-
Hoppas verkligen du har rätt..nihka skrev 2015-02-24 18:04:39 följande:Jag tror du blint gick på att det var så många som blint gick på. Det är en populär föreställning inom SD-kollektivet att övriga är samhällspolitiska zombies.
-
De jobbar ändå för lite för att det ska vara en vinst för Sverige.Anonym (Leif) skrev 2015-02-24 19:16:45 följande:Vem påstår detta??
Jag tycker dock det är lite otydligt hur denna forskare har räknat. Det är klart att flyktingar just de året de kommer och ett antal år framåt kostar ganska mycket. Samtidigt kommer de allra flesta så småningom jobba och bidra till svenska samhället - utan att ha haft lika många år utan jobb som infödda svenskar. Om man t.ex. tittar på de som kom till Sverige i början av 1990-talet från Jugoslavien så är andelen som förvärvsarbetar bland dessa faktiskt t.om. något högre än bland svenskar i allmänhet.
Alldeles oavsett detta så tycker jag denna fråga är irrelevant. Jag vet inte hur man räknar ut vad en "flykting" kostar, hur mycket kostar en t.ex. "norrlänning"? Självklart vet vi vad t.ex. Migrationsverkets insatser kostar osv, men att försöka räkna ut någon totalkostnad för vissa individer i samhället är ju jäkligt vanskligt. Det handlar inte heller om kostnaden, för asyl är en mänsklig rättighet och att ta emot människor som flyr från krig och förtryck är en kostnad som ett civiliserat samhället måste ta. -
Finns inga politiker som vill att vi ska öka befolkningen i denna takt vi ökar nu.ölburk2 skrev 2015-02-24 19:50:59 följande:Så sägs det utåt av vissa, men det är långt ifrån hela sanningen, om å om igen tas frågan upp i Sveriges Riksdag om hur vi ska bli fler, lyssna på SVT Forum på TV2, där sänds det varje dag flera timmar från debatterna i riksdagshuset., bra sätt att hålla sig uppdaterad vad politikerna pratar om.., offentligt iaf.
Sen har vi ännu ett problem som aldrig eller sällan näms, det att vi med skattepengar utbildar folk till arbetslöshet, genom att vi tillåter utbildningar betalda med skattepengar, där det inte finns nån arbetslöshet, å det måste vi tyvärr ändra på.
Tyvärr säger jag, för det betyder att alla inte kan få den utbildning dom önskar sig, vilket givetvis inte är bra.
Men har vi nåt val, var ska vi t.ex hitta de över 30.000 lärare vi behöver inom kort, när ingen vill utbilda sig till lärare?
Detsamma gäller f.ö flera hantverksyrken.
Jag ser ingen annan lösning än att styra de som utbildar sig till yrken vi behöver, alla andra kommer att behöva bekosta sin utbildning helt utan statlig hjälp. -
Seriöst, matte verkar inte vara PK-isters bästa sida, inte konstigt att ni tror att invandringen skulle vara lönsam.Anonym (Leif) skrev 2015-02-24 19:24:13 följande:
Om vi antar att summan 50 miljarder stämmer så innebär det en kostnad på 37 kr i månaden per person för oss som bor i Sverige. Billigt!
Det är inte 50 miljoner vi pratar om utan 50 MILJARDER KR!!!! -
Anonym (Tant Tarzan) skrev 2015-02-24 20:23:44 följande:Trettisju spänn i månaden för att rädda livet på människor på flykt. Mitt livs bästa investering!Anonym (Leif) skrev 2015-02-24 19:24:13 följande:
Om vi antar att summan 50 miljarder stämmer så innebär det en kostnad på 37 kr i månaden per person för oss som bor i Sverige. Billigt!
Jag rekommenderar er att läsa om ettans matte, att ni ens går på denna siffra utan att reflektera är verkligen skrämmande, är det för att ni tyckte den var politiskt korrekt låg siffra??
-
Nej vi föder inte för lite barn i Sverige, tvärt om föder vi fler barn nu än vi någonsin gjort tidigare och Sveriges befolkning växer som aldrig förr.Carlin skrev 2015-02-24 20:37:14 följande:
Det känns ju skönt att alla ni invandrarfientliga har hittat någon att skylla på men när det är "svenskar" som lever på bidrag, är arbetslösa, är kriminella eller i allmänhet kostar samhället pengar vem skyller ni på då? Är det fortfarande invandrarnas fel? I Sverige föder vi dessutom på tok för lite barn, hade det inte varit för invandringen hade landet inte haft den välfärd som finns nu. Se själv på Danmark som försöker ta till diverse metoder för att få befolkningen att föröka sig då denne grovt underbefolkade.
