läkare måste man gå på vul innan behandling (för o se så inga rester av äggblåsa/slemhinna finns kvar) och sen ca dag 10-12 nån gång o eventuellt fler gånger för att se så det vuxit äggblåsa eller om en kan behöva höja dosen eller så det inte vuxit för många äggblåsor.. 
    Jag går alltid på vul ca dag 3 och sen ca dag 10 och även några dagar efter om det behövs. 
  • chbw
    Filli89 skrev 2016-02-12 20:18:08 följande:
    Jaha okee. Spännande hoppas de går an för er snart

Vi gjorde klart utredning för i november sen vart de julstängt så fick vänta till mitten av januari för inskrivningen på ivf kliniken. Nu har vi haft vårt äggplock idag, vi fick ut cirka 11 ägg så vi får se hur vida de blir befruktade. De sa att insättning var beroende på embryot måndag om det blir tre dagars och om de riktigt bra kvalité blir d 6 dagars blastocyst så de skulle höra av sig på måndag morgon o tala om hur det gått.

Jag undrar de här med vikten. Har själv gått upp en aning men de vägde aldrig mig eller ens kollade upp hur mkt jag vägde har för mig att mitt bmi oxå är en aningen över det normala så undrar kollar de på vissa i andra inte lr hur funkar det?
    håller tummarna att ni får flera guldägg! =) 

De hade min vikt från början, så antar det är därför. De är nog rätt bra på o se också när det kan behövas kollas upp. Just vikten tycker jag är asjobbig dels pga tidigare ätstörningar och pågrund av att min sköldkörtel gjort så jag inte kan påverka själv :/ Så känns extra surt att vi inte kan få ivf pga det, eftersom det står utanför min makt :( Går o få privat, men vi har inte riktigt de pengarna än.. 
  • chbw

Vul idag igen o nu var blåsan ca 20mm! Från att ha varit 8mm i fredags! Så ska ta ovitrellen idag för att ägget ska lossa =)

• chbw
    velicious01 skrev 2016-02-17 15:23:38 följande:
    Åh så härligt att blåsan växt till sig nu :) så himla kul. Då är de bara den långa eviga längtan till testdag sen då :)

De går segt här mensen dök aldrig upp så får knapra primolut o har mensvärk från pip, ömma tuttar o ett himla humör hehe men de är de värt ju o sen börja med letrozol o ovitrelle inför insemination sen :P

Har också jobbat nätter i helgen o nu ledig ett par dagar så de är skönt. Berätta sen hur de går finis. Kram
    Ja, har troligen haft ägglossning spontant faktiskt. Började få ont redan innan jag tog sprutan. Så troligen har äl varit under natten. Hoppas det vill sig nu! 

Okej! håller tummarna att det funkar för er den här gången!
    kram
  • chbw
    velicious01 skrev 2016-02-22 15:54:24 följande:
    Tack! :) Ja detta blir ju nästan som de första riktiga försöket med "högre chans" så de känns otroligt spännande o pirrigt :) har ju pco liknande äggstockar men bara högt amh som de enda symtomet..hur går de för dig, när har du testdag? Kram
    vad innebär pco-liknande? som jag förstått det är det antingen pco-äggstockar eller inte. pco-äggstockarna har då flera små äggblåsor ofta som ett pärlband, men förutom pco-äggstockarna kan en också ha hormonrubbning, o då är det pcos med för hög halt fritt testosteron i blodet/för lite testosteronbindande ämne i blodet (så har jag). 

