• Zam96

Unga gravida med BF hösten 2015?

Hej! Jag är 18 år, har en son på ett år, gift sedan 8 månader tillbaka och plussade för några dagar sedan med vårat andra barn. BF 14 Oktober än så länge.

Finns det fler som vill följas åt till hösten? Glad Alla som vill är självklart välkomna, oavsett ålder! (Vi ser alla olika på vad som klassas som ungt)

• Svar på tråden Unga gravida med BF hösten 2015?
  • Zam96
    isabelless skrev 2015-02-18 11:05:36 följande:
    Vad härligt!:)

Åh okej, häftigt med andra barnet! Det är ju helt sjukt vad fort tiden går så vi är nog snart där ;) Så du gjorde kejsarsnitt? Wow.. Hur upplevde du det? Av nån anledning har jag någon sorts rädsla för just kejsarsnitt, kanske för att det känns lite "främmande", har ju som ingen koll på hur det går till osv.

Igår beställde vi iallafall babyskydd och bas från Lekmer, de hade kampanj på ett paket från Axkid. 1495:- gick det på och det tycker jag var helt okej så vi passade på!

Det är stort när man börjar fylla på med bebissaker hemma! Vi har redan mycket sedan sonen var nyfödd men för oss blir det ju en syskonvagn som blir det största inköpet framöver :)

Ja, på något sätt känns detta mer overkligt än första. Eller så är jag bara mer hormonell och känslig som börjar gråta varje gång jag tänker på att våran lille kille ska bli storebror.

Jag bad om ett planerat eftersom jag mådde dåligt under hela grav och var inlagd av olika anledningar. Jag ville inte gå över tiden och var osäker på om jag orkade en vaginal förlossning. Men jag fick en igångsättning som inte utvecklades som den skulle så det blev akutsnitt. Sonen låg med ryggen mot min rygg så det kunde vara en faktor till att han inte sjönk något. Jag var väldigt besviken eftersom jag vid det laget var inställd på att "klara att trycka ut honom själv". Inför nästa hoppas jag att det blir en vaginal förlossning, ingen igångsättning eller värkdrivande dropp :) Men snittet var inte så farligt, jag var uppe och gick (med hjälp av morfin) 12-18 timmar efter och klarade mig själv med sonen medan pappan var i skolan när vi kom hem 4-5 dagar senare.

Bloggar du? :)

• Zam96

Men nu med andra barnet är jag så rädd för att andra i min ålder ska se mig som WT eller ja, typ som en sunkmorsa... Jag fyller ju 19, väntar mitt andra barn. Andra i min ålder tar studenten till sommaren, de reser utomlands, festar, bloggar, jobbar osv.. Trots att jag vet att jag trivs med mitt liv och har en underbar familj att ta hand om och älska så är jag smårädd för vad andra ska tänka som att "räckte det inte med en?". Första barnet tänkte jag inte alls så, då var jag bara skitstolt och jätteglad och struntade i vad andra tänkte... Det kanske har kommit efter att jag nu levt ett år som mamma och känt hur mina gamla vänner ser mig.

Vi gick ut med graviditeten i vecka 11+4 med sonen men denna gång kommer jag försöka hålla det hemligt så länge som går, för att jag inte vill att de dömer mig. Trots att jag ser fram emot detta lilla liv så otroligt mycket!

• emmmsa

hoppar in jag med! jag är 16 år och väntar mitt första barn tillsammans med min pojkvän, vi har bf 30 okt, är alltså i v.4 nu (3+4). någon mer än jag som har några cravings? vad har ni för symptom? :)

• Zam96
    emmmsa skrev 2015-02-18 15:23:24 följande:

hoppar in jag med! jag är 16 år och väntar mitt första barn tillsammans med min pojkvän, vi har bf 30 okt, är alltså i v.4 nu (3+4). någon mer än jag som har några cravings? vad har ni för symptom? :)

Hej, grattis! :) Jag har bf 10-14 oktober någon gång så jag är i vecka 7 (6+3 enl bm)..Jag har lite olika cravings för varje dag, varmkorv t.ex (som jag annars hatar!) och ostbågar. Du då?

