• Zam96

Unga gravida med BF hösten 2015?

Hej! Jag är 18 år, har en son på ett år, gift sedan 8 månader tillbaka och plussade för några dagar sedan med vårat andra barn. BF 14 Oktober än så länge.

Finns det fler som vill följas åt till hösten? Glad Alla som vill är självklart välkomna, oavsett ålder! (Vi ser alla olika på vad som klassas som ungt)

• Svar på tråden Unga gravida med BF hösten 2015?
  • Moah

Jag var på UMO i fredags, hon jag träffade var så otroligt otrevlig och sa bara att hon såg ett "extra" streck men hon tycker inte att det skulle vara något och att jag borde använda kondom osv för att inte bli gravid. 

Men tar ett nytt nu i helgen med min kille, för vill vara på den säkra sidan.
    ska i såna fall va i v. 10 (9+0)
    plussade ungefär denna tid förra grav. med men som sluta i missfall v.16

• emmmsa

har också haft en sån barnmorska, som sa innan jag ens hade tagit testet (detta var i somras) att hon skulle boka in en abort, så då blev jag oerhört ledsen och besviken! bytte jag till en som är sååå himla snäll och stöttar mig nu!

• Zam96
    Moah skrev 2015-02-18 18:05:33 följande:

Jag var på UMO i fredags, hon jag träffade var så otroligt otrevlig och sa bara att hon såg ett "extra" streck men hon tycker inte att det skulle vara något och att jag borde använda kondom osv för att inte bli gravid. 

Men tar ett nytt nu i helgen med min kille, för vill vara på den säkra sidan.
    ska i såna fall va i v. 10 (9+0)
    plussade ungefär denna tid förra grav. med men som sluta i missfall v.16

Usch vilken hemsk barnmorska! Grattis till graviditeten, hoppas du får en annan barnmorska som tar hand om dig. Det är ju egentligen dags för inskrivning för dig nu då? :) testa i helgen och ring MVC på måndag för att boka tid (och be om ul för att se hur långt gången du är?), det tycker jag :)
  • Zam96
    emmmsa skrev 2015-02-18 17:48:19 följande:

här är min mage imorse, v.4 (3+4), lite svullen under naveln ner till muffen :p men inte mer än så! phpjD9ds258509.jpg

Jag känner mig verkligen som en ballong, idag på Ikea kände jag verkligen hur den putade och folk tittade... Min man sade innan vi åkte "du ser gravid ut!". Det är dock inget man vill i vecka 7...

Vet någon om att du är gravid? Och hur/när ska du/har du berättat?

Min mamma, pappa (och hans gravida flickvän), bror (och hans flickvän), mormor och morfar vet. Jag kunde inte hålls mig från att berätta för mamma och resten blev för att mamma redan visste och för att mannen ville berätta :) men allmänheten får veta efter RUL om det blir som planerat. Hur har du/ni tänkt? :)
  • isabelless
    Zam96 skrev 2015-02-18 12:11:35 följande:

Det är stort när man börjar fylla på med bebissaker hemma! Vi har redan mycket sedan sonen var nyfödd men för oss blir det ju en syskonvagn som blir det största inköpet framöver :)

Ja, på något sätt känns detta mer overkligt än första. Eller så är jag bara mer hormonell och känslig som börjar gråta varje gång jag tänker på att våran lille kille ska bli storebror.

Jag bad om ett planerat eftersom jag mådde dåligt under hela grav och var inlagd av olika anledningar. Jag ville inte gå över tiden och var osäker på om jag orkade en vaginal förlossning. Men jag fick en igångsättning som inte utvecklades som den skulle så det blev akutsnitt. Sonen låg med ryggen mot min rygg så det kunde vara en faktor till att han inte sjönk något. Jag var väldigt besviken eftersom jag vid det laget var inställd på att "klara att trycka ut honom själv". Inför nästa hoppas jag att det blir en vaginal förlossning, ingen igångsättning eller värkdrivande dropp :) Men snittet var inte så farligt, jag var uppe och gick (med hjälp av morfin) 12-18 timmar efter och klarade mig själv med sonen medan pappan var i skolan när vi kom hem 4-5 dagar senare.

Bloggar du? :)

Ja väldigt stort och overkligt! Mysigt med syskonvagn, har ni någon favorit redan nu?

Jaha okej. Förstår. Men det låter tryggt att det inte vad såå farligt, skönt att veta. Man har ju som lätt att oroa sig som du säkert håller med om!

