• chbw

Fertilitetsutredning

Thotis90 skrev 2015-06-27 20:00:33 följande:
    Man kontrollerade TSH och det låg på 2.2. Jag tycker absolut att laparoskopi borde vara en del av en fertilitetsutredning om det inte hittas några fel vid de vanliga undersökningar, men läkarna vill ogärna gå in i buken "i onödan". Det tog t.ex. 8 veckor innan jag hade återhämtat mig någorlunda (var tack och lov arbetslös då). 
    Okej. 
    aj, jobbigt det tog sån tid :/ Jag har ju gjort två laparoskopier för o hitta endo, med ett och ett halvt år emellan ca, efter båda var jag tillbaks på skola/jobb efter en vecka. Hade nog behövt vila längre, men fanns ingen tid.. Hade dock mycket ondare andra gången. De vill ju undvika om det går, kan köpa det, men känns ju som att en bör få bestämma själv vad man vill utsätta sig för, för att kunna få svar på varför det inte fungerar som det ska.. Endo bör man ju dessutom behandla, så det är ju bra att upptäcka så tidigt som möjligt. Fick göra en magnetröntgen efter första operationen. Funderade på varför den inte gjordes först eftersom man tydligen kunde se endo så och de väntade med operation in i det sista. Knasigt att det inte ska tas tag i ordentligt när det gäller sånt här :/ 
  • chbw
    varningsljus skrev 2015-07-09 21:28:15 följande:

Hej gänget!

Hur går det för er?

Kramar

Hej :)
    Här bara väntar vi. Hade massa ägglossningstest hemma, så testade att använda dem, trots att de kan visa fel pga pcos-en. 
    så i söndags var det negativt, måndag negativt, tisdag positivt, onsdag positivt och imorse var det starkare än igår :O ska testa igen imorgon. Hade ägglossningskännignar i onsdags, första gången på typ ett år. Hoppas hoppas kroppen är i fas igen, för isåfall börjar cykeln bli regelbunden igen, och då bör ju bim vara om ca två veckor... kanske kanske kanske det blir en vårbäbis... Annars får jag ägglossningssprutor efter sommaren.. =)

hur går det för er?

kramar
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-07-10 08:12:12 följande:

Hej tjejer. Imorgon åker vi hem från USA, vi har haft det helt underbart. Jag är på dag 26 och haft extrem mensvärk, brukar ha mens dag 33, vet ej om det är dåligt eller bra tecken.

Återkommer med mer text när jag kommer hem. ??? kramar

Hej!

Åh så härligt att ni haft det bra!! :D 

kramar

• chbw
    varningsljus skrev 2015-07-10 16:14:18 följande:
    Okej vad spännande! Brukar du använda älstickor? Mitt ältest var neg idag, cykeldag 15. Jag använder cb-digital. Tycker de är så smidiga. Jag blev inte klok på stickorna när jag använde dem...

håller tummarna för dig!! Hoppas ni får till lite mys också :)

Kramar

Nej jag brukar inte det =) hade kvar från innan jag fick veta att pcos-en kunde ge fel resultat. men eftersom jag hade så starka ägglossningssmärtor i onsdags så borde det ha stämt då =) testade imorse igen och det var fortfarande starkare än kontrollstrecket :O Har typ tre eller fyra tester kvar, tänkte använda upp dem =) Okej! låter bra med digital =) jag använder rfsus stickor. 

Sen har jag köpt graviditetstest från billiga-tester, 20 stickor för 119 kr. Och så hittade jag via appen wish 20 stickor för 17 kr :O så laddat upp haha. Har ett digitaltest som jag kommer ta om de andra blir positiva =) 

Okej, brukar äl-testerna fungera för dig? vet du ungefär när du brukar ha äl? =) 

tack jag gör detsamma för dig!! =) 

kramar

• chbw
    varningsljus skrev 2015-07-11 06:43:15 följande:
    Okej men då är det ju bara att köra på!! :) vilken cykeldag är du på?

De digitala är så användarvänliga men dyrare... passade på att köpa med nätet med någon rabatt sist.

Ja de brukar fungera. Har iofs bara använt dem i ca 3-4 månader. Min läkare på fertilitetskliniken rekommenderade just dem.

