• Fröken Smilla

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Kakan, jag känner igen mig, man får så dåligt samvete när man skällt på dem. Men oroa dig inte, du kommer bli en underbar mamma!

Vi hade vår gravidfotografering igår på en blåsig strand, och nu är vi så spända på att se bilderna! Förhandstitten gjorde att vi insåg att vi aldrig kommer hålla oss till budgeten vår fotograf är verkligen duktig och vi känner oss bekväma med henne.

Lillan hade ett riktigt gympapass innan fotograferingen... Hennes rörelser är väldigt tydliga och lite beroende på var hon bestämmer sig för att vara igång kan det ibland bli lite obehagligt. Hon tenderar till att gå hårt åt revbenen och lungan på höger sida och så ljumskarna. Men samtidigt är det så härligt att känna henne... Konstiga känslor trodde inte jag skulle kunna stå upprätt på alla bilder, men hon lugnade ner sig så fort jag var i rörelse.

Idag blir det bm, from nu går vi en gång i veckan. Det börjar verkligen närma sig! Imorgon blir det besök på sjukhuset, och på onsdag skulle jag egentligen börja med yogan igen men har insett att kroppen inte håller. Tråkigt för jag hade stor behållning av det.

isglass3 skrev 2015-09-06 22:17:00 följande:

Är det nån mer än jag som är superuppsvälld? Mina fötter, ben och händer är helt groteska. Det värsta är att det inte lägger sig ett enda dugg ens på natten. Vaknar och får skölja händerna i kallvatten på nätterna och sen när jag går upp på morgonen är det nästan allra värst. Ska till bm imorgon, måste fråga henne om det verkligen ska vara såhär.

Jag blir inte så jättesvullen om fötter och ben längre, men mina ringar har jag fått ta av mig för längesen (tvingade på en ring till fotograferingen eftersom det är så mycket fokus kring händerna, fick av den med hjälp av tvål sen). Sen får jag grymt ont i lederna i fingrarna. På natten och morgonen är det som värst och även jag går upp och sköljer händerna i kallt vatten. Bm pratade om karpaltunnel men jag testade en skena några nätter och det blev inte bättre. Tror det är vätska som trycker på.

Jag har återigen börjat vara vaken om nätterna. Är det någon annan som har samma problem? Är hur trött som helst men kan inte somna. Inte så kul nu när klockan är 4.15 och alarmet snart ringer... Tur väl så är det bara 8 arbetsdagar kvar (iiiih)!
  • Fröken Smilla

Förresten, är det nån här som köpt en Ergobaby eller annan sele än Babybjörn?

• Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-09-07 10:16:26 följande:

Hoppas det! :)

Åh vad spännande med gravidfotografering, hoppas att du vill dela med dig av något foto sen!

Jag sover bra just nu och hoppas att det håller i sig men det verkar vara vanligare med sömnproblem. Hoppas för din skull att det blir bättre!

Vi har bara fått ett smakprov än så länge men det verkar lovande:

Foto: Desirée Sögaard www.photoanddesire.se
  • Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-09-08 08:50:53 följande:

Jag är lite frustrerad här på jobbet. Jag har redan lämnat över i princip allt till min vikarie och har därför inget att göra så nu sitter jag av tiden här i fyra veckor vilket känns så jäkla onödigt. Jag hade kunnat vara hemma och tvättat babykläder, monterat ihop bebissäng, tagit promenader och vilat istället. Jag har dessvärre ingen mer ledighet att plocka ut och vill inte ta mina föräldradagar så det är bara till att bita i det sura äpplet. Det kunde ha varit värre antar jag men det är så attans tråkigt att inte ha något att göra... mer än att kolla om något hänt i den här tråden stup i kvarten ;)

Var för övrigt på första tillfället av den förlossningsförberedande kursen igår men gick efter halva då jag insåg att jag faktiskt visste nästan allt hon berättade om. Jag får gå nästa vecka istället när BM ska prata om kejsarsnitt och sugklocka med mera...En sak som hon sa blev jag lite irriterad över. Hon sa att man absolut inte ska googla eller läsa på Familjeliv. Jag är medveten om att det finns mycket skit på den här siten men är så himla glad att jag har er att bolla med!

