• lisodan

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Etta skrev 2015-06-20 15:02:13 följande:

Haft mycket trevlig midsommar på landet, med många barn och dans runt stången, känns fantastiskt att vi nästa midsommar också kommer ha en liten! :) Tackar igen för alla bra tips, köpte Richard Juhlin som var riktigt god! Bra tips om babypaket, ska jag kolla upp!

Isglass, jag hade ju bara inbokat besök i v 12, sedan RUL och sen v 26, ringde dem då och då hade de glömt ge mig en tid i v 20 så var där i veckan i vecka 21. Dock var det ju ett mer informativt besök, vi fick lyssna på hjärtljuden men annars ingen provtagning, fick sen papper att skicka till försäkringskassan, anmälan till BVC mm plus info om att jag bör börja med järntabletter. Nästa är som sagt i v 26.

Jag har nu anmält mig till föräldrakurs, ni andra som går hos barnmorskegruppen, när ska ni gå? Vi ska gå den som börjar 17/8.

Har också bokat förlossningsförberedande kurs den 17 augusti. Tror jag. Fick ju inget verifikationsmejl så ska höra med bm. Om du menar den som hålls på Östra?
  • lisodan

Ah ha! Det är på Sahlgrenska. Tror vi måste bestämma träff innan om vi ska ses. Tror det kommer mycket folk. :)

• lisodan

Sjöarna och havet är kanske ej lika rena i USA? Tror mest man ska akta sig i början av grav efter IVF pga ingreppet. Och bebis ska nog vara väl skyddad. Däremot är.det väl bra att vara uppmärksam på uvi.

• lisodan

Testade förresten min bikini idag....hahaha! Får nog ta mig ut och shoppa snart!

• lisodan

Fina magbilder Smilla o Kakan. Jag måste ta tagit att ta lite bilder. Explosion är bara förnamnet...många tror jag ska föda ganska snart...hehe...Men tror inte riktigt de vet eller kommer ihåg hur en höggravid ser ut!

• lisodan

Bilden tagen igår. Går alltså in i vecka 26 idag. nästa milstolpe är att gå vecka 28 ut då jag har hört att många bebisar klarar sig väl om det skulle bli en för tidig förlossning. Har kommit på att jag tänker mycket på det. Tänker att jag ska föda för tidigt. Det hänger nog ihop med de magkramper jag fått senaste månaden då jag tänkt att det kanske går igång. (men förmodligen pga järnet)

Annars känner jag liksom du Asams5 mer och mer att kroppen tar stryk. Jobbigt att gå i trappor. Jobbigt att böja sig ner osv...Får även hiskelig träslag i rumpan. Funderar på att leta upp en mindre kudde jag kan bära med mig. Kanske finns en resevariant?

Annars har jag ej haft tid att fundera så himla mycket på graviditeten senaste veckorna. Min mamma har Alzheimers och har blivit hastigt sämre och ligger på sjukhus. Det blir mest funderingar på om hon kommer hinna träffa lilltjejen, eller om hon hinner träffa henne och förstå att hon blivit mormor. Kommer hon intressera sig alls för henne? Hoppas de nu kan utreda henne och kanske det handlar om att hitta rätt medicinering så att hennes liv kan bli drägligare igen. Samtidigt vet vi ju att generellt går sjukdomen bara åt ett håll. Men jag önskar henne lite barmhärtighet i jävulskapet. Hon har svårt med det mesta nu och senaste veckan kan hon ej stå utan stöd. Är samtidigt såpass med att hon är ledsen och orolig. Aggressiv mot oss nära. Kris i familjen rent ut sagt. Stackars, stackars pappa!

Samtidigt är lilla systerdottern med när vi träffas och hon har precis lärt sig att stå med stöd. Det sätter hela livet i perspektiv! Som tur är känner mamma fortfarande igen oss och lyser upp när hon ser sitt barnbarn...

Ja, livet är upp o ner! Å ena sidan vansinnigt lycklig och älskar att vara gravid (trots krämpor) å andra sidan så oerhört ledsen....

(ursäktar det inte muntraste inlägget)

• lisodan

Tack för fina ord!

Jag kommer precis från bm och allt såg bra ut. Fina hjärtslag. Blev mätt första gången och det var 25 cm. Bra, lagom storlek sa hon. Järnvärdet håller sig på cirka samma nivå. Nu ska vi testa blutsaft 20ml x 2 per dag. Samt att jag ska äta mycket blodpudding, kött, gröna grönsaker o jordgubbar. HELT ok för mig. Och jag slipper Niferex ett tag till! Hoppas nu värdet håller sig i schack. Tillbaka om 2 veckor för att kolla.

Var även just hos sjukgymnast. Har lite foglossning fram men framför allt spända och påverkade muskler i rumpan. De påverkas tydligen också av graviditeten. Hon förklarade en massa men kommer ej ihåg. Men därav träsmak i rumpan. Ni som känt av det, testa att tryck på rumpan o se om det gör ont. Är nu mera rådgiven att gå så lite som möjligt, ta hissen och undvika trappor samt fick ett schema med övningar. V 29 o 30 blir det akupunktur.

• lisodan

Slutar 18 september. BF 6 Okt. Men hoppas bli beviljad gravidpenning sista två månaderna så jag bara ska jobba 50% då. Innan dess tre veckor semester i sommar! Om 1,5 vecka!

• lisodan

Enligt vårt kollektivavtal är semesterdagarna intjänade samma år som man tar ut dem. Och det följer kalenderåret. 1 jan-31 dec. Dessutom blir jag 40 i år så får 31 dagar istället för tidigare 25. Med andra ord kommer jag ej få betald semester från oktober och framåt antar jag, men blir ändå många dagar. Å andra sidan har kollektivavtalet nåt som heter Föräldrarlön så det ger också lite extra cash, vad jag förstår. Måste kolla upp det sistnämnda.

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015