• chbw

Fertilitetsutredning

Tess1984 skrev 2015-05-19 20:39:23 följande:

Hej =)

Ja jag tror det är sista undersökningen nu innan vi drar igång med behandling men innan dess ska jag hinna med en fantastisk resa. =)

Haha, min sambo har någon sådan värsting pilla som han brukar ta när han har ont i ryggen (diskbråck, vågar man ta den tro? Tramadol tror jag den heter.

Idag har jag lagat köttgryta, riktigt gott och sen åt jag min hemlagade rabarberkräm till efterrätt som jag lagade igår, fick rabarber av en kund i helgen som hon plockat i hennes koloni, så gulligt gjort.

Hann med en runda till skogen också för lite träning med syrran, hennes bebis och vovven, jätte mysigt.

Hur går det med dina värden förresten, har du fått ner värdena till normala nivåer?

Lycka nu till imorgon, kommer tänka på dig. Väntar med spänning imorgon hur det gått, kramar i massor

Har fått göra undersökningen Nu. Läkaren sa att min livmoder såg jättefin ut!! :) så då är det mest troligen så att jag har dåligt med ägglossningar! :) nu ska vi bara få svar på blodproverna o sambons prov, så hoppas vi får återbesök snabbt! :o

Kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-20 11:33:49 följande:
    Hej =)
    Åh grattis, vad skönt att höra, hur kändes det? Kändes det bättre nu när du fick bättre smärtstillande?
    Hoppas du får återbesök snart, jobbigt att genomlida denna väntan på alla provsvar, längtar tills min undersökning är klar också, sen är allt över sen får man bara hoppas att behandlingen hjälper också.

*kramar i massor till dig*
    Jaaa, så skönt. Ja det kändes mycket bättre. Gjorde ont i början, men då fick jag mer smärtstillande, så kändes det inget alls =) lite ömt efteråt, men hoppas att det inte blir värre. 
    Vi fick återbesök redan på måndag morgon! Då ska vi få veta hur sambons provsvar o mina blodprover ser ut, och sen bestämma hur vi behandlar! Börjar äntligen se slutet på baletten, och början på att äntligen få en riktig chans till bäbis =) 

Nu ska jag äta lite sen sova några timmar =) Sen ska jag leta fram ett tyg som gömt sig :D

massor med kramar tillbaks! :)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-21 08:41:02 följande:
    Vad härligt att höra och det måste ju kännas skönt att veta att allt ser bra ut nu, längtar tills mitt också är över, jobbigt med denna oro. Fast jag har ju varit gravid tidigare så något rätt borde ju det vara där nere. =)
    Ja bebisen kommer ska du se, nu när allt faller på plats. Ibland kan lite äggloggningsstimulerande vara avgörande, vi får vara glada att det finns hjälp att få och de flesta lyckas ju med dagens vetenskap.

Åh vad skoj, min vän håller på att sticka en mössa och klänning till syrrans bebis till mig, längtar tills den är klar, den kommer passa henne perfekt.
    Det känns faktiskt riktigt bra att vara moster, mycket bättre än jag trodde, allt är ju så känsligt när man längtat efter en liten bebis själv, men när man håller henne i armarna känner jag bara kärlek, riktigt bra känsla mycket bättre än att känna sig bitter...ha nu en fin dag och lycka till med tyget, vore kul att se resultatet sen =)

Kram till dig
    Ja. det var såååå skönt. Så nu på måndag får vi veta hur vi går vidare! jobbar hela helgen, så kommer va sysselsatt tills dess o slipper tänka så mycket på det =) Var det på torsdag du skulle göra spolningen?? =) 
    Ja.. såsmåningom =) jag bara hoppas såsmåning om är snart! ja, det är så fantastiskt att man faktiskt kan få hjälp numer! 

Åh kul! jag funderar på o lära mig virka/sticka bättre. Just nu kan jag bara virka o sticka rakt haha. Skulle vara kul o kunna göra egna sockor o mössor o tröjor o så. Mina bästa sockor har min farmor gjort, så skulle va underbart o få göra samma sak för mina barn =) 
    Så härligt att det känns bra! Snart har du din bäbis också, som då har en äldre kusin att leka med :)

Här är det jag sydde senast, och en bild på alla byxor jag knåpat ihop. Igår skar jag ut massa tyg så jag kan sy ännu fler, haha. På måndag ska jag beställa lite mer tyg o mudd också, så jag kan göra klart byxorna som inte har mudd =)

många kramar.:)
  • chbw
    velicious01 skrev 2015-05-22 00:48:56 följande:
    Hej!

Hoppar in här jag med om jag får? :)
    vi (26 o 27 år) började utredning i Februari. Fick på första besöket primolut nor för oregelbunden mens och spottings.
    Fick ta prover när tant röd kom igång och fick våra provsvar för 3 v ca.mannens prover såg bra ut..men mitt var inte så bra.
    Prolaktin värde verkade vara på gränsen till dåligt och mitt sköldkörtelvärde var inte heller bra, så har höjt min dos från 75 till 100 och hoppas att det ska bli bättre ÄL och mer regelbunden cykel och att det dyker upp ett fint plus :) min gyn trodde att vi inte fått plus just för mina dåliga sköldkörtel värden. känns skönt att det inte va nått värre iaf :)

Men en fråga till er. Fick ni tjata till er en äl-spolning och pergotime? Jag frågade om detta men fick svar att nehe spolning kan göra att det blir inflammation eller nått sånt och pergotime behövs inte för jag hade "bra" äl o.sv Så det är alltså inget man måste göra eller?