Känner igen det där... Vi är två på mina arbetsuppgifter men nu när vikarien också kommit till finns det inte arbetsuppgifter till alla och jag sitter av mycket av tiden. Nu har jag ju inte 4 veckor kvar som du, då hade jag nog blivit tokig

Familjeliv har varit helt underbar många gånger för min del, där jag kunnat bolla tankar under denna långa resa. Sen måste man vara kritisk till viss information man kan läsa här, men jag tycker man klarar av det med lite sunt förnuft. Men utan FL hade det nog varit ännu värre. Och bäst av allt är ju denna fina tråd! Tråkigt att hon tog upp det på det viset.
  • Fröken Smilla

Jag har hört från många att profylax varit riktigt hjälpsamt! Vi ska ev gå på en kurs som yogainstruktören anordnar.

Mysigt med spaövernattning!

• Fröken Smilla

Alltså, lyckan att sova en hel natt (förutom tre kisspauser)!! Ingen vakentid inatt alls och jag känner mig äntligen utsövd!

Igår var vi på sjukhuset i Helsingborg på föreläsning (de har stoppat besöken på förlossningen etc) och vi känner oss trygga inför förlossningen. Är det platsbrist tror jag vi tar oss upp till Halmstad.

Angående jobbsituationen så föll en kollega bort nu tills jag går och jag har åter en massa att göra, samt att fortsätta hjälpa vikarien. Så nu går nog tiden fort igen

Lisodan, då är den 18:e sista dagen för oss båda? tänk så nära det är nu! Jag hoppas också lillan väntar lite med att komma så man får iaf en vecka med förberedelser och sömn. Med mitt flyt går jag säkert över tiden haha!

• Fröken Smilla
    Sindyrella1983 skrev 2015-09-09 08:14:25 följande:

Smilla: Tyckte du att den föreläsningen var bra? Vi ska på den den 6 oktober. 

Nästa vecka är det dags för föräldragrupp hos BM, imorgon är det vanligt besök hos BM. Det är fullbokat i vår kalender nu hela september. Barnen har massor med sina aktiviteter och föräldramöte på skolorna osv.... 

Ja jag räknar med att gå över så blir det en positiv överraskning om bebis väljer att komma lagom till BF. 

Ja både jag och mannen hade stor behållning av det. Tror det hjälpte min man mycket att känna sig säker på vart han ska ta vägen och hur det ser ut där. Det var ju även trevligt att träffa på barnmorskor från avdelningarna, man kanske träffar på nån av dem senare också.
  • Fröken Smilla

Jag har köpt en bok som heter Lyhört föräldraskap, som handlar om de första fyra åren, från det att bebisen hamnar på bröstet. Den är lättläst och väldigt intressant, rekommenderar den!

Jo vi har bf nära varandra Lisodan vår bf är 8/10 enligt ivf, 10/10 enligt RUL. Skönt att du kan planera själv. Jag är ledig på onsdagar, så jag har bara 6 arbetsdagar kvar, men kan inte gå tidigare än den 18:e.

I viloläge får jag varken ont eller sammandragningar, men när jag gör nåt fysiskt kan det bli både och. Jag tror inte det onda är förvärkar, utan ligament och foglossning. Jag är fortfarande väldigt känslig ut mot ljumskarna. Det kan hugga till rejält ibland men det onda stannar inte kvar längre. Sammandragningarna känns inget alls, förutom att magen blir hård vad jag förstår det som så kan sammandragningar börja lite varstans på magen medan en förvärk är mer lik vanliga värkar, dvs börjar uppifrån och går ner och släpper nerifrån och upp. Men visst är det en hel vetenskap?!

• Fröken Smilla

Min kollega fick också en dipp i kurvan, men det var bara livmodern som lutat sig bakåt lite. Min kurva har också planats ut lite, men sf-måttet var 33 nu senast och är normalt. Min bm menade att det har att göra med att lillan lagt sig med huvudet neråt.

Namn är galet svårt! Vi har förmodligen en liten Selma i magen, men även Alice, Julia, Maja och Iris står högt i kurs. Vi får se när hon kommit ut helt enkelt, då lär vi ju se vad hon är för en hon kanske visar sig vara en helt annan!

Oroa dig inte för näsan Lisodan, saker blir förvrängda vid UL. Vår lilla ser inte ut att ha nån haka på bilden från RUL (har inte gjort fler UL sen dess) men det är jag rätt säker på att hon har

• Fröken Smilla

Lycka i lilla familjen idag! Fick tillbaka provsvaren från vårdcentralen angående vattkoppor och det visar sig att jag har haft det och därmed inte kan bli smittad av min man som har bältros! Nu kan jag äntligen krama honom igen!

Det är ju även skönt att veta att jag inte kommer vara sjuk i vattkoppor under förlossningen.

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015