Har har äl runt dsg 17 de senaste månaderna. Jag började ju med pergo i april.. men var bortrest precis vid äl så vi fick till mys några dagar innan dess. Sen har jag inte ätit fler kurer då min sambo varit bortrest just vid beräknad äl de senaste två månaderna så då kändes det meningslöst. Denna månaden blev det heller ingen pergo eftersom kliniken har stängt och jag vågar inte chansa utan vul...

har du diskuterat pergo nåt med din läkare?

Kram
    Jo =) Nu är jag på cykeldag 25. Innan mensen strulade hade jag en cykel på 28-30 dagar, men nu har den ju varit allt från 35-81 dagar. Däremot kändes senaste mensen mer normal än den gjort senaste året, och jag kände av den eventuella ägglossningen. Så hoppas det var det! 

okej! ja de låter smidiga, men inte vågat chansa pga att jag kan visa fel :O 

Okej! vad tokigt att han åkt bort just då! o smart o vänta, utifall det skulle bli äggkalas o flera släpps :O :)

Jag frågade om pergo, men hon är helt inne på ägglossningssprutor om jag inte är gravid innan sommaren är slut. Så isåfall blir det sprutor,. Förhoppningen är att det är sköldkörteln som strulat till ägglossningen och den är på banan igen. Så får se hur det går! Vi hann få till lite mys någon dag innan, på eventuella äl-dagen och nån dag efter. Så Nu är det bara att vänta! :o 

Min läkare har (tycker jag) egentligen gjort fel.. Jag fick ju tid till utredning efter sex månader pga att jag har endometrios och får fruktansvärda smärtor utan behandling. Så hon borde gett ägglossningsbehandlingen med en gång då sköldkörteln blev bra igen, så att jag får slippa ha ont, för iomed att mensen blir normal igen och stabiliseras, desto ondare får jag. Jag tänkte inte på att ifrågasätta när hon sa att vi skulle vänta till hösten. Ska ringa så fort kliniken öppnar i augusti och fråga iallafall, om det inte blivit än bäbis innan det. Svårt att tro det, men samtidigt känns det som vi den här månaden har vår första riktiga chans, då mensen kändes normal och jag faktiskt kände av ägglossningen (om det lossade ett ägg o inte en tom äggblåsa..)

När öppnar er klinik igen? =)

kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-07-12 03:09:00 följande:
    Hej =)

Allt bra med dig? Nu är vi hemma från vår fantastiska roadtrip, så mycket vi har fått se och uppleva, grand canyon var nog det vackraste jag någonsin skådat.
    Tyvärr drabbades vi båda av en förskräcklig förkylningen och efter det fick jag ett helvetes ryggskott och fick uppsöka läkare, har fortfarande ont i ryggen men börjat bli bättre men trots detta har vi haft den bästa resan någonsin. =)

Nu väntar jag mensen, man kan ju hoppas att den inte dyker upp. Om mensen dyker upp kommer jag börja på pergotime nästa menscykel, alltså i augusti.
    Allt känns bra nu när man kommit hem, man har ny energi efter alla vackra upplevelser.

Hoppas nu allt går vägen för oss alla i tråden, läste att din menscykel förmodligen har hamnat i rätt balans igen, känns underbart att läsa. När har du förväntad mens? Jag är på dag 28 nu och mensen bör komma inom en vecka skulle jag tippa men den brukar ju dyka upp lite som den vill..

Nu ska jag försöka sova lite till, sitter här nu tre på morgonen och skriver, har nog aldrig hänt men denna hemska tidsomställningen är hemsk, samma när vi landade i San Francisco vaknade vi fyra på morgonen flera dagar i rad.  Hehe.

Vi hörs snart igen, kramar i massor

Hej! 

