• Etta

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Vilka fina magar ni har! :) och så skönt att allt såg bra ut på ultraljudet josefinhej!

Själv är jag i fjällen denna veckan men kan inte sluta oroa mig för blödningen o att något är fel, ångrar nästan att jag åkte för har inte vågat åka skidor idag o får se hur jag gör resterande tid.. Frågade på gynakuten kring den här kommande skidresan o de sa att det varken kan göra från eller till att åka skidor, men skulle kännas så hemskt att börja blöda igen efter en dag i backen. Det dumma var ju att jag hann avboka tiden för inskrivning på mvc så vår nya tid är inte förrän 13/4, dvs evigheter. Känner att jag inte klarar av ovissheten så länge så funderar på att boka in ett ultraljud på ngn privatmottagning, det borde man väl kunna?

• Etta

Fina magbilder! Jag har sett ut som jag är gravid i sjätte månaden i flera veckor pga min spända och uppblåsta mage, hehe. Tack för info om barnmorskegruppen Kakan, skickat förfrågan både dit och till Carlanderska, så får se vem som hör av sig först.

• Etta

Hej på er, vad ni skriver, roligt! Jag har varit så ångestfylld efter mina blödningar att jag inte varit inne så mycket, men tog ett gravtest igår med veckoindikator som visade på gravid 3+ så har känts lite bättre efter det plus att jag mått ganska illa den senaste tiden. I morgon ska vi på nytt VUL, är jättenervös för det. Nu haft småblödningar i en veckas tid efter den jättekraftiga blödningen förra helgen.

Resetips- Bergen dit man kan ta nattåg, jättemysig stad o fantastisk natur ( men dyrt som allt annat i Norge) annars kan man ju också ta sig med nattåg till min favoritstad Berlin, har åkt det själv ett par gånger. Eller båt till London! Blir också väldigt ressugen nu, trots att jag var i fjällen förra veckan...

• Etta
    lisodan skrev 2015-03-30 20:04:19 följande:

Förstår att det känns ångestfyllt, Etta. Så jobbigt att blöd! Men bra att du mått illa och så. Är själv väldigt nervös inför KUB imorn. Lycka till imorn!!

Tack alla, för alla restips. Tror kanske en båtresa lockar mest om vi ska komma en bit bort. Känns som det kan vara lite jobbigt att sova på nattåg som gravid, även om jag älskar att åka tåg.

Stort lycka till du med! Och Fröken Smilla, lycka till på onsdag!
  • Etta
    isglass3 skrev 2015-03-31 11:02:02 följande:

Hoppas det har gått bra för er som varit på ul och kub och för er som ska! Det är nervöst...

Jag har oxå varit på ul idag och det gick bra! Är vecka 11+2 och det stämde bra med lilla bönan som var 45 mm. Har som alla gånger varit supernervös så nu känns det skönt att få andas ut lite. Hade dock kvar lite blod från den senaste blödningen från moderkakan som kommer komma ut lite då och då framöver. Beror på att den ligger lågt. Om en vecka ska jag skrivas in på spec. Mvc och även göra kub. Nervöst det med men idag ska jag vara glad

Härligt! :) Jag fick också se en liten krabat röra sig och vinka lite med ena armen idag, som den växt! Dubbelt så stor som sist. Verkar dock som även jag har lågt sittande moderkaka som är orsaken till blödningarna och har fått en läkartid i em för mer info om detta. ( var en bm som gjorde ultraljud så hon kunde inte säga så mkt). Tyckte först bara det var skönt få en förklaring men sen började jag googla o hittade massa hemska historier... Dessutom verkar ju missfallsrisken öka.. Isglass, vet du om man alltid får gå på spec.mödravården vid detta tillstånd?
  • Etta
    lisodan skrev 2015-03-31 12:35:22 följande:

KUBtestet gick jättebra idag! Lägsta sannolikhet på trisomi 13 och 18. 1:20 000!!!!!! Fattar ni? 39 år gamma, snart 40!? Fick 1:1548 på Downs syndrom. (Annars ligger den på 1:87 i min ålder). Vi går ej vidare med fler tester nu.