Här är är en artikel och en rapport som ni kan läsa som lär er lite mer om hur nationalekonomi fungerar och vilken effekt invandring har på landets ekonomi.
touch.metro.se/nyheter/ny-rapport-spracker-tio-myter-kring-invandring/EVHncu!rMzKyYAOUw3c/
Bara för att det finns svenskar som lever på bidrag betyder inte att vi då ska ta emot hundratusentals människor till bidragstagare. -
Kostnaden för invandringen är 200 miljarder den kommande mandatperioden, trevligt.. twitter.com/migga_x/status/570209186342166528/photo/1
-
Och om man drar av intäkterna?nihka skrev 2015-02-24 21:43:14 följande:Sprittillverkarna går det nog ingen nöd på, men samhället får betala för konsumtionens baksidor:
Vad kostar alkoholkonsumtionen det svenska samhället?En samhällskostnad på cirka 45 miljarder för 2012.
http://www.can.se/sv/drogfakta/fragor-och-svar/alkohol/#
Invandringen kommer kosta 200 miljarder den kommande mandatperioden. twitter.com/migga_x/status/570209186342166528/photo/1 -
Han har dessutom räknat på 50 miljoner och inte 50 MILJARDER, viss skillnad;) Det är som sagt inte konstigt att PK-ister tror att invandringen är lönsam:)driver28 skrev 2015-02-24 21:49:23 följande:Enligt Henrik Schyffert antar jag? Men han kan ju inte räkna. Det är ju inte 10 miljoner människor i Sverige än och av dem så jobbar bara 4,5 miljoner. Och pensionärerna vill väl ingen Ts mer pengar ifrån?
-
Du räknar inte med alkoholens intäkter, när vi räknar invandringens kostnader så räknar man även med intäkterna. Ska vi räkna med bara kostnader och inga intäkter så är kostnaden för invandringen betydligt mer än 50 miljarder per år;)nihka skrev 2015-02-24 21:50:51 följande:Ja, vi kanske ska sluta dricka alkohol så går det plus minus noll
-
Vad har han med något att göra?Dr Love skrev 2015-02-24 22:09:46 följande:Nej, Schyffert räknade på 120 miljarder, alltså mer än dubbelt så mycket som den "verkliga" summan.
-
Nej det är inte Schyfferts beräkningar han pratade om, det var hans egen som dessutom var felräknat vilket man till och med kunde se utan miniräknare, men många PK-ister hade svårt att se det..Dr Love skrev 2015-02-24 22:18:50 följande:
Aha, så du kan se mina inlägg! :P
Inlägget du citerade nämnde Henrik Schyffert och hans kostnadskalkyler, jag trodde därför att det var hans beräkningar du menade var för låga men du kanske refererade till någon annan?
-
Nej befolkningen minskar inte, läser du inte ens det du länkar till?Carlin skrev 2015-02-25 12:51:19 följande:
Kö
Källa på det? Då det är allmänt känt att Sveriges befolkning minskar om man bortser från invandring. Ja vi föder mer barn än någonsin men inte tillräckligt. www.migrationsinfo.se/demografi/befolkningstillvaxt/ -
Från 2012 har barnafödandet ökat, kolla lite nyare siffror och lär dig tänka.Dr Love skrev 2015-02-25 17:50:21 följande:
Jag citerar från länken:
"Sedan slutet av 1800-talet har antalet barn per kvinna, den så kallade summerade fruktsamheten, sjunkit dramatiskt i Sverige från runt 4,0 ned till cirka 1,5 år 1999, och sen upp igen till 1,94 år 2009. Fruktsamheten har alltså ökat något de senaste åren, men enligt prognoser från SCB kommer siffran långsamt att sjunka till runt 1,82 omkring år 2050.
För att upprätthålla befolkningsstorleken krävs en summerad fruktsamhet på 2,1 barn per kvinna. Utan invandring skulle Sveriges befolkning därmed krympa."
-
Sverige ger fjuttiga 1,3 miljarder för att förhindra folkmord och 50 miljarder på massinvandringen, hur tusan har det kunnat gå så fel??
www.familjeliv.se/forum/thread/74922841-folkmord-sker-i-syrien-margot-wallstrom-blir-utskalld-i-sr-oppna-inte-era-hjartan-i-sverige-oppna-de-i-syrien/1