• lisodan

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Så fin mage Asams5! Jag tycker också att min rumpa blivit platt. Vet ej om det är proportionerna eller om något händer med musklerna kanske? Har ju rätt ont i dem av och till...
    Tack för alla grattis och lovord om fin klänning. Tycker själv att jag hittade precis den rätta för mig och jag älskar färgen ;)

Det kan säkert vara så att depåerna spelar stor roll men sen tror jag också olika barnmorskor kör efter olika riktlinjer. Mina depåer är också låga.

Jag fick en lista sist på vad som innehåller mycket järn. Typ denna: matkalkyl.se/naringsamnen55.php  Någonstans har jag hört att värdet i jordgubbar ej är så högt i sig men det är sammansättningen av andra saker (säkert c-vitamin) som gör att kroppen tar till sig järnet i jordgubbarna väl.

Ni vet väl alla att ni ska ta järnet med c-vitamin och undvika kaffe och mjölkprodukter (kalcium) 2 timmar innan och efter intag av järn. Då tar kroppen upp det bäst. Jag har köpt mjölkfritt smör för att kunna äta en smörgås eller så till järnet.

Duroferon funkar fortfarande bra här (peppar, peppar). Tar dem med mat nu och magen sköter sig! Ska bli spännande att se om järnvärdet är bättre för jag känner mig MYCKET piggare!

Idag ska mannen och jag gå igenom listor för vad vi behöver tvätta, fixa och handla till lilla bebisen!

• lisodan

Grattis till lyckat TUL Asams5!

Jo, det är säkert bäst.med fastande mage. Men efter "tillåtelse o inrådan" fr bm tar jag dem nu med mat. Men jag håller mig till en macka m banan eller macka med köttpålägg. Får se hur det ser ut m.värdet på torsdag!

• lisodan

Tänker också att vi hyr om det visar sig att vi behöver en elektrisk amningspump. Men vill ha en liten manuell klar hemma.

• lisodan

Om jag inte minns fel så har jag också bokat mammagrupp den 20 aug. Boka in.dig ändå kanske Kakan? Man vet aldrig, en lucka kanske ges! :)

• lisodan

Vi har fixat med barnvagn och kollat igenom allt vi fick av min kompis för några månader sen idag. MYS!! Barnvagnen är en Brio Happy -modell 2010 eller så tror vi. En kombivagn så håller ett par år! Verkar robust och bra. Nu ska tygen som är avtagbara tvättas i nästa vecka när vi ska vara i stan i lägenheten i ett par dagar. Det enda med den är väl att vi kommer vara lite irriterande för andra personer eftersom den kommer ta en del plats i kollektivtrafiken...

Jag får också många kommentarer på hur stor jag är. Och fick en del bekymrade miner runt vecka 16-19 innan bebis hade börjat sparka. Folk vill väl, väl men det är så onödigt! Det tyckte jag var lite jobbigt men att jag är stor är ok att folk kommenterar tycker jag, så länge de ej verkar bekymrade.

Jag tror också många tänker fel när jag säger att jag är beräknad till 6 okt. Det tror jag för många känns långt bort. Men det är ju bara 2,5 mån kvar.

Var hos bm igår. Allt var bra. Fina hjärtljud och mannen fick höra första gången. SF- Måttet var 28 och jag är ju i vecka 30. I vecka 25 var måttet 25.

Och järnvärdet hade gått upp till 113!!!1 TJOHOOOO!!! Känner mig också mkt bättre!

• lisodan

VI pratar också om att skaffa bil förresten. Men får se vad det blir. Blir ingen mini iaf. Begagnad men gärna en som drar lite i bensin. Och som ej är för gammal eller har gått för många mil. Pallar ej en massa reparationskostnader!

Spjälsäng ska vi nog platsbygga på nåt sätt. Så den får plats i vår sovalkov. (Vi har en redan som är ärvd, men den får stanna i stugan). Kommer bli lite som en bedside crib om ni har sett dem? Så det blir som ett mellanting mellan egen säng och att samsova. Sen får vi väl se vad lilltjejen behagar. Hon kanske bara kommer att välja babynestet eller vagnen i början?

Vi har nog nästan bestämt oss för namn nu förresten. Det blir med största sannolikhet en liten Ester.

Hur går det för er andra med namnletandet?

• lisodan

Vi kör ju så mycket begagnat som möjligt. Både för den ekonomiska aspekten, men också för miljöns skull och som isglass säger slipper vi en del gifter. Känns inte snålt för oss, men mer som ett aktivt val. Vi vill lägga våra pengar på annat. Till exempel kommer min man bara jobba mån-ons fr. födsel och cirka fram till jul. Det för oss är lyx!

Du skrev ju längre upp Etta och frågade om vi ska försöka ses! Jag gör gärna det. Ska vi försöka säga ett datum så det ej rinner ut i sanden? Om det ska vara en helg kan jag från 29-30 aug och framåt. Under veckorna kan jag nog nästan närsom. Skönast är kanske hemma hos ngn? Vi kan vara hos mig, om ni vill- antingen i stugan eller i lägenheten. De ligger ej så centralt dock. Men iom allt snack om bil kanske det ej blir nåt problem? ;) Med bil tar det 15 min från centrala GBG till stugan. 7-8 min till lägenheten.

• lisodan

Det funkar fint med kollektivt till stugan också, men tar 45 min från centralen. Från centralen till lght tar det 13 eller 20 min, beroende på hållplats/buss.

• lisodan

75% Idag för mig :) Ser nog.ut som dig Smilla cirka. Verkligen växtspurt! Är dålig på att få tagit bra kort. Telefonen dog ju o väntar nu på att överta svärmors. Och kamerans laddare hade jag glömt i lght.

Känner liksom dig en skillnad i rörelserna Smilla. Bök och stök kallar jag det. Häftigt.när jag ibland känner en kroppsdel och hon drar undan den eller sparkar till. Och det syns ibland som vågrörelser utanpå! Jag börjar längta så mkt efter henne nu, samtidigt som jag börjar känna ett vemod. ÄLSKAR att vara gravid. Snart bara mån kvar. Älskar sparkarna och är så stolt över min runda mage.

Idag var jag och besökte mamma på hennes korttidsboende. Även om hon är mer dement än förr mår hon mycket bättre än för en månad sen. Hon är gladare och nöjdare. Hon kallade magen för en liten rödbeta idag! haha! :)

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015