Dessutom såg det bra ut i övrigt. Bra hjärtslag, bra storlek, bildade organ osv. Hon berättade att magsäck, urinblåsa och njurar har börjat fungera :) Verkar vara en gymnast därinne, vilket bensprattel! <3

Nu ska vi NJUTA! Nästa stopp blir RUL 12 maj. Ska fira med att börja kolla efter lite mer mammakläder och berätta för fler personer!

Åh va härligt, stort grattis! :) och vilken sötnos!
  • Etta
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-03-31 12:52:08 följande:

Hälsar på lite och kikar hur det går för er. Underbart med mysiga magar och ultraljudsbilder! Så jätteglad att det går bra för er.

Själv väntar jag på att få komma igång med försök nummer 2. Det känns helt ok. Man vet ju att det är sånt som kan hända, och nu vet vi att vi faktiskt kan få till en graviditet.  

Ny dag och nya tag! Heja er här inne, ni jobbar på bra!

Ha en underbar vår!

Så fint att få en uppdatering! Stort lycka till på ert nästa försök!
  • Etta
    isglass3 skrev 2015-03-31 14:21:18 följande:

Grattis etta och lisodan!!!

Etta: jag hade samma i min förra graviditet och då fick jag komma till spec i v 20, dvs efter RUL. Jag tror att alla med lågt sittande moderkaka får gå på ett ul extra typ mellan v28-32 nångång. I övrigt är det nog inga särskilda besök om man inte har komplikationer. Men om man blöder ska man alltid åka in etc. För de allra flesta följer moderkakan med upp när livmodern växer, och då försvinner problemet. Så blev det inte för mig förra gången och hela graviditeten var komplicerad, inlagd från v 21 till förlossningen som blev akut i v 31. Vill inte gå in så mkt på vad som hände vid förlossningen men det är iaf anledningen till varför den här graviditeten är en högriskgrav och jag går på spec. Alltså inte enbart moderkakans läge. Hoppas du får bra info av läkaren idag! Finns mkt skräckhistorier att läsa om detta, men det bästa är nog att bara lyssna till vad läkaren säger och stänga öronen för det där andra..

Tack för info! Låter som du hade en väldig jobbig graviditet, hoppas verkligen denna blir bättre! Nu har vi varit hos läkaren, hon sa precis som du nämnde att i de flesta fall så flyttar sig moderkakan uppåt under senare graviditet så hoppas på det! Ska komma tillbaka om två veckor för att hålla lite koll på blödningen eftersom jag ännu inte är inskriven på mvc, så känns rätt bra nu trots allt. Blev ordinerad att ta det lugnt, inte för mycket fysisk aktivitet o inget sex... ;) Vi ska flytta om två veckor så passar mig bra att bara vara flyttledare, hehe..
  • Etta

Vi har haft sex en gång sedan vi startade denna ivf-omgången i början av januari, det var någon vecka efter att jag plussat. Tyckte nog dock båda att det kändes lite oroligt. Innan jag fick de här blödningarna så var jag lite mer sugen men nu känns det som något som får vänta.. Som ni andra skriver så har ju tyvärr också år av försök att pricka in ägglossning och ha sex på beställning på rätt tidpunkt gjort sitt till att det inte har blivit så lustfyllt. Hoppas på att få tillbaka lusten efter graviditeten.

• Etta
    Fröken Smilla skrev 2015-04-01 18:43:20 följande:

Nu är vi hemma från barnmorskebesöket, och har fått höra vår ärtas underbara hjärtljud <3 nu ska vi också njuta!

Hon hittade hjärtljuden snabbt, och hon sa att det var tydligare än vad det brukar vara och så bekräftade hon att det var livmodern som känns så tydligt nu. Alla mina värden vid inskrivningen var perfekta och hon menade på att jag inte kommer behöva äta järntabletter under graviditeten. TSH (sköldkörteln som ju varit underproducerande tidigare) låg också perfekt nu. Så skönt!

Min man var dessutom kvicktänkt nog att spela in ljudet på mobilen så nu lyssnar vi om och om igen

Grattis, så härligt!
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015