• Etta

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Josefinehej skrev 2015-03-03 15:08:27 följande:

Sådär känner jag också. Vill inte behöva ringa och säga att de blev missfall :( så jag avvaktar, även fast de tydligen inte ska vara bra för de kan vara fullt på de stället man vill gå till. Men jag väntar iallafall.

Jag är också rädd att behöva ringa o säga att det blev missfall, men tycker det känns mer verkligt ju fler tider jag bokar in.. När jag ringde Sahlgrenska om det positiva testet sa de att jag skulle ringa så snart som möjligt pga att det är så långa köer i Gbg så jag blev nojig för att inte få komma dit i tid, hehe. Men förstår verkligen om man drar på det!

Det där med känslosamheten blir spännande, grinar ju i vanliga fall om djur far illa/ måste avlivas, hur ska detta gå?! ;)
  • Etta
    Asams5 skrev 2015-03-03 18:20:26 följande:

Håller med dig! Hellre två barn på en gång än inga barn alls. :) Skönt också att slippa betala en massa för att försöka få barn nr 2. Vi kommer nog vara rätt nöjda med detta tror jag. :) hur många försök har du gjort?

Förstår det! :) Det här var mitt andra försök, första försöket blev bara 1 av 15 ägg befruktade och det var av halvbra kvalité, så var rätt knäckt efter det o trodde aldrig det skulle gå vägen! Denna gången gjorde vi ICSI och fick två embryon, ett av "toppenkvalité" och ett till frysen. Var ju sannerligen toppkvalité också! :) ( hittills iaf..;)
  • Etta
    Asams5 skrev 2015-03-03 18:20:26 följande:

Håller med dig! Hellre två barn på en gång än inga barn alls. :) Skönt också att slippa betala en massa för att försöka få barn nr 2. Vi kommer nog vara rätt nöjda med detta tror jag. :) hur många försök har du gjort?

Förstår det! :) Det här var mitt andra försök, första försöket blev bara 1 av 15 ägg befruktade och det var av halvbra kvalité, så var rätt knäckt efter det o trodde aldrig det skulle gå vägen! Denna gången gjorde vi ICSI och fick två embryon, ett av "toppenkvalité" och ett till frysen. Var ju sannerligen toppkvalité också! :) ( hittills iaf..;)
  • Etta
    Josefinehej skrev 2015-03-04 07:13:03 följande:

Hej alla! Idag är en orolig dag. Jag är på 5+2 och det var dagen jag fick missfall förra gången. Börjar känna efter för mycket och tänker att jag inte känner något i brösten längre osv osv. Hoppas denna dag går fort. Vet inte varför man skulle jämföra denna graviditet med den förra?? De är ju en helt ny med helt nya förutsättningar, det vet jag, ändå blir man så himla orolig.

Förstår att du är orolig, men tror att dagen kommer gå galant! :) Klart man jämför även om det som du säger är helt nya förutsättningar. Denna gången är det din tur!

Tycker inte heller jag känner lika mycket som innan o längtar efter mer symtom...( förutom min mage som är så uppsvälld så det ser ut som jag är i sjätte månaden istället för sjätte veckan, orsakar enorma klädproblem!)
  • Etta
    Kakan1976 skrev 2015-03-04 17:11:15 följande:

Köpte ett digitalt test och det hade ändrats från Gravid 2-3 till 3+ så nu ska jag släppa det här. Vilken pärs!

Åh, skönt! :) Jag önskar det fanns ett test med dag-indikator som man kunde testa varje dag som visade att det gick framåt! ( och bli ruinerad på köpet) Kanske ska sälja in den idéen till clearblue? ;)
    MaryoMary skrev 2015-03-04 13:05:06 följande:

Jag gjorde samma med Nordics test (det man fick med sig hem efter et) och det var så SVAGT att jag fick PANIK:) Jag åkte till jourappoteket på kvällen köpte nya CB teste och gjorde 4 st... Men alla visade gravid 3+. Nordics test är kassa...

Jag blev supernojjig (som vanligt) av detta och mådde kasst tills jag gjort nya tester.

Imorgon har jag ul och är så himla nervös. Håll tummarna för mig, jag vill se hjärtslag:)

Lycka till imorgon! Håller alla tummar!
  • Etta
    MaryoMary skrev 2015-03-05 14:35:33 följande:

Hej alla i Lyckotråden!

Nu har vi just varit på första UL och såg ett litet slående hjärta. Vilken magisk känsla och jag kan äntligen andas ut!!! Hon berättade att om man såg hjärtslag var det som att passera v 12. Missfallsrisken var lika låg. Så himla många lyckotårar i gynstolen idag.

Uppdaterade listan också.

