ölburk2 skrev 2015-03-17 17:19:06 följande:
Det kan säkert fungera för dom som saknar familj, men övriga vill nog ha lite fritid tillsammans med den, arbete är långt ifrån allt, nåt som många lurats tro.
Det går alltid att hitta ursäkter till att ta tag i sitt liv. Tid finns alltid om man vill. Om man vill så går det att hitta en form av fortbildning som passar.
Sen behöver man inte göra det så extremt som att gå en hel kurs eller ägna tid åt det varje dag. Det räcker med några minuter då och då. Små små steg mot ett större mål.
Ex.
-De flesta har restid till och från jobbet. Där finns mycket tid som går att utnyttja till att läsa, titta på Youtube, lyssna på ljudböcker...
-Det finns många som ägnar 1-3 timmar per dag till att titta på TV, slösurfa etc. som går att lägga på mer konstruktiva aktiviteter.
-På enklare jobb så går det att lyssna på ljudböcker medan man arbetar.
-Tillsammans med familjen så går det att göra verkligen utvecklande saker. Särskilt när barnen blir ca 10+ år. Programmering, mikroelektronik, mekanik, elektronik, fysik, kemi...
-Jag brukar läsa böcker i sängen ca 30 minuter per dag innan jag somnar. Det är skönlitteratur som varvas med facklitteratur.
-Jag sitter vid dator när jag jobbar och då brukar jag ha ett fönster i bakgrunden med någon intressant föreläsning. Det blir 30-60 minuter någon gång i veckan.
-När jag kollar upp något som jag undrar över så tar jag inte bara reda på svaret utan försöker alltid gå ett steg djupare och förstå varför det är på det sättet eller hur det fungerar.
-Jag hjälper människor på olika forum, ex. Familjeliv. Det gör att jag måste sätta mig i mängder med intressanta saker för att förstå vad som gäller i varje enskilt fall. Juridik, matematik, teknik, ekonomi och företagande är det jag tycker är mest intressant att ägna mig åt.