Hej! =) 

jag behandlar också mina sköldkörtelvärden, fick pga utredningen reda på att jag har hashimotos och en lätt underfunktion tillsammans med pcos och endometrios.. 
    Skönt att det verkar bero på sköldkörteln, det går ju förhoppningsvis hyfsat fort att behandla!

Jag behövde inte ens be om spolningen. Jag trodde det var något alla gjorde under utredning, eftersom det ju kan va bra o veta om det är stopp i äggledarna. Är det stopp spelar det ju ingen roll hur bra äl man än har (!) men tydligen får inte alla det? 
    På måndag ska vi få veta vad för behandling vi får, troligen ägglossnignshjälp då jag verkar ha dåligt med sånt. Men som jag förstod det får jag isåfall sprutor. Det nämnde hon redan första besöket att jag troligen skulle få om det "bara" är dåligt med ägglossningar. Vet en del som får äl-hjälp trots att de verkar ha äl också.. konstigt att riktlinjerna inte är samma överallt.. hmm

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-22 10:00:33 följande:

Åh gud vad duktig du är, vad avis jag är. Igår var jag med min bästa kompis till en symaskinsaffär för hon behöver en ny. hon syr och stickar alla hennes barns kläder och om hon köper en ny skulle jag kanske få hennes gamla, hehe vem vet jag kanske också lär mig en vacker dag. =)

Nu på tisdag ska spolningen göras, jag är redan skit nervös när jag tänker på det, försöker aktivera mig med annat, i helgen har jag massa planer och ska försöka undvika oroa mig allt för mycket, oroade mig totalt i onödan över våra provsvar och nu kanske jag oroar mig i onödan för detta, totalt meningslöst egentligen, skulle det visa sig vara fel får man försöka tänka att då får man ju hjälp ändå.=)

Läkaren trodde ju att det skulle gå bra eftersom vi har våra graviditeter bakom oss.

Ja nästa vecka är en viktig vecka för oss, jag har ju bara spolningen kvar sen kan man fokusera på behandlingen, önskar er alla lycka på måndag nu och jag hoppas att dina värden på sköldkörteln snart är normala.

Önskar dig även en trevlig helg, kramar i massor

Tack vad snäll du är!! :) okej! Så duktigt :) kul om du får hennes maskin. Det är superkul o jag går o tittar på de färdiga byxorna hela tiden haha!

Okej! Snart i alla fall,så skönt :) ja. Det är ju så. Men man oroar sig ändå! Jag oroar mig för blodproverna o sambons prover. O du för spolningen. Men jag håller tummarna för oss! Och som du säger, går det inte bra så får vi ialla fall hjälp!! :)

Skönt att du har planer i helgen! Jag jobbar hela helgen, så åker direkt från jobbet till läkaren på måndag morgon :)

Många kramar o trevlig helg!! :)
  • chbw
    fabi skrev 2015-05-23 23:01:07 följande:

Jag har äntligen gjort spolningen! Fick göra det på dag 5 denna gång så att slemhinnan inte skulle hinna tjockna till. Det gjorde ont som sist och hon fick föra in katetern flera ggr då den inte ville sitta kvar men till sist gick det. Jag hade fri passage vilket var skönt att höra. Mitt tsh värde har gått ned till ett bra värde och jag har ingen problem med ägglossningen. Nu ska vi bara vänta på att min man ska få lämna spermaprov nr 2 för att få se om antibiotikan hjälpte och sen skulle vi planera utifrån det så min läkare. Jag hoppas verkligen vi får vår bebis nästa år.

Skönt att det såg bra ut och att passagen var fri! Jobbigt att det gjorde ont o att katetern bråkade :/ 
    Håller tummarna för att din mans nästa prov är bra och att ni får er bäbis till nästa år! :)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-25 21:37:36 följande:
    Hej förlåt om jag inte hört av mig, en nära anhörig gick bort i en tragiskt olycka i helgen, han blev bara 30 år, allt är jobbigt just nu, tänker på alla mina nära och kära nu som både sörjer sin son, bror och barnbarn. Imorgon är det dags för min spolning har inte alls tänkt på den utan alla tankar har gått till det tragiskt.
    Man får sig en tankeställare när något sånt här händer =(

Hur har allt gått för dig? Slängde en tanke till dig också igår.
    Många kramar från mig
    Absolut inget att be om ursäkt för! Så hemskt att sånt händer :( skickar många kramar till dig! 

