• C4U

"Arbetsförmedlingen varnar: Stor risk för brist på arbetskraft". Lösningar?

Vad det handlar om är att de som har svårast att få jobb utgör en allt större andel av de arbetslösa. Enligt arbetsförmedlingen finns det fyra riskgrupper: de som har låg utbildning, är över 55 år, har en funktionsnedsättning eller inte är födda i Europa. Och år 2018 kommer fyra av fem arbetslösa att tillhöra de grupperna.
     www.svt.se/nyheter/arbetsformedlingen-varnar-stor-risk-for-brist-pa-arbetskraft

• Svar på tråden "Arbetsförmedlingen varnar: Stor risk för brist på arbetskraft". Lösningar?
  • puss

Lösningen är att göra det lättare att driva företag och billigare att anställa.

• Nerfherder
    puss skrev 2015-02-26 07:08:44 följande:

Lösningen är att göra det lättare att driva företag och billigare att anställa.

Och göra det lättare för ungdomar och invandrare att få jobb.
  • Lumsen

Inga problem alls, Socialdemokraterna har lovat att fixa en snabbfil för invandrare till arbete. Så det är tur att dom fick makten i sista valet.

• The past is now

Gör fler lärlingsplatser. Långt ifrån alla kan plugga. Jag är en av dem som faktiskt inte kan räkna och jag ha försökt 6 ggr att lära mig men det går inte. Jag har inte ens gymnasiematten och således kan jag inte söka högre utbildningar.

Har sökt alla jobb jag kan tänkas vara kvalificerad för. Nu väntar jag på svar från en arbetsgivare.

• Paulina P P

Företag måste våga anställa äldre. Jag läste i en tidning, tror det var tidningen Chef, för något år sedan eller så, om att företag har många fördomar mot äldre arbetskraft. Det är inte LAS som gör att äldre inte vågar söka nytt jobb. De vill söka nytt jobb, men får inga eftersom arbetsgivarna har fördomar - att äldre inte vill lära nytt, att de går i gamla hjulspår osv vilket man såklart inte gör om man vill byta jobb. Om man är äldre och arbetslös är det ännu svårare.

• nunnna

Vi har för stor grupp lågutbildade och den gruppen ökar snabbt samtidigt som jobb till lågutbildade försvinner mer och mer då robotar tar över enkla jobb.

Japan är det enda land som gör rätt, minskar befolkningen och tillverkar fler robotar.

• nunnna
    The past is now skrev 2015-02-26 15:06:31 följande:

Gör fler lärlingsplatser. Långt ifrån alla kan plugga. Jag är en av dem som faktiskt inte kan räkna och jag ha försökt 6 ggr att lära mig men det går inte. Jag har inte ens gymnasiematten och således kan jag inte söka högre utbildningar.

Har sökt alla jobb jag kan tänkas vara kvalificerad för. Nu väntar jag på svar från en arbetsgivare.

Du får räkna med att ta enkla jobb. Om en somalisk städare tar 50 kr i timmen får du erbjuda dig städa för 20 kr timmen.
  • puss
    nunnna skrev 2015-02-26 15:24:08 följande:
    Du får räkna med att ta enkla jobb. Om en somalisk städare tar 50 kr i timmen får du erbjuda dig städa för 20 kr timmen.
    Men så fungerar det ju inte.
  • Nerfherder
    Lumsen skrev 2015-02-26 14:05:04 följande:

Inga problem alls, Socialdemokraterna har lovat att fixa en snabbfil för invandrare till arbete. Så det är tur att dom fick makten i sista valet.

Ja usch vad hemskt att invandrare skulle få jobb. Då skulle både du och jag tjäna på det.
  • nunnna
    Nerfherder skrev 2015-02-26 16:04:42 följande:
    Ja usch vad hemskt att invandrare skulle få jobb. Då skulle både du och jag tjäna på det.
    Fast nu får de inte jobb då det inte finns jobb, 500.000 är redan arbetslösa.
Svar på tråden "Arbetsförmedlingen varnar: Stor risk för brist på arbetskraft". Lösningar?