Jag är trött, har molvärk/växtvärk till och från, huvudvärk lite då och då, sover extremt dåligt, drömmer verkliga och obehagliga drömmar om allt möjligt, irriterad på mannen (kan bero på rökstopp för 11 dagar sedan), ömma/stickande bröst, söt/matsug, liiite illamående i stötar/vågor, humörsvängningar, halsbränna, magkatarr i vecka 4, frusen, kissnödig, hungrig, svettas och är extremt svullen om magen (tarmarna jobbar för fullt!) Men som jag skrev ovan, jag mår ganska bra eftersom jag inte har så starka symptom :) Vad har du för symptom? :)
  • emmmsa

jag har såå konstiga cravings (enligt mig), ost, köttfärs och svampar, saker som jag knappt har velat äta tidigare!

sen symptomen sa UMO var lite ovanliga för att bara vara i v.4, men jag har ont i brösten, molvärk i tjejmagen, extremt hungrig och kissnödig heeela tiden. sen så sover jag konstigt och kan knappt sova med min pojkvän längre för jag behöver plats (klarar knappt av att kramas, känner mig så instängd då), magen syns knappt alls, bara lite svullen, tarmarna alltså sa UMO! :)

• Zam96
    emmmsa skrev 2015-02-18 15:44:58 följande:

jag har såå konstiga cravings (enligt mig), ost, köttfärs och svampar, saker som jag knappt har velat äta tidigare!

sen symptomen sa UMO var lite ovanliga för att bara vara i v.4, men jag har ont i brösten, molvärk i tjejmagen, extremt hungrig och kissnödig heeela tiden. sen så sover jag konstigt och kan knappt sova med min pojkvän längre för jag behöver plats (klarar knappt av att kramas, känner mig så instängd då), magen syns knappt alls, bara lite svullen, tarmarna alltså sa UMO! :)

Haha med sonen i magen tuggade jag gula torklappar (skumgummi) mot slutet, så det var KONSTIGT kan jag säga... Haha.

När jag var i vecka 4 (innan jag visste om grav) hade jag ömma bröst, var trött, hungrig och kissnödig (vaknade redan då på nätterna för att kissa och äta), svullen var jag redan då också, trodde jag hade "extra stor mensmage" och magvirus (sonen var "magsjuk") när jag fick magkatarr.

Med sonen mådde jag så illa att jag höll på att spy, låg mest hemma i sängen. Redan i vecka 3+0 ungefär så det är olika från person till person och ingen grav är den andra lik :)
  • emmmsa

det är det som är så roligt, att alla är så olika i allt genom graviditeten, därför är det kul att följa flera!

har också ett otroligt "träningssug", jag är ute och går hela tiden, blir rastlös av att sitta still och när jag inte får röra på mig (till exempel när vi åker bil) så blir jag lätt irriterad!

• fannyyy

Jag gjorde test på alla hjärtansdag och plussade, jag är en 19 årig tjej och jag vill verkligen ha detta barnet, men har börjat få småblödningar, och är rädd att de ska va ett missfall, men många säger att de e vanligt med blödningar och att det inte behöver betyda missfall. jag går in i vecka 7 nu enligt testet  man kan göra här på familjeliv. 

nå mer unga som varit med om det? ska boka tid på gyn imorgon bitti så ja får nå kloka svar därifrån :)

• fannyyy

Jag gjorde test på alla hjärtansdag och plussade, jag är en 19 årig tjej och jag vill verkligen ha detta barnet, men har börjat få småblödningar, och är rädd att de ska va ett missfall, men många säger att de e vanligt med blödningar och att det inte behöver betyda missfall. jag går in i vecka 7 nu enligt testet  man kan göra här på familjeliv. 

nå mer unga som varit med om det? ska boka tid på gyn imorgon bitti så ja får nå kloka svar därifrån :)

Svar på tråden Unga gravida med BF hösten 2015?