• lisodan

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Fröken Smilla skrev 2015-08-11 07:05:09 följande:

Riktigt öm och spänd blir jag i nedre delen av magen rätt ofta nu, speciellt när jag är ute och går. Då får jag dra ner på tempot så brukar det bli bättre. Ska bli intressant att se hur det går när vi ska en sväng till Ullared igen om 1,5 vecka... Man får ta det lite vackert helt enkelt.

I övrigt mår jag väldigt bra, helst om jag får ta min eftermiddagslur jag vaknar rätt tidigt varje morgon, det verkar som att lillan har en benägenhet att få hicka då. Men det är en så gullig känsla att det är helt ok att vara vaken till det. Känner mig fortfarande väldigt fin, och får många komplimanger. Som gravid har jag känt mig finare än jag någonsin gjort tidigare så jag passar på att ta in den känslan. Snart känner jag mig väl sådär småfet igen... Men då har man iaf världens finaste hos sig.

Det blir ingen vanlig veckobild utan här får ni en rolig bild från helgen! Obs, mannen blåser upp sin mage också

Fin bild!

Japp, bäst att ta det lugnt om det spänner.

Äsch, icke att vi ska känna oss småfeta. Vi ska vara vackra mammor ju! Det lilla extra är ju ett bevis på vad våra kroppar gått igenom!
  • lisodan

Riktigt öm och spänd blir jag i nedre delen av magen rätt ofta nu, speciellt när jag är ute och går. Då får jag dra ner på tempot så brukar det bli bättre. Ska bli intressant att se hur det går när vi ska en sväng till Ullared igen om 1,5 vecka... Man får ta det lite vackert helt enkelt.

I övrigt mår jag väldigt bra, helst om jag får ta min eftermiddagslur jag vaknar rätt tidigt varje morgon, det verkar som att lillan har en benägenhet att få hicka då. 

I övrigt mår jag väldigt bra, helst om jag får ta min eftermiddagslur jag vaknar rätt tidigt varje morgon, det verkar som att lillan har en benägenhet att få hicka då. Men det är en så gullig känsla att det är helt ok att vara vaken till det.
    Har förresten också känt av det jag tror är hicka ett par ggr de senaste veckorna. Så gulligt!

• lisodan

Jo Etta vi var på förlossningsförberedande kurs igår. Dock har jag massa problem med min online värld just nu. Datorer kraschar, repareras och kommer tillbaka med samma fel. Lånedator e kass. Lånetelefon e kass. Snart hoppas jag vi kan få häva köpet på datorn och köpa en helt ny. Ska kolla på ny telefon i veckan också. Men måste till reparation 4 ggr först för samma fel. Grrrr. Varje gång har de datorn i 2 veckor också cirka. Sen ska en massa saker installeras igen varje gång. Så tröttsamt! Så jag är ej så aktiv här som jag skulle vilja. Går dock in och läser. Kan svara lite på vad ni skrivit nu men kommer säkert missa en del saker.

Meeeeen för att göra en lång historia kort. Jag såg inte ditt meddelande förrän idag Etta (fast jag loggade in under dagen) telefonen uppdaterade tydligen inte sidan ;-( Men du kanske såg mig? Valen som satt ganska långt fram till höger? (Mörkblå klänning med vita ränder och svarta leggings?) Den enda som hade egen kudde med sig kanske!? Det värsta just nu är verkligen att sitta på en stol för mig. Satt och vred och vände mig och skönk längre och längre ner...hehehe... Tyckte hon var bra men orkade inte med alla extra skämt för ville bara hem till soffan. Give me the info and be done with it, OK!? Vad tyckte du om kursen?

• lisodan

Går in i vecka 34 idag. Puh...liksom er andra börjar det kännas mer och mer. Förutom foglossning så har det varit mycket bök och stök senaste veckan. Ilningar och ont. Sammandragningar. Var hos bm i torsdags och allt såg bra ut. Fina hjärtljud och 31,5 i SF mått så ligger precis på normalkurvan. Lillan med huvet neråt och kanske det som har känts av en del senaste tiden att hon har bökat ner sig där? Fast sen tycker jag att hon har bytt plats sen dess- flera gånger. Men kanske huvet ligger kvar neråt men resten av kroppen flyttar sig?

Tyvärr har järnvärdet gått ner igen till 105. Trots att jag nu har tagit full dos i fyra veckor (Duroferon). Bm berättade att just i veckorna 28-32 så fyller barnet på sina järndepoter och därför kan järnet sjunka ytterligare trots att man tar järn i dessa veckor. Det skulle tydligen kunna stabilisera sig igen efter dessa veckor. Men det kanske är något att tänka på för er som nu känner er trötta eller nedstämda? Jag skulle inte rekommendera någon INTE tar järntabletterna som har fått veta att ni har dåligt järnvärde. Jag var ju nere på 95 i hb och kände mig riktigt kass då. Det påverkade inte bara att jag blev trött utan även humöret- jag kände mig väldigt nedstämd då. Plus väldigt utmattad både fysiskt och psykiskt och att min hjärna ej funkade riktigt som den skulle. Svårt att tänka kognitivt på något sätt.

Senaste veckan har jag också känt ibland att jag blir yr av att stå upp och av att sitta. Ibland känner jag en början till att mina armar domnar bort? Om det beror på järnbristen eller om det är bebis som har tryckt på ngn nerv vet jag inte. Lillan har varit lite lugnare senaste två dagarna också och det trodde bm kunde bero på att hon ligger neråt (pratade just med henne i telefonen). Hon buffar tillbaka när jag trycker lite så känner mig inte superorolig iallafall. Men ska ringa förlossningen om jag märker att det fortfarande är lugnare i magen.

Häromnatten var en riktig helvetes natt. Vaknade säkert 20-30 ggr av att jag kände mig svimfärdig. Hittade ingen ställning som kändes ok. Kunde inte sitta, ligga på sidan eller ligga på rygg! Innan har jag bara känt så om jag legat på rygg och tänker att det är det så kallade vena cava syndromet - att bebis trycker på en stor pulsåder. Var hos svärföräldrarna i Småland och fick lite halvpanik att vi var långt borta från hemmet. Framemot morgonen släppte det dock som tur är. Och har sedan sovit bra igen- liggandes på sidan. Nu blir det inga fler resor från Göteborg innan födsel. Vet att det finns bra sjukhusvård på andra ställen än i Göteborg (kanske bättre) men psykiskt kändes det fel att vara så långt från "våra" vårdinstanser.

Jag använder vår kommande amningskudde som gravidkudde förresten- läste att ngn tipsade om det på nätet så köpte den redan för 2 månader sen tror jag och den är min bästa kompis sen dess! . Jätteskön att ha som stöd i ryggen så jag ej faller över på rygg medans jag sover. Den avlastar också fint- brukar även ha den i soffan om vi tittar på tv. Har också en vanlig kudde mellan benen när jag sover numera. Amningskudden är en sån här så den har också såna där små kulor i sig och är därför formbar. www.jollyroom.se/produkter/ng-baby-amningskudde-liten-royal-vit-gra-3

• lisodan
    Etta skrev 2015-08-18 09:56:01 följande:
    Hehe, håller helt med dig! Känns som hon kunde dragit infon ( som var bra) på halva tiden istället för att dra in sina generaliserande skämt hela tiden.. Blev helt matt efter ett tag. Jag satt långt till vänster så la inte märke till någon med kudde...;) men vi får kanske ny chans på torsdag med mammagruppen, då måste det väl vara en mindre grupp??
    Ja det borde vara en mindre grupp då! Jag ska direkt till sjukgymnast/akupunktur efter- kanske du vill ses lite innan? Finns ett fik (bake off shop tror jag det heter) i närheten. Hur blir det för dig Kakan? Kommer du att gå?
  • lisodan

Ang halsbränna så är det som har funkat bäst för mig varit att ta omeprazol cirka 2, max 3 ggr i veckan. Behövs inte fler. Har inte alls så mkt problem av det längre. Det känns bättre än att knapra Gaviscon halva dagarna och ändå må kasst. (bm har också gett grönt ljus för omeprazol).

• lisodan

Visst är det lite jobbigt. Att vara så icke mobil. Men sjukskrivningen jag hade i.en månad gjorde att jag fick träna på att göra lite och långsamt. Nu jobbar jag bara 50% och hemifrån så det är lugnt. Än så länge ;) Bara Lillan har det bra är jag alltid nöjd ändå. :) Så ni behöver inte oroa er. Ej säkert ni andra har samma otur att få både det ena och andra. Längtar dock efter att det sk vara lite kyligare. :) Yes, Etta. Vi kanske träffas iaf. :) Får beskriva våra outfits :)

• lisodan

Har också haft ont senaste 3-4 veckorna. I ligamenten och som mensvärk. Konstant och inte ngt som förvann vid vila. Tror det var växtvärk. Nu har det släppt. Nu får jag istället ont vid fel ställningar och aktiviteter. Det drar, värker och bränner under huden. Men det försvinner vid vila. Tror det är mest en del av foglossningen.

Nu har magen blivit riktigt tung att bära på. Känns som jag har en matpåse full med vatten på magen. Den skvalpar liksom runt. Inte skönt att åka bil med alla små gupp i vägen i Göteborg ;). Börjar bli trött på värmen....puuuuh....

• lisodan
    Etta skrev 2015-08-18 13:59:42 följande:

Låter jobbigt lisodan! Du är ju nästan en månad före mig, jag tycker det börjar bli jobbigt nu i vecka 30 så kan tänka mig det är tungt!

Jag har tid hos bm vid 13.30, alltså precis innan så hinner tyvärr inte ses då! Synd att du ska iväg efteråt. Vi kanske hittar varann ändå, tanken är väl att man ska knyta lite kontakter? ;)

Pratade med bm ang mina sammandragningar o de tyckte jag skulle vara uppmärksam på dem o vila, så funderar på att sjukskriva mig resten av veckan. Men blir så rastlös...!

Jag kunde byta tid hos sjukgymnasten till innan så behöver ej springa iväg direkt efter. Så vi kan hitta varann i lugn o ro. Skickar en outfitbild här innan. :) Kan ju bli spontant häng med de andra efter också? Svårt att veta. Har du tid efter?
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015