Jo, just nu är det helt okej! jobbat några dagpass så är helt slut, men bara ett kvar tills jag får gå på natten igen! =) 

så härligt att resan varit bra! Synd med förkylningar o ryggskott, men bra att det börjat bli bättre!! =) 

Okej! Skönt med energitankning! Vi har äntligen bokat vår semesterresa! Vi åker till sardininen i 11 nätter. Och så fick jag en resa till London tre nätter av sambon när jag fyllde år, så dit åker vi i oktober/november nån gång! Ska bli så härligt att bara få slappna av och inte tänka på något annat än oss =) 

Håller tummarna att mensen inte dyker upp för dig, och om den nu gör det, att pergon hjälper snabbt!! :) 

Ja. Jag hoppas det iallafall! Senaste mensen var den första som verkligen kändes "normal" på första gången sen typ ett år. Men med det kommer smärtan tillbaks ordentligt igen tyvärr :/ 
    Men sköldkörteln är återställd enligt senaste proverna! Ska försöka få till nya i slutet av augusti innan vi åker till sardinien =) 

Har testat att använda ägglossningsstickorna som är kvar sen förra året. Fick negativt första två dagarna, sen positivt en dag, sen starkt positivt (samt ägglossningssmärtor som var förjäkliga) och efter det har de varit positiva (starkt positiva) tre dagar till. Idag var de lite svagare, så imorgon är det nog negativt. Vi har i alla fall lyckats få till lite mys på den eventuella äl-dagen och nån dag innan och efter... Om det stämmer nu så har jag bim om ca 10-14 dagar. Lagom till bröllopet vi ska på, så hoppas lite extra att det inte blir något. Den 22a har det gått två v sen troliga ägglossningen, då tänkte jag testa =) 

Håller tummarna för dig! 
    Haha oj då! Hoppas du lyckades sova något mer =) 

många kramar! 

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-07-12 22:36:19 följande:
    Hej

Underbart att ni bokat resa, jag har hört att det ska vara fint i Sardinien. Kollande en del resor dit innan vi bokade USA resan, vore spännande att få höra om era upplevelser där sen, kanske blir en resa för oss också i framtiden.

Skönt att din kropp är återställt, nu är din kropp fullt redo att ta emot en graviditet, nu är det bara till att tuta och köra, spännande hihi.. =)

Jag lider med dig, måste vara hur jobbigt som helst. Hur känns din ägglossinssmärta? Känner du smärtan i hela magen/ryggen eller bara på ena sidan där ägget släpper?
    Jag brukar känna av min ägglossning på ena sidan men har inte gjort det alls denna gången men det är kanske för vi var på resande fot och haft så mycket annat att tänka på.
    Nu får vi se om det blir som alla säger, "slutar du tänka på det blir du gravid"
    Annars kommer dom få sig en redig avhyvling ;P
    Nä men man får försöka ha lite tålamod fast att det är tufft, det värsta med att åka hem från USA var nog denna pressen över att bli gravid, den upplevde jag inte alls i USA men däremot upplever jag den nu direkt när jag kom hem och det är inga roliga känslor.
    Mina barndomsvänner ska träffas på fredag med alla deras bebisar, jag blev erbjuden att följa med men det känns inte särskilt lockade att sitta där och lyssna på barn och bebisprat, inte särskilt intressant när man själv inte har barn och ännu mindre när man är barnlös...känner mig även extremt ensam här hemma, alla mina gemensamma vänner har barn nu och träffas såklart och har sina mysiga bebisträffar, jag vill också känna mig som en del av gänget, men det gör jag tyvärr inte.. =/
    Nu blev jag lite känslor och ligger här och gråter i min ensamhet. skönt att få det ur sig på något sätt...

Nu ska jag förbereda mig inför sängdax, hoppas få en mer stabil sömn inatt och vakna vid "normal tid" imorgon :P

kramar i massor
    Hej! =) 
    Ja, det känns helt underbart =) Allt jag läst om sardinien verkar fantastiskt, så ska bli spännande att åka dit! Sambons systers kille är italienare och hans familj har lägenhet i sardinien (tyvärr upptagen just då vi ska dit), så har fått massor av tips  =) 

Känns i hela magen, höfterna, ljumskarna, ryggen osv. Förut hade jag alltid på vänster sida främst, men nu tror jag det har varit både och (förträngt haha). 

