sportpappa skrev 2015-03-17 20:21:38 följande:
Fast jag minskar inte på min fritid alls. Det jag gör sker på "död tid", dvs. tid som inte används till andra vettiga saker eller under arbetstid. Läsa böcker hade jag ändå gjort och är något som de flesta bör syssla med. Precis som med fysisk aktivitet som man bör ägna 30 minuter åt per dag. Hjärnan behöver också sin dos med träning varje dag.
Sen försöker jag göra utvecklande saker med min son som vi båda har nytta av och tycker är kul. Att göra saker med honom anser jag vara fritid.
Jag tror också att vi kommer att jobba på andra sätt inom en snar framtid. Det vissa spår är att många kommer att vara fria konsulter, dvs. egna företagare som mannar upp olika tjänster utifrån kunskap och behov. På så sätt bestämmer vi mer över vår egen tid och kan jobba mer fritt. Det är redan på gång. Då om någonsin får vi sköta vår fortbildning och utveckling helt själva.
De mer mekaniska yrkena exporteras. Det som blir kvar är intellektuella tjänster och serviceyrken.
Du gör felet att gå till dig själv när du söker lösningar, sån´t brukar inte leda i rätt rikning.
Skulle jag göra det så fick jag inte många med mig, jag är alldeles för mycket anarkist å går gärna helt egna vägar, så det skulle definitivt inte fungera
Jag försöker istället känna av vad som händer globalt, tänka företagsmässigt om det, å sen se om det finns nåt vi kan använda oss av i Sverige.
Å vad som är tydligt, är att resandet å sökandet efter nya resmål/turistmål ökar väldigt snabbt, å då speciellt efter resmål som ger en upplevelse som inte finns i länder med tät befolkning., exotiskt skulle vi svenskar kalla det.
Å vad får vi då, jo allt som har med turism att göra, å det området är enormt, å vi har väldigt mycket att erbjuda i Sverige som lockar, men vi har ännu inga möjligheter att ta hand om det., vi saknar det mesta av tjänster å service.
Så där tycker jag vi ska satsa stort, inte halvhjärtat, utan fullt ut så det verkligen ger ett bra resultat.
Jag tror att vi missat det här för att vi tänker att det är nåt säsongsmässigt, men det är det inte, årstiderna är ju de omvända på södra delen av halvklotet, så det blir helårsarbeten för Sverige.