Vi var på återbesöket idag, och både mina blodprover o sambons prov såg bra ut. Det är alltså jag som inte har ägglossning som man ska. Däremot måste jag vänta tills levaxinet är rätt inställt och ämnesomsättningen kommer igång igen, och helst gå ner ett par kg. Förhoppningen är att äl kommer igång då, annars ska jag höra av mig och få äl-sprutor. Så troligen får vi ingen hjälp före hösten. Jag bara hoppas levaxinet fixar så jag får igång äl, med tanke på den värken jag får vid och mellan äl och mens så är det ju inte jättekul o bara vänta och ha ont.. hm.. 
    Håller tummarna för dig imrogon! 

många kramar! 
  • chbw
    velicious01 skrev 2015-05-26 01:28:24 följande:
    Tack snälla för svar :) så härligt att kunna bolla lite tankar om de här med nån. Har bara berättat för 2-3 vänner men dom är inte i samma sits o tips som tänk inte på de dyker ofta upp ;)

Så du har endo och pco? Hur funkar de om man är i bebbe verkstan? Tänkte om du får värktabletter då? Läst på en del om endo o tycker mycket passar in på mig men inga läkare som tar en på allvar....bra att du får hjälp med äl. Håller tummar o tår att ni snart får ert plus! :)

Hoppas så att de "bara " är hypotyreos. Men vill ju göra dendär spolningen för o kolla att allt ser ok ut o kanske pergo med.

Nä min gyn verka inge bra tyvärr. Slarvig med. Vet inte om jag ska byta gyn?
    Ja, det är så skönt att  som du säger, bolla med någon i samma sits =) 

Yes, endo och pco-s. Jag har opiater vid behov, som jag tar när jag får för ont av endon, den ena får jag bara ta vid mens då jag bevisligen inte är gravid, för den kan skada eventuell graviditet. Men den andra kan jag ta annars med. Försöker undvika så mycket som möjligt ändå dock. Målet är ju att bli gravid så snabbt som möjligt pga smärtan, så jag slipper gå utan behandling för länge, eftersom endon kan bli värre. Har gått utan behandling i drygt elva månader.. :/ 
    Jag tycker du ska ta tag i o verkligen kolla upp om det är endo, för det behöver behandlas (om man inte är gravid/i vevan att bli gravid såklart). Tyvärr är snittiden 6-10 år på att få diagnos.. För många har det blivit ett krig varje dag för att få den hjälp man har rätt till tyvärr :( jag hade tur o hamnade hos en bra läkare när jag fattade att det inte var rätt o ha så ont som jag har. Var 19 då o hade haft svåra smärtor sen jag var 14.. 
    Pco-s en gör att jag troligen har dåligt med ägglossningar. Även underfunktionen av sköldkörteln stör ut ägglossningen, så jag måste vänta in levaxinet och när ämensomsättningen kommer igång igen kommer förhoppnignsvis äl igång ordentligt igen, annars får jag ägglossningssprutor. 

Behandlade du med levaxin? vad låg dina sköldkörtelvärden på? har du även fått kolla tpo-antikroppar? 
    Spolningen tycker jag borde vara standard i en fertilitetsutredning. Spelar ingen roll hur bra ägg man har o ägglossningar osv om inte ägget kan passera i äggledaren ju. Helknäppt.. 

Okej. Tråkigt att det känns så. Om du inte känner att den läkare du träffar är bra tycker jag definitivt du ska byta!

kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-26 11:23:24 följande:

Hej Tjejer

Allt gick bra idag, fripassage i båda äggledarna. Spolningen gick också bra, tyckte inte alls det gjorde ont. Spände till något när hon tryckte in slangen, sen själva spolningen kände jag inte alls, är så lättnad att allt är över nu.
    Nu blir det förmodligen ägglossningstimulerade efter sommaren, fick inte läkartid förrän i augusti men hon skulle skriva en lapp till honom angående vår behandlingen, kanske drar vi igång nu med allt nu efter vår resa.

Hoppas allt är bra med er tjejer. Kramar till er

Hej!

Så skönt att det gick bra! och att du inte fick ont!! =) 
    Håller tummarna att allt går bra nu med stimuleringen sen och att er resa blir fantastisk!!

många kramar!

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-27 08:35:17 följande:
    Hej

Ja nu är allt över, känns hur skönt som helst. Denna månaden kommer vi skydda oss och inte försöka bli gravida, nu ska jag njuta av en semester som vi drar på om några veckor. När vi kommer hem kommer vi säkerligen bli gravida.

Hur är det med dig? Du känner nog dig också lättnad. =)
    Nu ska du bara få ordning på medicineringen men jag är säker på att det snart ordnar sig. Jag håller alla tummarna jag kan.
    Kan även berätta att jag ska köpa en symaskin av min kompis på torsdag, blev lite inspirerad av alla din söta kläder.

Ha en fin dag, nu ska jag jobba. kramar
    Hej! 

okej =) låter bra att verkigen njuta av semestern! Håller tummarna för er :) 

Här är det helt okej, ja. Skönt att veta att allt utom äl ser bra ut, men jobbigt att behöva vänta ännu mer. Men det blir en bäbis till slut i alla fall!! =) 
    Åh vad kul! Tycker det är väldigt rogivande att sitta och sy. Fokus på något helt annat en stund :) 

tack, detsamma! ska iväg strax o jobba jag med :) många kramar
Svar på tråden Fertilitetsutredning