Om det var ÄL är jag på äl+4 nu. Så kan börja testa om ca tre dagar. Köpt hem 40 billiga teststickor som jag tänkte använda =) Typ ett om dagen tills det blir starkt + eller mens.. =) 

Åh blir så irriterad på folk som säger så! Är ju en myt. O att säga till nån som längtar att det "bara är att slappna av och inte tänka på det" är rent av elakt.. :/ 

Mysigt med många bäbisar, men jobbigt o träffa dem när man själv längtar :/ Jag har som tur e bara en vän med barn. En vet jag försöker också, och har försökt i ett år, så hoppas på att hon också får sitt plus snart =) 

Skönt att få släppa ur sig känslorna! Jag känner mig faktiskt ovanligt positiv den här månaden.. Kanske för att jag för första gången känt att vi har en chans... Vet ju inte alls hur det går. Skulle va extra skönt den här månaden, eftersom mensen är beräknad när vi ska på bröllop :O o mensen efter är beräkna när vi är på sardinien... Två tillfällen jag verkligen inte vill blöda! :O 
    Vilken cykeldag var du på? 

många kramar! 
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-07-12 22:36:19 följande:
    Hej

Underbart att ni bokat resa, jag har hört att det ska vara fint i Sardinien. Kollande en del resor dit innan vi bokade USA resan, vore spännande att få höra om era upplevelser där sen, kanske blir en resa för oss också i framtiden.

Skönt att din kropp är återställt, nu är din kropp fullt redo att ta emot en graviditet, nu är det bara till att tuta och köra, spännande hihi.. =)

Jag lider med dig, måste vara hur jobbigt som helst. Hur känns din ägglossinssmärta? Känner du smärtan i hela magen/ryggen eller bara på ena sidan där ägget släpper?
    Jag brukar känna av min ägglossning på ena sidan men har inte gjort det alls denna gången men det är kanske för vi var på resande fot och haft så mycket annat att tänka på.
    Nu får vi se om det blir som alla säger, "slutar du tänka på det blir du gravid"
    Annars kommer dom få sig en redig avhyvling ;P
    Nä men man får försöka ha lite tålamod fast att det är tufft, det värsta med att åka hem från USA var nog denna pressen över att bli gravid, den upplevde jag inte alls i USA men däremot upplever jag den nu direkt när jag kom hem och det är inga roliga känslor.
    Mina barndomsvänner ska träffas på fredag med alla deras bebisar, jag blev erbjuden att följa med men det känns inte särskilt lockade att sitta där och lyssna på barn och bebisprat, inte särskilt intressant när man själv inte har barn och ännu mindre när man är barnlös...känner mig även extremt ensam här hemma, alla mina gemensamma vänner har barn nu och träffas såklart och har sina mysiga bebisträffar, jag vill också känna mig som en del av gänget, men det gör jag tyvärr inte.. =/
    Nu blev jag lite känslor och ligger här och gråter i min ensamhet. skönt att få det ur sig på något sätt...

Nu ska jag förbereda mig inför sängdax, hoppas få en mer stabil sömn inatt och vakna vid "normal tid" imorgon :P

kramar i massor
    Glömde lägga till också att jag testat med ÄL-tester.. Började i söndags. 
    Söndag: negativt
    Måndag: negativt
    tisdag: positivt
    onsdag: starkt positivt (starkare än kontrollstrecket, den dagen jag kände ägglossningssmärtor också)
    torsdag: starkt positivt
    fredag: positivt
    lördag: starkt positivt
    söndag: (idag) negativt (Starkt fortfarande, men svagare än kontrolltestet)

märkligt att det var så så länge. Dock kan det ju kanske bero på pcos-en.. men kände ju tydligt ägglossningssmärtan.. Hoppas hoppas det inte var tom äggblåsa... ._.
  • chbw

Tess1984 skrev 2015-07-13 09:37:44 följande:
    Ja jag håller med om att det är elakt sagt, nog därför jag slutat prata med människor om min barnlöshet för att slippa dessa onödiga kommentarer.
    Jag har väl några i min närhet jag kan prata med utan att bli anklagad att jag stressar eller tänker på det för mycket (därför blir jag inte gravid) men dom är väldigt få och man vill inte älta sönder sina vänner...

Idag känner jag mig riktigt trött precis som det brukar några dagar innan mens, vill bara sova och orkar knappt gå upp på morgonen. Vet ej om det är tidsomställningen eller PMS som tar överstyr men igår sov jag någon timme på dagen och sen gick jag och la mig strax innan 12 inatt och vaknade nu vid halv 8 på morgonen men orkade knappt gå upp, känner igen detta mönster varje satans månad, känner även mensvärk som kommer smygandes så jag är säkerligen inte gravid denna månaden heller.