Nej jag bloggar faktiskt inte. Gör du? :)
  • isabelless
    Zam96 skrev 2015-02-18 12:16:59 följande:

Men nu med andra barnet är jag så rädd för att andra i min ålder ska se mig som WT eller ja, typ som en sunkmorsa... Jag fyller ju 19, väntar mitt andra barn. Andra i min ålder tar studenten till sommaren, de reser utomlands, festar, bloggar, jobbar osv.. Trots att jag vet att jag trivs med mitt liv och har en underbar familj att ta hand om och älska så är jag smårädd för vad andra ska tänka som att "räckte det inte med en?". Första barnet tänkte jag inte alls så, då var jag bara skitstolt och jätteglad och struntade i vad andra tänkte... Det kanske har kommit efter att jag nu levt ett år som mamma och känt hur mina gamla vänner ser mig.

Vi gick ut med graviditeten i vecka 11+4 med sonen men denna gång kommer jag försöka hålla det hemligt så länge som går, för att jag inte vill att de dömer mig. Trots att jag ser fram emot detta lilla liv så otroligt mycket!

Känner igen mig i tankarna om andras åsikter.. Jag har alltid haft väldigt lätt att ta åt mig och rätta mig efter andra, det är nu först på senare tid som jag börjat lära mig säga nej och säga ifrån om det är något. Lätt blivit att jag bara håller med istället för att säga till exempel "nej jag tycker faktiskt såhär". Ja ni förstår.. Men som sagt, börjar lära mig allt mer hur onödigt det är att ens bry sig!

Hur har dina vänner reagerat på första barnet? Jag kan tänka mig att det är blandade reaktioner.. :)

Vad söta magar ni har allihopa! Ni kommer svimma då ni ser min. Ska ordna en bild. Jag har exploderat den här veckan, magen är gigantisk haha. ;) Tur det är supermysigt!
  • emmmsa

mamma och pojkvännen vet! pappa har jag knappt någon kontakt med så jag känner inget behov av att berätta det för honom. idag känns den mindre än den gjorde när jag plussade, då kände jag mig verkligen gravid!

• emmmsa

efter första ul har jag tänkt att gå ut med det för resten av släkten och typ lägga ut det på fb och så så andra vänner kan se!

• Zam96
    isabelless skrev 2015-02-18 20:41:13 följande:
    Ja väldigt stort och overkligt! Mysigt med syskonvagn, har ni någon favorit redan nu?

Jaha okej. Förstår. Men det låter tryggt att det inte vad såå farligt, skönt att veta. Man har ju som lätt att oroa sig som du säkert håller med om!

Nej jag bloggar faktiskt inte. Gör du? :)
    Ja, dock finns det ju färre att välja mellan.. Skulle jag få bestämma skulle det bli en bugaboo Donkey eller en Emmaljunga Double Viking... Men mannen som är snål (riktigt jävla snål alltså, det går inte ens att slänga mat när man är mätt och allt måste frysas för att det då har längre hållbarhet så att det inte blir dåligt och måste slängas) kan gå med på en begagnad babytravel typ ;) Vi får se hur vi löser det! Vi har ju tid på oss.

Ja, jag bloggar på nouw.com/längtan
    Bloggen är inte länkad på facebook osv, inte ens mamma (som står mig nära) vet om den, det känns skönt faktiskt :) Hade varit kul att följa andra! :)
    isabelless skrev 2015-02-18 20:45:49 följande:
    Känner igen mig i tankarna om andras åsikter.. Jag har alltid haft väldigt lätt att ta åt mig och rätta mig efter andra, det är nu först på senare tid som jag börjat lära mig säga nej och säga ifrån om det är något. Lätt blivit att jag bara håller med istället för att säga till exempel "nej jag tycker faktiskt såhär". Ja ni förstår.. Men som sagt, börjar lära mig allt mer hur onödigt det är att ens bry sig!

Hur har dina vänner reagerat på första barnet? Jag kan tänka mig att det är blandade reaktioner.. :)

Vad söta magar ni har allihopa! Ni kommer svimma då ni ser min. Ska ordna en bild. Jag har exploderat den här veckan, magen är gigantisk haha. ;) Tur det är supermysigt!

Sån har jag också varit, man bara följer med strömmen för att det är lättare och bättre än att sticka ut och dra upp en diskussion typ :P

Jag hade redan förlorat många vänner när jag blev gravid, jag hade hoppat av gymnasiet och hade problem med min psykiska hälsa. Min närmsta vän försökte själv skaffa barn #2 med sin partner (utan att lyckas...) så hon hade till att börja med svårt att dela min glädje och det var ofta så att jag fick undvika graviditetssnack med henne. Hon är dock 6 år äldre och har en son på 4, snart 5 år nu så hon var ju ungefär i samma fas ändå :)

Har du gått ut med graviditeten? berättat för dina vänner oså? Hur har de reagerat isf? :)
  • isabelless

Dålig bild men, känner mig så himla stor! Nu har jag ju visserligen ganska nyätit (sen middag idag) och så är det ju kväll så man är ju lite mer svullen, men iallafall! Vecka 13 :)

Svar på tråden Unga gravida med BF hösten 2015?