• Fröken Smilla

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Nu har vi också varit hos bm. Alla värden såg jättebra ut, slipper fortsatt järn. Dock blev hon lite bekymrad över min huvudvärk, men den verkar ha börjat släppa taget idag så vi avvaktar. SF-måttet låg på 25 cm och lillan var som vanligt väldigt aktiv när vi skulle lyssna på hjärtat fick känna på hennes huvud! Ca 140 slag i minuten, och allt är som det ska. Nästa gång 15 juli blir det glukosbelastning... Ser inte fram emot det!

• Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-06-24 18:59:41 följande:

Gör alla glukosbelastning? Varför gör man det?

Jag har också haft mkt huvudvärk, suttit i upp till 4-5 dagar. Alvedon hjälpte inte i början men nu verkar det funka och huvudvärken har dessutom minskat. Hoppas det blir samma för dig, att det blir bättre och bättre.

Vet inte om alla gör det, men hos vår bm verkar det så, eftersom det inte har att göra med några tester som visat dåliga värden. Det blir lite långtråkigt, ska sitta där i två timmar...

BM gissade på att min huvudvärk var hormonell eftersom det är samma slags huvudvärk jag fick innan mens tidigare. Men då höll den bara i sig i en dag. Men (ta i trä) nu så verkar den börja ge med sig! Har inte känt av den sen strax innan lunch vilket är den längsta "fria" tiden på en vecka. Hoppas du också slipper din snart!
  • Fröken Smilla

Är det någon av er som upplevt lite läckage från brösten? Jag har märkt att jag ibland haft några slags vita "rester" på bröstvårtan, och idag kom det tydligt en genomskinlig vätska som blev vitaktig när den torkade. Kan det vara råmjölk?

Missade din bild Sindyrella, inte meningen! Jättefin mage!

• Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-06-24 22:16:48 följande:

Det får jag också ibland! Upptäckte för ca 3 veckor sedan. Tar det som ett gott tecken inför att hålla två hungriga grabbar mätta. :) Ibland räcker det att man bara tar lite på bröstvårtan så kommer det.

Jag har också haft som riktigt brännande, lite ond känsla i brösten när jag blivit kall. Tror det kan hänga ihop med mjölkstockning, att det känns så. Är det något du känner igen? Fast det har jag haft flera veckor tillbaka, men det har blivit oftare det sista.

Nä ingen brännande känsla direkt, men bröstvårtorna är grymt känsliga nu. Och ganska mycket större än innan jag har förvisso fortfarande onda bröst på natten när jag vänder mig i sängen. Jag hoppas verkligen amningen kommer igång, även om ersättning funkar fint det med. Har en väninna som endast gett ersättning till sin bebis och lugnare flicka får man leta efter. Sover jättebra osv. Kan tänka att det är lite lättare när man ser hur mycket barnet får i sig men jag vill ändå att amningen ska fungera, tycker det verkar så häftigt!
  • Fröken Smilla
    Sindyrella1983 skrev 2015-06-25 19:05:16 följande:

Idag har vi köpt barnvagn känns läskigt och helt galet! Affären behåller den på sitt lager till det närmar sig, så kan vi hämta den när vi vill.

Spännande! Vad blev det för en?
    Asams5 skrev 2015-06-25 19:39:05 följande:

Jag tänker att ersättning är bra till natten, att dom sover längre då? Jag hoppas kunna del-amma i alla fall. Men det beror ju helt på, om man lyckas synka bebisarna och får in tekniken med dubbelamning. Men det är min ambition i alla fall. Får se hur det slutar.

Idag har jag beställt barnvagn äntligen! Längtar efter den nu. Sa till min man att jag kommer gå ut med den i kvarteret och testköra då och då med katterna i. Vilken syn va? Kanske ska låta bli. :)

Kan tänka mig att det kan bli lite för mycket att helamma tvillingar

Hur kommer ni göra med era katter? Vi har en liten kattflicka som sover mellan oss på nätterna har en viss känsla att hon kommer bli lite avundsjuk...
  • Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-06-25 20:33:18 följande:

Jag har tänkt mycket på det här med katterna och hur de ska reagera. Vår stor-katt Aston tror jag inte blir några problem. Han är en sån där cooling som inte bryr sig. Värre är det med lilla Zelda som kan bli riktigt jävlig och fräsa och klösa. Hon brukar sova mellan oss på nätterna. Då det kan nog bli kämpigt.

Hur ska ni göra?

Vår lilla Smilla är rätt så försiktig av sig och viker hellre undan än konfronterar. Men jag hoppas inte hon kommer känna sig åsidosatt. Hon lär inte gilla bebisen direkt, hon är inte så glad för höga ljud osv. Jag är rädd för att hon kommer markera genom att kissa i sängarna eller nåt. Men det återstår ju att se...
    MaryoMary skrev 2015-06-25 21:04:00 följande:

Hej alla! Vad roligt med barnvagnsköp. Vi börjar komma långt nu. Idag är det v24 för mig och blev just sjukskriven 50% för foglossning. Har gått hos sjukgymnasten sen v 12 och nu hjälper det inte längre. Segt.

Inget mjölkläkage än för mig. Bör jag bli orolig? Vill jättegärna amma om jag kan.

Känner bebis varje dag nu och speciellt på kvällarna. Bm sa att jag måste börja bli observant och känna honom varje dag, annars komma in på koll direkt.

Vi fick även bokat in föräldrar utbildning i augusti, ska bli spännande!

Usch så jobbigt med foglossning.

Nej du ska inte oroa dig! Det är absolut inte avgörande har läst att det inte spelar någon roll.
  • Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-06-26 11:27:39 följande:

V 25+2 och växer stadigt. Försöker hålla smidigheten uppe. :)

Så fin!

Har också "problem" med flytningar men vill klara mig utan trosskydd. Byter trosor ofta istället. Men man känner sig definitivt inte fräsch där nere...
  • Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-06-27 08:32:36 följande:

Får börja ha med mig extratrosor i väskan tror jag och trosskydd ibland...

Jag har märkt att knodden gärna håller sig på magens högra sida. Han trivs nog där. Just nu ser det ut så här:

Men jisses va sött! Vår lilla brukar hänga rakt över magen under naveln så jag är ibland platt ovanför och under när jag ligger ner ser rätt tokigt ut

Jag måste ha gått ner i vikt i mig själv, samtidigt som jag gått upp gravidkilon, för det är först nu jag är tillbaka på ursprungsvikten vid IVF-start. Känns ganska tokigt att säga till folk att jag gåt ner två storlekar i byxor under tiden jag varit gravid men nu har det iaf börjat gå stadigt uppåt.

Angående namn så har vi Maja i topp just nu, tätt följt av Julia och Amelie. Jag vill också ha kortare namn, tyvärr är mannen mer för moderna namn, och jag mer för äldre. Men vi får se när hon kommer ut, hon kanske inte är nåt av namnen ovan

Var på Ikea idag med svärisarna, och nu har vi säng, skötbord och alla tillbehör. Känns som vi är redo för liten att komma. Även om det är mer än tre månader kvar
  • Fröken Smilla

Isglass - jag tycker man kan heta Sigge rakt upp och ner. Känner till ett syskonpar som heter Sigge och Abbe och det är inte smeknamn. Sigge är supersött!

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015