• Svar på tråden Så här ser kvinnor ut efter att ha fött barn – PÅ RIKTIGT!
  • jashrinah
    Ann Cistrus skrev 2015-02-21 14:38:00 följande:
    Alltså... De kroppar vi exponeras för från modeindustrin består inte till största delen av mammakroppar, de består av unga tjejkroppar som inte varit i närheten av ett förlossningsrum. 

Sen kan jag, som är en av de som har lika smal och bristningsfri kropp som före graviditeterna, berätta att det förs en ganska högljudd "antismal-kampanj" också. Både i media och i "verkligheten" får man veta att man som smal inte är "naturlig" eller att man inte är "en riktig kvinna" osv osv. Du kanske inte känner till det eftersom du inte får den typen av kommentarer. Det får jag. Jag får ofta höra att jag är mager, ska äta mer, får frågor om jag verkligen har fått två barn osv. Ungefär som om jag har något att skämmas för. 
    wow , tack för den ^^ 
    du inser att många får sina kroppar förändrade av graviditeter va ? 
    det betyder inte att de alltid har sett ut så. 
  • pastamamman
    Ann Cistrus skrev 2015-02-21 14:38:00 följande:

Alltså... De kroppar vi exponeras för från modeindustrin består inte till största delen av mammakroppar, de består av unga tjejkroppar som inte varit i närheten av ett förlossningsrum. 

Sen kan jag, som är en av de som har lika smal och bristningsfri kropp som före graviditeterna, berätta att det förs en ganska högljudd "antismal-kampanj" också. Både i media och i "verkligheten" får man veta att man som smal inte är "naturlig" eller att man inte är "en riktig kvinna" osv osv. Du kanske inte känner till det eftersom du inte får den typen av kommentarer. Det får jag. Jag får ofta höra att jag är mager, ska äta mer, får frågor om jag verkligen har fått två barn osv. Ungefär som om jag har något att skämmas för. 

Så har jag det också, men jag inser att jag haft tur i genlotteriet och att de kommentarer man får ofta är ur avundsjuka, så väljer jag att tolka det iallafall. Tycker inte att det går att jämföra med de kommentarer folk får av motsatt anledning. Det är väl jättebra att det visas bilder på alla typer av mammakroppar, men det blir ju snett när något framstår som den naturliga mammakroppar, det är ju individuellt.
  • Ann Cistrus
    jashrinah skrev 2015-02-21 14:45:03 följande:
    wow , tack för den ^^ 
    du inser att många får sina kroppar förändrade av graviditeter va ? 
    det betyder inte att de alltid har sett ut så. 
    Men kom igen, du öppnade ju själv genom att visa hur din mage ser ut. Tycker du själv att det är rimligt att förvänta sig kommentarer om hur spinkig man är när man inte är det? 

Eller det kanske är så att du ofta får kommentarer om hur mager du är? Isåfall tar jag tillbaka det jag skrev och ber om ursäkt. 

Hur som helst så är det ju tråkigt att folk inte kan få se ut som de gör utan att få kommentarer. Oavsett om man fått "mammakropp" eller inte. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • jashrinah
    Ann Cistrus skrev 2015-02-21 15:08:12 följande:
    Men kom igen, du öppnade ju själv genom att visa hur din mage ser ut. Tycker du själv att det är rimligt att förvänta sig kommentarer om hur spinkig man är när man inte är det? 

Eller det kanske är så att du ofta får kommentarer om hur mager du är? Isåfall tar jag tillbaka det jag skrev och ber om ursäkt. 

Hur som helst så är det ju tråkigt att folk inte kan få se ut som de gör utan att få kommentarer. Oavsett om man fått "mammakropp" eller inte. 

fast det där var ju efter graviditeten det måste du väll förstå ? 

är det helt omöjligt i din värld att folk kan gå upp i vikt ? 

fick min beskärda del av sådana kommentarer innan jag hade fått barn och kan intyga att det är 1000 gånger värre med den shaming man utsätts för som fet än som smal. 

• Ann Cistrus
    jashrinah skrev 2015-02-21 15:16:37 följande:

fick min beskärda del av sådana kommentarer innan jag hade fått barn och kan intyga att det är 1000 gånger värre med den shaming man utsätts för som fet än som smal. 

Fast det vi diskuterar är väl hur kroppen ser ut efter en graviditet? Jag kände att jag ville tillägga att det inte bara är ni med bristningar som får kommentarer och blickar. Det finns ganska många som har förväntningar åt andra hållet också, att det är något "oriktigt" eller onaturligt att vara smal och oförändrad efter en eller flera graviditeter. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • gbgumman

Inte jag iaf. Ser lika dan ut som innan väger samma också. Två barn. Har dock fått lite större fötter.

• jashrinah
    Ann Cistrus skrev 2015-02-21 15:44:37 följande:
    Fast det vi diskuterar är väl hur kroppen ser ut efter en graviditet? Jag kände att jag ville tillägga att det inte bara är ni med bristningar som får kommentarer och blickar. Det finns ganska många som har förväntningar åt andra hållet också, att det är något "oriktigt" eller onaturligt att vara smal och oförändrad efter en eller flera graviditeter. 
    du antog att jag inte visste hur det var att få kommentarer för att man är smal och benig , det gör jag , när det hände är väll dock ändå ganska orelevant ? det är ju samma känsla ändå.
  • Vanilla ice queen
    jashrinah skrev 2015-02-21 15:16:37 följande:

Håller inte med. Jag blev överviktig en period efter min första graviditet och fick kommentarer om det. Men det gick att göra något åt. Men har perioder där jag rasar i vikt och inte går upp och får då konstant pikar om hur mager och sjuk jag ser ut och det tycker iaf jag är väldigt mycket jobbigare än att få höra att jag rundat till mig. Jag anser att det är mycket jobbigare att behöva gå upp i vikt än ner i vikt. Så detta är individuellt!