Åh, så härligt! :) Stort grattis!!
  • Etta
    Namn och ålder:
    Kakan: 38 år
    happyhappy: 28 år
    Fröken Smilla: 33 år
    Asams5: 31 år
    MaryoMary: 37 år
    lisodan: 39 år
    Utflykt i verkligheten: 36 år
    Carro_39: 39 år
    Noctura: 29 år
    Bebro001: 26 år
    EmyJ: 28 år
    Etta: 31 år
    happyhappy:
    Fröken Smilla:
    Asams5:
    MaryoMary: Göteborg
    lisodan:
    Utflykt i verkligheten: Stockholm
    Carro_39:
    Noctura:
    Bebro001:
    EmyJ:
    Etta: Göteborg
    Klinik:
    Kakan: Nordic i Gbg (tididigare Sahlgrenska)
    happy happy:Carl von Linne-kliniken i Uppsala
    Fröken Smilla: RMC Malmö
    Asams5: Sahlgrenska
    MaryoMary: Nordic i Gbg
    lisodan: Sahlgrenska
    Utflykt i verkligheten: Carlanderska
    Carro_39: Huddinge
    Noctura: IVF Falun
    Bebro001: Carl von Linne-kliniken i Uppsala
    EmyJ: Akademiska sjukhuset Uppsala
    Etta: Sahlgrenska
    Första UL:
    Kakan: 11/3
    happy happy: 4/3
    Fröken Smilla: 27/2
    Asams5: 19/2
    MaryoMary: 5/3
    lisodan: 19/2
    Utflykt i verkligheten: 13/3
    Carro_39: 20/2
    Noctura: 11/3
    Bebro001: 16/3
    EmyJ: ?
    Etta: 19/3
    BF:
    Kakan: 28/10
    happy happy:20/10
    Fröken Smilla: 8/10
    Asams5:
    MaryoMary: 20/10
    lisodan: 6/10
    Utflykt i verkligheten: 29/10
    Carro_39: 14/10
    Noctura: 19/10
    Bebro001: 25/10
    EmyJ: 31/10
    Etta: 1/11
  • Etta

Samma för mig, tvivlar av och till då jag tänker att det borde kännas starkare. Mitt enda symtom är uppblåst mage men mindre än tidigare och lite ömma bröst, men de blir snarare mindre ömma än mer, o inte är de större än vanligt heller. Som någon annan skrev är mina också mer ömma på kvällen så då brukar det kännas lite bättre. Det som känns positivt är väl att vi alla som ligger ungefär lika känner typ samma, vore ju märkligt om alla våra graviditeter stannat av?!

Kingston skrev 2015-03-06 08:48:18 följande:

Börjar på riktigt tvivla på att det finns något där inne. Jag har verkligen inte ett enda symptom. Är så rädd för att min kropp bara spelar mig ett spratt... Tog t.o.m ett nytt test häromdagen bara för att kolla så att jag inte bara hittar på allt =|

• Etta
    Josefinehej skrev 2015-03-09 10:57:02 följande:

jag känner inget heller så vi är flera :) Lite trött bara. Och min sambo säger att mina bröst ser annorlunda ut, mörkare och bröstvårtorna sticker ut mer. kanske du också har utan att ha märkt? :)

hmm ja det är alltid knepigt att veta hur man ska göra när man inte riktigt är redo att berätta än. Jag var på middag i helgen och fick avstå från vin och det känns ju lite konstigt/dumt men jag dricker nästan aldrig annars som tur är, så dem flesta är vana att jag tackar nej. Eller du menar just vin-alkohol-frågan nu? Kan du inte säga att du äter medicin och inte bör dricka alkohol? 

Kul att ni ska hitta på något iallafall :)

Jag känner inte heller något, har laddat ner 1177:s gravidguide o där står om v 7 att " nu känner man att man är gravid " plus massa tips hur man botar illamående. Känns inte alls bra! Längtar så till ul i nästa vecka men samtidigt nervös! Haha, min man sa också igår att mina bröst ser annorlunda ut, men jag kan inte alls se det själv ( tycker tex inte alls bröstvårtorna blivit mörkare som det ju står överallt om). Ang alkohol så har jag samma dilemma som du kingston, ska träffa tre vänner på lördag och äta middag, vi fyra träffas typ var tredje månad o går ut och äter och dricker vin, det kommer vara jättekonstigt om jag inte tar ens ett glas vin o kommer definitivt få frågan om varför inte. En av dem är en nära vän som vet att jag är gravid, de andra att vi har svårigheter att få barn, (men inte att vi gjort ivf). Har funderat på om jag kan komma lite senare o beställa i baren istället för vid bordet eller smita på toa precis vid dryckesbeställningen, men allt känns knöligt så det lutar ändå åt att jag komma berätta, fast jag tycker det är lite tidigt. Ska tilläggas att en tjejerna körde på att hon gick på penicillin när hon var gravid varpå en av de andra som är sjuksköterska förklarade att det bara är en myt att man ska avstå alkohol när man tar penicillin.. Så det känns svårt att köra på!
  • Etta
    Kingston skrev 2015-03-09 17:44:46 följande:

Nej jag tror inte brösten har förändrats något nämnvärt. Men inte för att jag studerar dom så noga varje dag ;)

Ja det ska verkligen bli jätteroligt att komma bort lite och bara få vara! Göra vad man vill och inga måsten...

Men jag misstänker att dom genomskådar mina vita lögner ang. alkohol. Det i kombination med att det ser ut som om jag är i typ 5:e månaden lär ju avslöja mig duktigt!

Men jag ska göra ett försök med att ljuga ihop en historia om jobbet (jobbar på ett ställe där det är väldigt hård drogpolicy och jag har dessutom sökt en ny tjänst) så får vi se om den går hem... Men annars är jag inte heller någon "stordrickare" och vin till maten har jag aldrig druckit :)

Hur ser det ut för er alla hör inne? Vet eventuella föräldrar och syskon om att ni har försökt få barn en längre tid? Vet de om "IVF-biten"? Vet de om att ni är gravida? Eller hur har ni tänkt kläcka den goda nyheten? ;)

Var ju smart med jobbgrejen...

Våra föräldrar o syskon vet alla om Ivfen o att vi är gravida liksom våra närmaste vänner (typ 5-6 stycken). Ännu fler vet om att vi har svårt att få barn, jag tyckte det var så himla jobbigt med alla frågor o andras graviditeter så vi berättade för ganska många när vi försökt i två år o var som mest deppiga, upplevde det som väldigt befriande. För de som vi berättat om Ivfen för tyckte jag det var väldigt svårt att inte avslöja något då i princip alla hört av sig o frågat hur det gått.. Svårt säga " det talar jag inte om" ;)
Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015