Skönt att du känner dig positiv man får försöka se det positiva i allt fast att det kan vara svårt ibland, håller tummar och tår för att det är er tur nu, vore kul om vi får vårt första plus i tråden denna månaden, det sporrar en själv att man också kan lyckas en vacker dag. Hjärta

Sorry men jag förstår mig inte alls på ägglossningsstickor och hur många dagar man kan ha positiv eller inte, de gångerna jag har använt ägglossningstest har jag använt digitala, när man fått glad gubbe har jag slutat testa, visst är de testerna lite dyrare men man slipper analysera streck, men det låter som du haft en fin ägglossning denna gånger, jag håller tummarna.. =)

Nu ska jag träffa syrran och hennes lilla bebis igen, är så glad att jag blivit moster, vet att jag får passa och låna henne när jag vill, känns underbart att hålla henne i mina armar, det lilla livet. Köpte jätte mycket kläder till henne i USA, var så kul att lämna allt igår...såg hur glad syrran blev också.

Jag önskar dig en fin dag, många kramar
    Ja! Att sluta tänka på det när man verkligen önskar det går ju typ inte. Och att sluta tänka på det gör ju inte automatiskt att ett ägg lossar, blir befruktat och fäster. Och det är skuldbeläggande dessutom. Nästan säker på att det ska kräva rejält mycket med stress för att störa ut ägglossning. 
    Nä.. Är ju så. Jag pratar med några få. Mina systrar vet, min farmor vet att vi genomgått utredningen. Två kollegor och en nätkompis. Min ena kollega är superpositiv, så henne är det skönt att prata med, man känner sig verkligen laddad efter =) Skulle vara kul att få ge sambons mamma beskedet i bröllopspresent när hon ska gifta sig också.. Här hemma har vi bytt om lite haha. Jag positiv, sambon försöker tona ner det. Tidigare har jag varit helt negativ.. Och han positiv.. :p 

Åh så jobbigt o va trött! Fick sova ut idag, äntligen. Och imorgon jobbar jag natt, så börjar bli lite piggare än jag varit veckan som gått. 
    Kan nog vara både och :/ men såna symtom kan ju även vara symtom på bäbis.. Men man vill ju inte hoppas för mycket, när det inte blivit något tidigare. Tror inte jag kommer tro på det, när jag väl får ett plus, förrns vi får se bäbisen på ultraljud..

Ja! Skulle ju vara toppenkul, vem det än blir! Som du säger, det gör det lättare att tro att det även kommer hända för en själv! Hjärta

Haha okej =) Jag tycker de är lite knöliga, men har fattat som så att LH stegras och då lossar ägget inom 24-48 timmar. Och på rfsu-stickorna så ska testlinjen vara lika stark som, eller starkare än kontrollstrecket för att vara positivt. Och egentligen ska man sluta testa när man fått positivt, men jag fortsatte. Tror LH ska sjunka rätt snabbt egentligen. Idag var mitt med hundra procents säkerhet negativt i alla fall. 

Har också kommit fram till att fertilitetsmottagningen gjort fel som låter mig vänta tills i höst med behandling. Jag fick ju tid efter sex månader pga att jag ska slippa ha så ont för länge. Så hon borde låtit mig få behandling direkt när sköldkörteln var bra igen, inte vänta tre månader till för att se om det kan fungera. För funkar det inte (och vid eventuell ägglossning) får jag ju så himlans ont. Så ska ringa o ifrågasätta när de öppnar igen... Men själva anledningen till att jag kom dit så tidigt var ju just att få hjälp och behandling fort. 

Åh så mysigt! O vad härligt för dig att få vara moster =) Tror jag det att hon blev glad =) Själv är jag helt galen i barnkläder, speciellt bäbiskläder! haha. Ska försöka sy lite mer ikväll! Kanske kanske att jag ska våga mig på att sy en body.. Får se =) 
    Längtar själv tills jag får syskonbarn, men förhoppningsvis dröjer det iallafall några år tills dess haha. Mina syskon är bara 18, 17, 16, 10, 9 och 7 år :P 

Detsamma till dig!! många stora kramar! 
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-07-13 19:56:12 följande:
    Nä precis, man blir ju inte direkt gravid med tankens kraft!! Skulle kanske underlätta för en själv om man vore lite mer positiv. Tack och lov är jag väl något mer positiv än negativ, man har ju sina upp och ner dagar och det har man all rätt till.

Hehe sjukt impad att du jobbar natt, fattar inte hur jag skulle klara det, bara nu att vända tillbaka dygnet har tagit en del kraft från mig. Du har kanske jobbat natt under många år och vant dig?

Ja jag kommer nog inte kunna koppla av förrän jag varit på ultraljud efter veckan 13, jag fick ju ett missfall i den veckan, eller graviditeten hade avstannat och upptäcks i den veckan.

Oki, spelar det någon roll vilken tid på dygnet man tar stickorna? Skönt att det fungerar för dig.

Ja det förstår jag känns fel, när öppnar mottagningen igen? Hoppas allt löser sig snabbare. Hur kan de annars behandla dina smärtor? Inte meningen man ska behöva lida på det viset.

Hehe, ja det är underbart att vara moster, idag var jag på syrrans gym och småtränade lite (stretchade) eftersom jag fortfarande har lite problem med ryggen men jag var mer hos bebisen är någon annanstans, köpte en liten body i USA där det står " AWESOME like auntie" som hon hade på sig idag, då känner man sig extra stolt.
    Vore kul att se lite av dina kläder, jag tycket också bebiskläder är sött, man smälter lixom. Nu får jag vila lite, imorgon kommer två huligan ungar som vi ska passa tidigt imorgon, hehe...gäller att vila upp sig ordentligt :P

kramar
    Men typ så! Skönt det =) jag vet inte varför men har en sån positiv känsla i kroppen just nu.. Känns jättekonstigt när jag senaste halvåret varit så negativ... 
    Ja precis! Det går upp och ner, lika som med nästan allt annat! 

haha =) Jag har jobbat natt heltid (132 timmar/månad) sen i april. Innan det jobbade jag ca 50%natt o 50% dag i typ ett år (tog examen januari 2014). Men mår så himla mycket bättre när jag jobbar natt, och får mer ledigt (jobbar två nätter varannan vecka, och fyra varannan. Så blir ledig 5 varannan o 3 varannan) =) Funderade faktiskt lite om jag skulle klara av att jobba dagtid i USA där de ligger på de dygnen jag gör.. haha. 

Nä, men typ samma här. Ville egentligen inte berätta för någon innan första UL, men kommer inte kunna hålla mig från att berätta för iallafall sambons mamma och min farmor typ med en gång. Skönt att de vet om ifall det skulle bli ett missfall. Håller tummarna för dig att det går vägen den här gången!! 

Det ska egentligen inte spela någon roll, men de rekommenderar morgonurin. Dock ska det funka ändå om man haft det i blåsan minst fyra timmar och inte druckit så mycket =) 

Ja.. Blev så arg när jag kom på det. De öppnar nån gång första eller andra veckan i augusti. minns inte riktigt. Har skrivit upp i kalendern i alla fall. det enda som kan göras är behandling som stannar upp ägglossning/mens, vilket ju inte går nör jag ska bli gravid, eller morfin. Har citodon o tramadol hemma och i kombination tar de bort det värsta. Men tramadol kan skada eventuellt foster, så får bara ta om jag har mens. Och blir så påverkad av dem så undviker så mycket som möjligt. Båda mina gynläkare har ju sagt att jag behöver bli gravid så fort som möjligt. Och därför remissen skickades tidigt. Så störigt att läkaren på fertilitetskliniken inte tänkte på (eller struntade i?) det.. 

Så härligt! haha det förstår jag. var hos min kollega och lånade hans bäbis typ hela em/kvällen, tills hon skulle sova haha. Så mysigt! Förstår att du känner dig extra stolt då! Hade jag med gjort =) 

kan lägga upp bilder när jag syr mer =) Det mesta finns upplagt här: 
    crazycatchick.blogg.se 
    Syr mest byxor och dregglisar haha. Inte vågat mig på nått annat än =)

Haha det kan jag tänka mig! Hoppas du får sova bra inatt! :D

många kramar
Svar på tråden Fertilitetsutredning