Inlägg från: tobbe01 |Visa alla inlägg
  • tobbe01

"Arbetsförmedlingen varnar: Stor risk för brist på arbetskraft". Lösningar?

C4U skrev 2015-02-26 05:45:43 följande:

Vad det handlar om är att de som har svårast att få jobb utgör en allt större andel av de arbetslösa. Enligt arbetsförmedlingen finns det fyra riskgrupper: de som har låg utbildning, är över 55 år, har en funktionsnedsättning eller inte är födda i Europa. Och år 2018 kommer fyra av fem arbetslösa att tillhöra de grupperna.
     www.svt.se/nyheter/arbetsformedlingen-varnar-stor-risk-for-brist-pa-arbetskraft

Vi lever i en allt mer högteknologisk värld. Den tekniska utvecklingen går blixtsnabbt men evolutionen........................................................................................................................................................går............................sakta. MYCKET sakta. Man kan inte coacha och peppa, hota eller locka, dumskallar att bli smarta. 
  • tobbe01
    sportpappa skrev 2015-03-17 14:22:23 följande:
    Alla måste ta ansvar och se till att de hela tiden är attraktiva på arbetsmarknaden.
    Det är naivt att tro att bara för att man har en utbildning och ett jobb nu så kan man sätta sig ner på arslet och leva så utan att fortbilda sig. Det går väl kanske inom vissa yrken, men samhället vi lever i utvecklas hela tiden och det gäller att hänga med.

Se framåt. Hur ser ditt liv ut om 5 år, 10 år, 15 år osv.? Vad vill jag arbeta med då? Vad finns det för behov? Kan jag leva på den lönen som jag får då? Vad händer om jag blir av med jobbet? Finns det något tak på lönen för den roll jag har nu? Vad gör jag om ingen vill anställa mig när jag är 55+? Ska jag starta företag, och göra vadå? ...
    Det finns mängder med frågor man kan ställa sig och agera på.

"Om man inte utvecklas så avvecklas man"
    Jo blablabla och en massa ord. Problemet är väl att de smarta inte räcker till? Idag förväntas varenda kotte studera vidare även om de knappt kan läsa.
Svar på tråden "Arbetsförmedlingen varnar: Stor risk för brist på arbetskraft". Lösningar?