Det är inte kul att få höra att man inte har någon rumpa och alla pikar om att en "riktig kvinna har former". Så summasumarum, din verklighet är inte den enda.
  • Ann Cistrus
    jashrinah skrev 2015-02-21 16:22:52 följande:
    du antog att jag inte visste hur det var att få kommentarer för att man är smal och benig , det gör jag , när det hände är väll dock ändå ganska orelevant ? det är ju samma känsla ändå.
    Nja, det är inte irrelevant för mig. Jag fick kommentarer om min vikt även innan jag fick barn men då var det en annan ton. Nu är det mer ifrågasättande, som om det är något fel på mig. Äh, det jag är ute efter är att hur kommentarer tas emot bestäms inte av sändaren utan av mottagaren. 
  • Linc
    mammakroppen skrev 2015-02-21 13:48:41 följande:

Denna tråd bekräftar det jag alltid sagt till min man - det är inte männen, utan de andra kvinnorna som hackar ner på våra kvinnokroppar. Hur kan man vara så elak mot en medsyster som inte haft lika stor tur i det genetiska lotteriet?

Att kalla någon annans kropp för "äcklig" och "hemsk" tyder på att man själv har så dåligt självförtroende att man måste få trycka ner någon annan för att själv få känna sig snygg.

Jag har en jätterandig och gropig mage, och vågade tidigare inte gå till badhuset med barnen för just kvinnorna i omklädningsrummet var så elaka och tittade så hånfullt på min kropp. Skäms på er, om ni själva ser perfekta ut, så grattis till er, men ni behöver inte håna oss andra för det. Vi är väl medvetna om att vi inte är perfekta i detta vårt utseendefixerade samhälle.

P.s. ingen man har någonsin tittat på min kropp med samma föraktfulla min som kvinnorna gör. De flesta män tittar istället uppskattande på bröst och rumpa, de verkar inte bry sig om den fula magen där i mitten.

WORD!!!

Håller med i det här fullt ut!!
  • tankfull

Blev lite mycket viktprat här tycker jag, vad har det att göra med bilderna på kvinnor som fött barn? Tjock eller smal kan man vara oavsett graviditet, men just den typen av magar som visas på bilderna är ju för att de tänjts ut av ett barn. Jag gissar att de flesta som får mer markanta bristningar har fått magen uttänjd flera gånger och ihop med hormonella förändringar har det blivit som på bilderna. Jag håller med den som sa att det oftast är kvinnor som hackar på varandra och det framgår ju tydligt på FamiljeLivs Forum om inte annat. Jag tycker att det är bra att bilderna vi pratar om visas eftersom de ger en varierad bild, och för dem som tolkar rubriken PÅ RIKTIGT som att man inte fött barn på riktigt vill ju bara misstolka. Löjligt. Alla som har fött barn vet ju att graviditeter är OLIKA, förlossningarna är OLIKA, mammorna ser således också OLIKA UT! Tycker det är bra att vi ser bilderna och har en diskussion och hoppas verkligen att alla med bristningar struntar i elaka blickar och går till badstranden! Och tänker att det var värt alltihop för att man fått barn!

• mammamalin
    tankfull skrev 2015-02-22 09:24:10 följande:

Blev lite mycket viktprat här tycker jag, vad har det att göra med bilderna på kvinnor som fött barn? Tjock eller smal kan man vara oavsett graviditet, men just den typen av magar som visas på bilderna är ju för att de tänjts ut av ett barn. Jag gissar att de flesta som får mer markanta bristningar har fått magen uttänjd flera gånger och ihop med hormonella förändringar har det blivit som på bilderna. Jag håller med den som sa att det oftast är kvinnor som hackar på varandra och det framgår ju tydligt på FamiljeLivs Forum om inte annat. Jag tycker att det är bra att bilderna vi pratar om visas eftersom de ger en varierad bild, och för dem som tolkar rubriken PÅ RIKTIGT som att man inte fött barn på riktigt vill ju bara misstolka. Löjligt. Alla som har fött barn vet ju att graviditeter är OLIKA, förlossningarna är OLIKA, mammorna ser således också OLIKA UT! Tycker det är bra att vi ser bilderna och har en diskussion och hoppas verkligen att alla med bristningar struntar i elaka blickar och går till badstranden! Och tänker att det var värt alltihop för att man fått barn!

Bra inlägg!!
  • sotoo

Jag kan ju bara säga att jag tycker det ser "fint" ut om jag ser en mamma som vågar gå till stranden fast magen inte är perfekt, gäller givetvis andra också. Att vi kanske inte behöver lägga oss under kniven för att våga vara människa.
  • FrauCasio

Håller med!

Tycker det är bra att bilder på mammamagar också visas då man aldrig iprincip ser dessa!
  • Myysan

Min mage ser likadan ut nu som innan jag fick barn. Har inte en ända bristning på magen :) men däremot tycker jag mina bröst blivit jätte fula. Tycker inte alls om dom

• Minxy
    Myysan skrev 2015-02-22 22:00:14 följande:

Min mage ser likadan ut nu som innan jag fick barn. Har inte en ända bristning på magen :) men däremot tycker jag mina bröst blivit jätte fula. Tycker inte alls om dom

Word! Vad fasen hände med tuttarna?! :D

Nä, om jag känner att vi är helt klar efter tredje barnet så ska nog jag försöka fixa till mina :)
Svar på tråden Så här ser kvinnor ut efter att ha fött barn – PÅ RIKTIGT!