Jag tog ju ovitrellen kring midnatt i tisdags, så om jag testar inom 10-12 dagar kommer jag få falskt positivt pga den. Jag har bim nån gång 2-4 mars, men kommer nog börja testa tidigare, köpte hem massa stickor. OM det blir plus vill jag följa stegringen, tycker det är spännande :p 

Vilken behandling var det du skulle få?? =) 
    kram
  • chbw
    velicious01 skrev 2016-02-23 03:05:24 följande:

Jaha ok ska höra med läkaren nästa gång om de och om de är pco eller inte då. Har högt amh värde med många äggblåsor men inte alltid de ägglossar eller blir fullt utslag vid äl-test. De blir letrozol och ovitrelle inför insemination :)

Ja de låter himla spännande hehe..är testnarkoman o brukar själv bunkra upp med tester, men blir säkert svårt att hålla sig sen när ovitrellen slutat verka? :) håller tummar o tår!

Lycka till!! Kram

jag kan ju såklart ha fel. På dina symtom låter det iaf som pco! Okej! jag ska höra med läkaren om det inte tar sig nu, angående insemination. första läkaren nämnde nämligen det om det inte tar sig utan. Så får se vad som sägs. Rädd bara att det ska göra lika ont som spolningen :/ 

Jo.. haha. Senaste 2 gångerna testade jag bara 2 gånger har jag för mig. Men nu har jag ett gäng billiga stickor hemma så kommer nog testa från typ 11-12 dagar efter ovitrellen =) 

kram
  • chbw
    idiisen skrev 2016-02-23 16:21:27 följande:

Hej :D

Jag var på VUL idag för att se hur äggen mognat då jag tar max dos 3tabl. /dagligen i fem dagar. Det var ett ägg som var 23.5mm gånger 27mm, ett sort och fint ägg sa hon. Sen hade jag ett lite mindre som var på 12mm. 

Jag är på menscykel 16 idag och jag brukar ha en cykel på 30-34 dagar. 

Är detta bra? Har någon erfarenheter. :D 

/ Ida

Det större ägget lär definitivt lossa iallafall så det är bra =)

Mina har varit ca 20mm när jag tagit ovitrelle för o lossa o min läkare förklarade att runt 19-25mm brukar de bli innan de lossar =)
  • chbw
    negativt hcg-test ca 8 dagar efter ovitrelle bör väl tyda på att sprutans hcg inte påverkar längre? Och att eventuellt plus nu efter/utebliven mens borde tydas på ett litet frö?? =) 
  • chbw
    velicious01 skrev 2016-02-25 14:51:47 följande:

Ja ovitrellen ska gå ur efter ca10 dagar och kan ju visa falskt plus. Men har du testat neg innan o nu har fått ett plus o ingen tant röd... så vågar jag mig på ett stort GRATTIS!! <3 har du testat mer eller vart på hcg kontroll? :D vad spännande o jag är så glad för din skull nu chbw

Jag har inte fått plus än men inte varit med om att ovitrellen gått ur innan det gått 10 dagar, förutom nu då :p är på äl+7 eller +8 idag, så kommer nog börja testa igen i helgen. Men testade häromdagen för att se hur mycket av ovitrellen som var kvar, Men blankt så det borde inte vara kvar nått från sprutan iaf, vilket betyder att blir det positivt efter nu så kan jag räkna med graviditet! =)

Det enda jag vet är att om jag plussar kommer jag få ett vul ca 2v efter bim =)

Det är ju för tidigt för o känna eventuella symtom än så länge men har varit välsigt uppochner i humöret i två dagar nu och har ont i livmodern. "Hurra" för tisig pms ._. Hoppas verkligen på den här gången nu!

Hur går det för dig?

Kram
  • chbw
    velicious01 skrev 2016-02-25 23:07:31 följande:

Jaha okej :) kom på de precis när jag skickade svaret att åh nej hon menade nog annat hehe. Men ja då hänger jag med. Håller tummarna att du får ett fint plus sen då :) ja hurra för pms..av primoluten blev jag helt koko. berätta gärna hur de går.

Ja här händer inte mycket bara lång evig väntan till ultraljud på Fredag nästa vecka. Kika om äggblåsor och sen ultraljud igen på Måndagen o insemination om de blivit nått guldägg. Nervös som tusan!

Kram

Sånt som händer!

Åh håller tummarna för fint ägg! =)

Kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning