• lisodan

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Asams5- jag har också funderat på om jag läckte fostervatten, men är nu säker på att det är urin. Har dessutom fått bekräftat att bebisen ligger långt ner så det trycks nog på en del. Och du som har två i magen är det nog inte alls konstigt. Borde knipa mer än jag gör. Bra att bli påmind.

• lisodan

Det var förmodligen inte magsjuka eller matförgiftning. Men förstoppningsdiarre. (Ursäktar detaljer). De skickade mig till akuten igå, eftersom det även kom blod i avföringen. Lite läskigt. Men alla test såg bra ut. Jävla järntabletter som förmodligen är grunden till det. Nu gäller det att hålla koll på magen för detta vill jag ej uppleva igen!

Har sedan middag igår fått behålla mat o dryck så nu mår jag bra igen. Bara lite matt och bubblig i magen. Lillan sparkar på, så det känns skönt! Sparkarna är ju bättre än alla ultraljud i världen för att stilla oron! Jag har nog tur också som känner det mycket. Säkert 20-30 buffar per dag redan. Otroligt tycker jag med tanke på att första buffen jag kände inte är så många dagar sen.

Igår var det dock rätt stilla på dagen, men hon var säkert trött efter de nattliga strapatserna!

Nu gör det inte längre ont att ligga på rygg eller höger sida. Bara ett litet tryck. Det var alltså en rejäl förstoppning som tryckte på och gjorde ont. Helt otroligt!

• lisodan
    MaryoMary skrev 2015-05-21 13:16:35 följande:

Hej alla! Var på Rul idag och allt ser bra ut. Hon ville flytta fram mig men efter att jag förklarat för henne tre gånger att det var en Ivf bebis så gav hon med sig. Vi väntar en liten son!!!! Mängder med tårar rullade längs kinderna och vilken magisk stund det blev.

Solskenskramar!

Åh grattis!!! Och en liten pojke, så fint!
  • lisodan

Angående mat så följer jag livsmedelsverkets regler. Tänker att det är dumt att chansa. Tycker inte det är så mycket att avstå i den korta tiden. Upphettad ost skulle jag ej oroa mig för. Och det mesta är väl ändå pastöriserat. Däremot håller jag mig borta från Brie och grönmögelost tex. Samt rökt kött. Har nån gång fryst rökt kött i tre dagar om jag varit sugen. Sen är jag van att kolla upp mat ändå för jag äter gluten och laktosfritt så det känns inte så jobbigt. Känner mig dock lite som en idiot när jag ska beställa på restaurang. Allt blir extra extra special. Gluten, laktosfritt, bra för gravida samt alkoholfritt till det. Hehe!

Kommer kanske vara än mer försiktig nu

• lisodan

...efter upplevelsen med den dåliga magen. Det är tusen gånger jobbigare när man är gravid!

• lisodan
    Kakan1976 skrev 2015-05-22 15:07:56 följande:

Åh fy vad läskigt! Jag måste verkligen försöka nåt nytt för jag går inte alls på toa som jag ska även om jag proppar i mig katrinplommon, kiwis, linfrön och dricker massor med vatten.

Skönt att det känns bättre och att du känner så mkt buffar!

Nej snacka med barnmorskan kanske om vad du kan göra, för det är tydligen inte bra att gå så länge. Jag tänker höra med henne på tisdag om råd. Det konstiga är att jag har gått på toa varje dag. Lite iaf. Men tydligen kan man vara rejält förstoppad ändå.
  • lisodan
    Kakan1976 skrev 2015-05-22 15:38:17 följande:

Ja jag har också hört det. Jag har problem med detta i vanliga fall, har IBS, och brukar ta Inolaxol men har hållit mig borta från det pga. graviditet. Det ska dock vara okej att ta när man är gravid så jag tänkte starta med en kur i eftermiddag så jag inte riskerar nåt liknande det du hade för det verkar inget vidare.

Har funderat på om det kanske är dags med Inolaxol även för mig. Har också ofta problem med förstoppning annars. (Evt IBS, förmodligen endometrios, kanske båda?) Men det har varit bättre sen jag började med gluten och laktosfri kost. Men sämre nu igen under graviditeten.
  • lisodan

På torsdag ska vi hem till en kompis o kolla på en vagn vi ska ärva. Det blir den till att börja med, sen får vi se om vi byter ut den. Förmodligen får vi även en spjälsäng. Men vet ej om vi kommer få plats med den i lägenheten. Letar med ljus o lykta efter större boende just nu. Om det inte dyker upp nåt bra byte får vi bo kvar på 40 m2. En 1,5:a. Löjligt billig hyra iaf och det är väl mest synd om min man som ska upp å jobba sen. Men kan bli kämpigt.

Om vi bor kvar får det bli lite speciallösningar. Hemmabyggd säng, nedfällbart skötbord på toaletten osv. Vi har iaf bestämt oss för att inte stressa över det. Bara bebis är frisk så löser det sig nog.

Om du redan känner sparkar nu josefinhej så är det nog att moderkakan INTE är i framvägg. (Tror jag iaf, så är den ej i vägen för dig att känna det). Visst är det härligt med sparkar! Det är det bästa och mysigaste hitills tycker jag! Älska, älska lillan därinne! <3

• lisodan
    Kakan1976 skrev 2015-05-25 14:34:09 följande:

Jag längtar ihjäl mig efter att få känns bebisen! Ska bli så skönt att få se hen på torsdag för det känns så där overkligt nu att det faktiskt finns något i magen som lever. 

I övrigt har jag en jäkla rövdag. Sovit hur dåligt som helst hela helgen så är trött som en strumpa vilket i sin tur leder till irritation. Är arg på allt och alla. Dessutom har jag förstoppning och förutom obehaget från det så gör det mig orolig. Fick tips från min BM om Microlax först och sen Lactulos imorgon bitti och framöver. Jag har tagit Inolaxol sedan i fredags utan större framgång. Hoppas på bättre sömn i natt, bättre mage på en gång och bättre dag imorgon!

Ja, hoppas du får känna rörelse/sparkar snart! Man blir galen av förstoppning! Lider med dig! Hoppas det släpper snart! Jag fick gå på toa imorse för första gången sen i torsdags, så idag är jag lycklig. Mår SÅÅ mkt bättre! HALLELUJA moment liksom!
  • lisodan
    Fröken Smilla skrev 2015-05-26 20:01:41 följande:

Huden på magen har börjat klia... Har nog haft en växtspurt över helgen. Smörjer med olja efter dusch, men ni kanske har några andra bra knep?

Jag kör med krämen MiniDerm från apoteket efter att jag hade klåda i början av graviditeten. Tips av läkaren. Jag gillar den iaf.
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015